Frakta ryggsäck på flygplan

Hur packar man ryggsäcken smidigast vid incheckning inför flygresa? Räcker det att binda remmarna eller behövs särskild påse? Isåfall funkar det med svart sopsäck?
 
Åker du kommersiellt så behövs det inte alls, i alla fall inte på SAS. Du checkar in den som specialbagage precis som den är.
 
Som sagt, går alldeles utmärkt att checka in som specialbagage. Vill du ha extra skydd för remmar och spännen finns särskilda transportsäckar att dra över. Tror att det finns några som är lite mer stöldsäkra också med tunna metalltrådar infällda i mesh-tyg samt möjlighet att låsa ihop blixtlåset.

Svartsopsäck låter inte så hållbart.
 
När jag flög hem från Kiruna för några veckor sedan så stoppade jag ryggsäcken i en svart sopsäck och tejpade igen den med silvertejp. Det fungerade alldeles utmärkt.

Alla andra på flygplanet verkade ha checkat in sina utan sopsäck och det såg ut att ha gått bra det också :)
 
Jag har just flugit med ryggsack och jag fragade pa flygplatsen om jag skulle stoppa ryggan i en sack eller atmisntone spanna remmarna. Det behovs inte sa de, sa jag skickade den som den var och den kom fram hel! : )
 
Jag flög flera ggr med SAS inrikes och hade min ryggsäck instoppad i en skyddssäck av grov men lätt plastväv som var avsedd för detta ändamål. Tyckte den var mycket bra att hantera just under omlastningssynpunkt: gripa, lyfta, släppa/slänga.

En gång blev jag hänvisad av check-in-personalen att det där med skyddssäcken var dåligt och riktigt hänsynslöst gentemot bagagepackarna. Som om mitt bagage är direkt ansvarigt för deras ryggont. Tyckte det lät väldigt orimligt, en oförpackad ryggsäck går absolut inte lättare att hantera, snarare tvärtom.
När det finns liggunderlag och alla möjliga grejer utanpå ryggsäcken måste man titta noga var man kan ta i ryggsäcken, t.ex. kan man inte lyfta den genom att ta i liggunderlaget. Ryggsäcken kan fastna på banden, saker kan gå av, det kan bli hur mycket som helst trassel med en oförpackad ryggsäck. Sådana skyddssäckar brukar t.o.m. rekommenderas i internationella resesammanhang, det var så jag kom på det.
Men för svenska packare gäller tydligen andra regler.

Hursomhelst, jag var liksom inte i positionen att diskutera och förhandla där i kön. Framförallt inte när man vet att man befinner sig i ett land med en vardagskultur där man inte ska / brukar / är van vid att ifrågasätta saker.
Jag tror en konstruktiv och lösningsorienterad diskussion skulle ha tolkats som urtyskt besserwisseri. Därför sa jag ingenting, rodnade lagom mycket, slog blicken i golvet, lovade att bättra mig och viskade ett extra tack för att de accepterade min skyddssäck denna gång.
:)
 
Har flugit några gånger med ryggan i Haglöfs flightbag funkar utmärkt, sista gången kom den tillbaka med ett litet hål så den har gjort nytta. Fjällräven har en som dubblar som regnskydd. Sopsäck är bättre än ingen sopsäck, grejerna blir inte skitiga i alla fall vilket min flightbag blivit.
 
Har flugit några gånger med ryggan i Haglöfs flightbag funkar utmärkt, sista gången kom den tillbaka med ett litet hål så den har gjort nytta. Fjällräven har en som dubblar som regnskydd. Sopsäck är bättre än ingen sopsäck, grejerna blir inte skitiga i alla fall vilket min flightbag blivit.

Rekommenderar också Haglöfs flightbag som är stor nog att rymma en veckosäck för sommarfjäll (utan UL-tendenser). Väl framme får du iofs bära på flightbaggen men heller en lite tyngre men oskadd rygga än lätt och trasig. Mna kan också sätta hänglås på fligthbagen så klåfingriga som vill pilla till sig saker de inte äger får mer besvär
Kan också berätta att jag fått ramen knäckt på en Haglöfs alaska-säck på flyget men lyckligtvis på hemresa och flygbolaget ersatte en ny ram.
Efter att ha sett för många flygplatsers bagagehantering skulle jag inte gärna skica ryggan utan fordral. Åker alltid med hårdplast-väska på tjänsteresa då man alltför ofta ser väskor uttryckligen kastas och slängas omkring.

/Patrik
 
Gasbehållare

Hej där!

Jag brukar bara dra över ryggsäcksskyddet och har aldrig haft ngra problem (med SAS eller ngt annat bolag).

En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.

Passar bara på att nämna det: bävar för den dag jag tvingas slänga gas-behållarna på Arlanda, och måste fixa nya i ett söndagsstängt Kiruna/Gällivare/...

Charlotte
 
Hej där!

Jag brukar bara dra över ryggsäcksskyddet och har aldrig haft ngra problem (med SAS eller ngt annat bolag).

En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.

Passar bara på att nämna det: bävar för den dag jag tvingas slänga gas-behållarna på Arlanda, och måste fixa nya i ett söndagsstängt Kiruna/Gällivare/...

Charlotte


Att flyga med gas är olagligt. Till skillnad från vattenflaskor och tandkrämstuber finns det mycket goda anledningar till att det är förbjudet att flyga med gasolbehållare. Min gissning är att de i Kiruna är mer medvetna om problemet i samband med fjällpackningar än i Stockholm. Andelen fjällpackningar är sannolikt större i Kiruna än i Stockholm.

Beträffande ryggsäckssydd har jag god erfarenhet av Everest Flight Bag på Stadium. Lagom pris och funkar även som regnskydd.
 
En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.

Det kan jag bekräfta. Före 9/11gick jag några gånger ombord med mer eller mindre fyllda bensinflaskor. Inget problem i Sturup eller Arlanda, men i Kiruna.

För att inte bli missförstådd: Det är 100%igt acceptabelt att förbjuda fyllda bensinflaskor på flygplan, det vill jag inte blanda ihop med den konstiga skyddssäckupplevelsen som jag beskrev längre upp i tråden.
Det var bara att leta fram flaskan, skruva upp och hälla ut i en stor specialdunk som de släpade fram.
 
He he he näh inte jag heller, d v s jag fattar också att man inte får och varför man inte får.

Det upphör bara inte att förvåna mig att det fortfarane, 8 år efter 9/11 och tuffare flygplatskontroller, fungerar så himla olika flygplatser emellan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
jennakristin Passform ryggsäck Allmänt om friluftsliv 11
veni Vem lämnar en ryggsäck i vildmarken? Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
tlundberg Ryggsäck med brutet nyckelben Allmänt om friluftsliv 14
friluftaren Laga ryggsäck Allmänt om friluftsliv 8
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.