Kallt vatten hela dagen

Jag tänkte det kunde vara trevligt att ha kallt vatten att dricka hela dagen, så jag lade en plastflaska med vatten i frysen på kvällen innan jag skulle ut. Jag klämde ihop den lite innan jag fyllde den så att den skulle kunna expandera vid frysningen. Jag har provat ett par varianter. Det fungerade bra med en 0,7 liters flaska modell fältflaska som jag hade i ett vadderat tygfodral och förvarade i ryggsäcken. När jag kom hem efter åtta timmar ute fanns det fortfarande lite is kvar i flaskan. I en 0.7 liters cykelflaska som satt i flaskstället på cykeln smälte isen däremot på ungefär en timme.
 
Ja det är fint. Jag brukade frysa en halv flaska med vatten över natten och på morgonen fylla flaskan med vatten när jag skogsplanterade. Dock brukade jag ha med flaskor med bara kranvatten då det gick bättre att dricka tidigt på dagen.
 
fryst vattensäck

Jag tänkte det kunde vara trevligt att ha kallt vatten att dricka hela dagen, så jag lade en plastflaska med vatten i frysen på kvällen innan jag skulle ut. Jag klämde ihop den lite innan jag fyllde den så att den skulle kunna expandera vid frysningen. Jag har provat ett par varianter. Det fungerade bra med en 0,7 liters flaska modell fältflaska som jag hade i ett vadderat tygfodral och förvarade i ryggsäcken. När jag kom hem efter åtta timmar ute fanns det fortfarande lite is kvar i flaskan. I en 0.7 liters cykelflaska som satt i flaskstället på cykeln smälte isen däremot på ungefär en timme.

Flera märken av vattensäckar/drickapåsar finns med stor öppning för att man ska kunna proppa ner isbitar. Om det går att frysa en icke-sprängfylld vattensäck/drickapåse har jag inte provat men det borde gå om man ser till att slang och munstycke är fria från vatten. T ex camelback, som jag har en, har påsar med stor öppning och jag antar att det även finns påse med stor öppning från andra leverantörer.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.