Ryggsäck för resa!

Hej! som rubriken lyder, Jag är ute efter en bra smidig ryggsäck för mina resor..
jag har tröttnar på dragväskor och vill ha en smidig bra ryggsäck. den ska passa för ha med en veckas kläder,och prylar, dator, kamera osv. tänkte mig att runt 40-50L skulle passa..
Så har ni tips på säckar?

//Niklas
 
Två skolor finns, reseryggsäckar med kanaler för att gömma remmar och höftbälte eller så sätter diu hela ryggsäcken i en resesäck så att paketet inte trasslar in remmarna i andra väskor.
Först måste du bestämma vad du gillar för princip. Sen är det bara att du hittar en modell som passar din rygg väl.
go tur
 
Om du även vill resa med flyg kan vara svårt att hitta en ryggsäck i den storleken som passar inom de handbagagemått som de olika flygbolagen tillämpar. En ryggsäck blir gärna både högre än 55 cm (om du vill ha en säck med meningsfullt avbärarbälte) som IATA satt som maxmått (vissa flygbolag sätter även mindre mått) eller djupare än 23cm (de flesta ryggsäckar bygger gärna på djupet om du packar dem fulla).
En ryggsäck som kan passa för kortare övernattningsresor kan vara Osprev Nebula 34.
 
Nu tycker jag personligen att 60 liter för en vecka är rätt stort (men du skulle ha dator och kamera (systemkamera?) med dig) och att 3,46 kg är aningen tungt, men jag gillar idén med Osprey Sojourn 60...

Senast jag var på resa en vecka på hotell hade jag en Osprey Hornet 24. Den räckte mer än väl och både iPad mini och kompaktkamera får plats... Tyvärr verkar det inte gå att få tag på den längre. Med en sådan här får man dessutom med sig mer och bra ordning...
 
Tack för era tips o råd... ska kika lite på dom länkar ni hade...
tanken är att resa så lätt man kan, har i många år alltid haft med mig för mycket, man borde väl lära sig nån gång :)
 
Inga direkt tips på ryggsäckar. Däremot hur man checkar in dem.

Jag har alltid med mig två sopsäckar en för dit och en för hemresan, hopvikt tar de ingen större plats. För att remmar etc inte ska fastna i bagagekvarnarna på flygplatsen så slänger jag helt enkelt ner ryggsäcken i sopsäcken och knyter om så att den sitter tajt.

Dock är det viktigt att du inte sätter bagagetaggen enbart på sopsäcken, slit istället ut en remögla genom sopsäcken och fäst taggen i öglan istället (brukar finnas ett hantag överst på de flesta ryggsäckar som är lagom för det). Sätter du taggen enbart i sopsäcken och den mot förmodan skulle rivas av från väskan så kan de inte spåra själva väskan till din flight.

Jag har flugit så ett 20-tal gånger, en gång innan jag insett det med att taggen inte ska sitta enbart i plasten försvann ett bagage och Norwegian la skulden på mig pga av att jag satt taggen olämpligt. Senare hittade de väskan i ett helt bedrövligt skick (visst innehåll i väskan av metall hade slipats ner mot asfalt eller liknande såg ut som den körts i bandslip och därefter en flismaskin, dock satt plasten kvar då den knutits fast i väskan. Norwegian skickade den med en annan flight 4 dagar senare i en sopsäck med taggen enbart på sopsäcken...

Om det gäller vanlig backpacking brukar de flesta ryggor duga fint, blir sällan längre streckor man bär dem och jag har använt "no-name" märken utan problem. Däremot vill jag inte ta de till vandringen så om du vill ha en för två syften är det lika bra att köpa en vandringssäck.

Tror inte du hittar en bra rygga på över 40L som du får ta som handbagage, de är oftast för långa. Det finns mer fyrkantiga historier som måste vara ofantligt obekväma att bära och då faller hela konceptet om att det ska bli smidigare än rullväska. Dessutom brukar det även vara max 10kg på incheckat även om den inte alltid kollar.
 
Som G.Kraft skriver så brukar jag också ta med 2 sopsäckar. Jag tar även med två zip-ties / kabelstrip för att försluta sopsäcken. Så klistrar jag baggage-taggen på hela paketet. Enkelt och smidigt.
Då jag reste runt med min Haglöfs Victor 75/85 ryggsäck i många månader hade jag en riktig ryggsäcks-överdrag med dragkedja och lås som jag lade allt i varje gång. Den överdrags-säcken fick jag laga många gånger kan jag säga... men sopsäckar hade inte varit nog på den resan.
 
Rest med en Klättermusen Gungner Kev 40 liter under många resor i olika klimat. Klockren storlek samt att jag brukar ha en tvättsäck eller liknande att slänga in den i på flyg och dylikt för skydd.

Funkar bra för lite vandringar med.

Vilken ryggsäck du ska är efter tycke och smak, så välj en som är bekväm samt inte för stor! Reste i början med en 70-liters, men man tar bara med sig extra vikt av "skit". ;)
 

Bilagor

  • 8514471193_127143061f_b.jpg
    8514471193_127143061f_b.jpg
    57.4 KB · Visningar: 270
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Wibrån Ryggsäck/väska att resa/vandra i "tjänsten" Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...