Tips på bra pocketbok

Hittar bara den engelska varianten när jag söker på bokus och adlibris, någon som kan länka till den svenska ?
 
"Touching the void" av Joe Simpson är ju en klättrarklassiker. En bok om när Joe och hans replagskamrat förolyckas på vägen ner från en lyckad bestigning och nedstigningen blir en mardröm och en kamp för att överleva.

Viss friluftskoppling har även den gamla klassikern "Tre män i en båt" av Jerome K Jerome, även om den passar bättre på en paddeltur rent tematiskt. Handlar om en båt- och campingtur på Themsen med tre män (och en hund). Trots att den är skriven för mer än hundra år sedan är det mycket av friluftslivets mödor som man skrattar igenkännande åt.
 
Jag kör med ljudbok, de väger mindre :)

Gillar man spänning (och kriminaltekniker) föreslår jag någon av Jeffrey Deavers böcker om Lincon Rhyme.
 
Tärningsmannen är toppen. Röde Orm är lättläst och kul. Huckleberry Finn tål definitivt en omläsning i vuxen ålder. Priset på vatten i Finistere är bra. Dessutom den enda bok av Bodil Malmsten man behöver läsa, eftersom hon skrivit den så många gånger...bäst blev den i Frankrike.

Allt av Sture Dahlström.

Håller med om Sture men vill lägga in en reservation. Om det inte är flick- eller pojkvän i tältet kan det bli dumt.
 
För någon som inte brukar läsa böcker skulle jag rekommendera något lättläst och fängslande. Att börja läsa "fin kultur" direkt är inte att rekomendera då det oftast brukar vara de böckerna alla referar till men ingen har läst eftersom de är så tunga.

Stig Larssons trilogi som börjar med "Män som hatar kvinnor" är lättläst och fängslande och bör passa någon som gillar deckare på tv och bio. Du får inga kultur poäng men en trevlig läs upplevelse. Nyligen plöjde jag skälv igenom Lian Hearns 5 böcker om Otori, det tog mig fem dagar, så att de är lättlästa och fängslande säger sig självt. De är dock mer åt äventyrs/fantasy hållet men helt klart läsvärd och välskriven även om översättningen verkar vara framstressad.

Tänk på att skaffa en bra läslampa också, diod pannlampa funkar bra om den går att ställa in riktigt svagt.
 
Bokus = Snigelhantering !

Beställde torsdag 23/7 2 pocket böcker som jag tänkte ta med mig nu till vandringen.

Ska normalt inte vara några problem när man beställer en vecka i förväg och dom finns på lager....
Skickade ett mail till dom i onsdags morse och fick svar att dom skulle lämna dom samma dag, fick mail 18,03 att posten tagit emot ett A-Brev till mig från dom men änn så länge är det tomt i postlådan och i sms inkorgen från dom...

Tar det alltid så lång tid ?

Beställde lite smakprover från www.utemat.se sent på kvällen och får ett bekräftelsemail och kollinummer halv ett på natten ! service det !

Samma sak med www.getout.se och www.outnet.se 9 av 10 fall så finns så finns sakerna dagen efter om man beställer före lunch.

Fick som kompensation gå till matvarubutiken och köpa mig en kompensationsbok så man har något att läsa under nästa vecka i fjällen..

Täcnk på detta när ni ska beställa , att göra det lååång tid i förväg från bokus.
 
Jo Nesbos deckare om polisen Harry Hole är väldigt bra. Finns sju stycken nu tror jag. Helt fristående, men det är ändå kul att läsa de i ordning, för de har en och annan mening som knyter an till tidigare böcker.

Svensk Maffia var också mycket bra

Jens Lapidus båda böcker likaså.

Harlan Cobens (de fristående, har ej läst hans bokserie) är också bra.

Roslund & Hellströms alla böcker bör också läsas. Urspelas i Sthlmsmiljö. Jättebra verkligen.
 
Ska ut och vandra en vecka i augusti och tänkte ta med en bra bok ifall...

Läser aldrig böcker annars men emotser bra tips på vad som kan tas med, brukar se på beck, csi och liknande, läser hälge, 91:an i tidningsform.

Så kom gärna med lite tips för en oerfaren bokläsare.

kolla här.. ge dig inte på nått tungt för att skaffa skrytpoäng hos kultureliten.. med tanke på din profil så skulle jag rekomendera något snabbt, lättsmällt och tillgängligt.. ful-litteratur helt enkelt..

Lee Child - Böckerna om den kringvandrande fd militärpolisbiffen som löser bekymmer som dyker upp på vägen/ snabbt, lätt och tillgängligt..

Stieg Larsson - milleniumtrilologin/ spännande, lättläst och lagom iq befriat.. härligt!!

Dan Brown - vilken bok som helst/ samma kategori som ovan..

Gillar du Beck, CSI o sånt så hade jag nog siktat in mig på Lee Childs "jack reacher".. inga kulturcredd men lättläst!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
Norrbottningen TV-tips: Jakttid- Vildmarksprogram från Finland Böcker, film, media 1
Norrbottningen TV-tips Den stora rovdjursfejden Böcker, film, media 27
annakari Tips om en film från 1965 om en resa till Virihaure Böcker, film, media 9
KLAGER Tips för fältkirurgi Böcker, film, media 0
svedling Podcast-tips Böcker, film, media 8
Hejnrik Tips! läsa online, låna eller ladda ned Böcker, film, media 17
Wildwood Tips! Konstutställning: "Painting Canada" Böcker, film, media 0
Bergsport Blogg tips! Böcker, film, media 0
Bulgakov Tips om podcasts kring friluftsliv Böcker, film, media 0
petranella någon som har bra tips? Böcker, film, media 0
mike79 Film tips ! Böcker, film, media 0
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
JohnnyL Monsen på villspor Böcker, film, media 165
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Moga Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare? Böcker, film, media 12
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.