alla tips för en tuff stadskille

Jag ska ta flyget från Stockholm till Hemavan.( Första gången).
Tänkte vandra på Kungsleden några dagar med tält och kök m.m.

Vad behöver man?
Kompass? mygga? Känger ska jag köpa idag. Tält? Vilka märken syr "lätta" tält? Ryggsäcktyp & mat, kläderm.m. alla tips och råd är ju välkomna för jag har inte vandrat så här förut, dessutom åker jag själv.

Tack!
 
Om du gör allting tvärtemot det som skulle anses som inne på Stureplan så klarar du dig nog hyfsat. Använd strumpor i skorna trots att det är sommar osv ;-)

Ta några kvällspromenader i hemmakvarteren med de nya kängorna innan du går allt längre på hemmaplan. Prova även rygga med last på en dagstur hemma så du kan ställa in remmarna osv.

Mjukstarta och stanna till om något känns fel så går det säkert bra. Lycka til!
 
Om du gör allting tvärtemot det som skulle anses som inne på Stureplan så klarar du dig nog hyfsat. Använd strumpor i skorna trots att det är sommar osv ;-)

Ta några kvällspromenader i hemmakvarteren med de nya kängorna innan du går allt längre på hemmaplan. Prova även rygga med last på en dagstur hemma så du kan ställa in remmarna osv.

Mjukstarta och stanna till om något känns fel så går det säkert bra. Lycka til!

Hehehe...Nae jag bävar för att behöva åka förbi sthlm:).

Dubbla strumpor alltid för mig. Jag är en ganska van terränglöpare, men vad det gäller utrustning för fjällvandring e jag nybörjare. Helst vill jag inte vara i behov av fjällstuga, Men skulle man vlija lyxa till kanske man kan övernatta i en sån.
 
det blir lättare om vi får en budget?

Tjaha, har egetligen ingen aning eftersom jag troligtvis behöver det mesta från kängor till tält. Vill helst inte betala mer än 1500 SEK för vandr.kängor. Är det något måste med vattentäta/Goretex?

Ett lätt tält, vad kan det kosta? Kompass 200SEK kanske?
 
Tältet kan du skippa, du kommer med all sannolikhet bli uppätet av björn långt innan du har nytta av det.
 
Jag skulle faktiskt varmt rekommendera att du kör en stugtur första gången. Då kan du bära lätt, ha tak över huvudet och skippa kök.

Se det som en provtur. Testa din utrustning och förmåga och känn dig för. Det finns inget universalsvar för vilken utrustning du ska köpa. De flesta här inne som är relativt aktiva har frilufsat sen de var barn (eller åtminstone väldigt länge) och hittat sina knep, vilken utrustning som passar mm med tiden. Om du springer iväg och handlar enligt en "måste ha"-lista för en tälttur kommer slutsumman att springa iväg till över 10 000 (blygt räknat) och flera grejer kommer att vara "fel" för dig.
 
Håller med om att en lite lugnare tur med övernattning och matlagning i fjällstugor är att rekomendera!
Om du nu ändå bestämmer dig för att vandra med tält och eget kök så se till att du köper bra grejor, för att släpa med sig tält som läcker och kläder som skaver kan förstöra en hel vandring!

Annars kan jag rekomendera tält från Hilleberg eller Jack Wolfskin, inte dem billigaste tälten men då har du ett tält som håller hög standard i många år!

Hoppas att jag kunnat bidra med något litet!
 
Grattis

Gratulerar till valet av vandringsområde! Det är nämligen mycket vackert och lättvandrat. Leden är väl markerad. Karta och kompass ska ändå alltid finnas med!
Håller med vad några redan sagt om tält/stuga m.m. Det jag tycker du kunde använda på fötterna är de skor du har när du terränglöper. Jag antar att de skorna är väl ingångna så du slipper skavsår! Terrängen från Hemavan längs Kungsleden norrut är tämligen fri från sur-myrar och liknande. Tror därför du kan klara dig långt med dina terränglöparskor, speciellt om du vandrar "lätt" mellan stugorna! Du får dock räkna med att bli blöt om fötterna i alla fall. Du behöver dock ha med dig ett par lätta lägerskor eller sandaler att byta med när vandringen är över för dagen.
Efter att ha gjort din "Jungfrutur" i fjällvärlden så kan du enklare komponera ihop en egen utrustningslista till nästa tur!

God tur!
 
Kan bara instämma i allt som redan skrivits och komma med standardtipset som jag ger alla föräldrar till nyblivna scoutbarn; Det finns ett litet antal prylar som måste funka. Lägg pengana på dessa och gör sedan det bästa du kan och har råd med när det gäller resten.

Regnkläder. Jacka och byxa som håller och håller tätt. Blöt man fryser!
Rygga. Det finns inget värre än att ha ont av packningen redan efter de tre första kilometrarna.
Skodon. Ingångna, stadiga och vattentåliga.
Sovsäck. Sabbad nattsömn kan sabba allt

Och i ditt fall får vi väl lägga till tält. Om allt annat av nån anledning skulle vända sig mot dig så är det skönt att kunna krypa in och sova gott och säkert så känns det bättre sedan.


Gut Pfad!
Ola
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
erito Tips: Lunch-hajk Allmänt om friluftsliv 4
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.