Sy packväskor åt katten

Jag har funderingar på att träna min hona Bianca som är en amerikansk Maine Coon.

Det är tänkt att hon skall bära sitt eget torrfoder, ca 1,5 kg, fördelat på två packsäckar.
Då jag tänkt o sy den själv så undrar jag :

1. vilket material bör jag välja ?
2. spelar färgen någon roll ?
3. ska man ha något mjukt närmast ryggen ?
4. vilken vikt kan man belasta katten med, ?, hon väger 6,5 kg
5. hur långa dagsetapper är att rekommendera första gången ?
6. skall man bära katten o packväskorna med maten i om katten vägrar gå ?

Det var några av mina bryderier jag hade, scenariot är detta : en stillsam vandring längs sörmlandsleden ovanför Norrköping, inkvartering kommer att ske i de för den uppgiften uppsatta vindskydd som återfinnes med jämna mellanrum längs leden ifråga.

Bifogar en enkel skiss på hur jag har tänkt, observera att miljön inte är autentisk med den härför avsedda topografin i här avsett skeende framöver.

Om svar emotses vördsamt

Er tillgivne​

peter1959​
 
.......................

Ouuupps, här kommer Kissen, jag menar skissen
 

Bilagor

  • kattpackning.jpg
    kattpackning.jpg
    16.1 KB · Visningar: 693
1: De bör ju vara vattentäta, om hon inte skall äta gröt.
2: Kamouflage, naturligtvis, annars blir hon snabbt örngott.
3: Nej ,inte med den pälsen.
4: Har ingen som helst betydelse, eftersom en katt av princip inte bär något.
5: ca 10 min
6: Nej, det hastas alltför mycket, stanna och njut och anpassa dig efter kattens tempo i stället.
 
1: De bör ju vara vattentäta, om hon inte skall äta gröt.
2: Kamouflage, naturligtvis, annars blir hon snabbt örngott.
3: Nej ,inte med den pälsen.
4: Har ingen som helst betydelse, eftersom en katt av princip inte bär något.
5: ca 10 min
6: Nej, det hastas alltför mycket, stanna och njut och anpassa dig efter kattens tempo i stället.

Tack Kurt för ditt svar, bilden börjar klarna hur jag ska gå vidare.
Då det tyvärr av någon outgrundlig anledning som jag ej kan komma underfund med beträffande vederbörligt relaterande upplysningar gällande det i det här enskilda fallet tillämpbara upplysningar.

Som du skriver är stress en faktor att ej förringa, en faktor som gör att vandraren ofta
"går värdshus förbi".
Inser ditt djup av humor beträffande svaret på punkt 2, det djupet innehar ett fåtal på denna jord.
Tack än en gång Kurt.



Finns det fler erfarenheter hos Utsidans medlemmar att tillföra ?
 
Produktutveckling för katt

En katt är mycket känslig för påverkan över ryggslutet och mot bakbenen, eftersom området är viktigt för arbetsförmågan. Väskorna måste vara ganska långt framdragna över axelpartiet, annars får man en katt som jobbar aktivt för att befria sig från seltyget och panikrusar. Men katten kan vänjas genom att belasta selen för promenader med lätta tyngder på sidorna.

En sådan här diskussion sätter fokus på att katten är en naturens mest lyckade skapelser, väl värd att få sin rättmätiga plats i vår tillvaro. Jag häpnar över hur klok vår egen katt är, som ständigt samtalar med oss på ett flertal olika sätt. Jag måste nästan prova en packväska på honom. Vi har ett litet samarbete med Royal Canin, och de kan kanske ta fram en ny produkt.
 
En katt är mycket känslig för påverkan över ryggslutet och mot bakbenen, eftersom området är viktigt för arbetsförmågan. Väskorna måste vara ganska långt framdragna över axelpartiet, annars får man en katt som jobbar aktivt för att befria sig från seltyget och panikrusar. Men katten kan vänjas genom att belasta selen för promenader med lätta tyngder på sidorna.

En sådan här diskussion sätter fokus på att katten är en naturens mest lyckade skapelser, väl värd att få sin rättmätiga plats i vår tillvaro. Jag häpnar över hur klok vår egen katt är, som ständigt samtalar med oss på ett flertal olika sätt. Jag måste nästan prova en packväska på honom. Vi har ett litet samarbete med Royal Canin, och de kan kanske ta fram en ny produkt.

Jag kommer inte belasta katten som jag skrev, utan bara symboliskt lägga något lite i väskorna.
Tack för din upplysning Weranda !:)
peter
 
Under hakan

Om jag skulle försöka en gissning, tror jag att katten kanske mest accepterar att bära en väska mot bogen, under hakan. Men ett absolut krav är att den från början godtar en sele, annars blir det svårt. Men genom att du bara skall göra en symbolisk gest, är det nog lättare.

De gamla egyptierna dyrkade katten, och utrustade den med olika ornament, och jag anar att du tänkt något liknande. Det blir som med Sankt Bernhardshundar med tunnor under hakan. En yngre generation har väl inte sett denna typ av räddningsaktioner i Alperna. Men fick jag se den i de svenska fjällen, skulle jag nog falla i "andakt". Eller om en katt kom ilande med en liten dylik under hakan, fylld med en liten skvätt räddande konjak.
 
Om jag skulle försöka en gissning, tror jag att katten kanske mest accepterar att bära en väska mot bogen, under hakan. Men ett absolut krav är att den från början godtar en sele, annars blir det svårt. Men genom att du bara skall göra en symbolisk gest, är det nog lättare.

De gamla egyptierna dyrkade katten, och utrustade den med olika ornament, och jag anar att du tänkt något liknande. Det blir som med Sankt Bernhardshundar med tunnor under hakan. En yngre generation har väl inte sett denna typ av räddningsaktioner i Alperna. Men fick jag se den i de svenska fjällen, skulle jag nog falla i "andakt". Eller om en katt kom ilande med en liten dylik under hakan, fylld med en liten skvätt räddande konjak.

Men du Weranda, jag tror att räddningskatter finns med konjak under hakan, det är bara det att när man säger det till folk så garvar dom bara och säger att de aldrig sett en sån, jag tror de ser ut såhär som min kiss, skiss menar jag förstås, folk har så dålig fantasi numera, de e ju i alla fall gratis i dessa kärva tider...
 

Bilagor

  • kattenradd.jpg
    kattenradd.jpg
    74.2 KB · Visningar: 587
Positiv kontrast

Så blev det en ny rolig teckning av Peter! Det är ganska fantastiskt att vi diskuterar katter på en sida för äventyr och uteliv. Katten är ju så väsensskild från oss människor, och går alltid sina egna vägar. Att utrusta den med någon form av packväska, är en djärv tanke. De flesta katter vill nog inte bära någonting alls, inte ens en sele.

En liten väska ligger nog bortom det möjligas gräns, men skulle få en djupare symbolik - om det inte rentav uppfattades som en form av djurplågeri. Det är väl bara i Gösta Knutssons "Pelle Svanslös", som det händer roliga saker. Jag växte upp med de böckerna. "Elaka Måns" satte alltid fart på berättelserna.
 
Modell snusnäsduk?

Ja, försöka duger... Placera mat under näsan (hakan)skulle inte fungera på vår kisse, men.
Sitter och funderar på de där "snusnäsdukarna" en del sätter runt halsen på sina djur. En väska i liknande modell skulle kanske fungera. Runt nacken och med spetsen vid selens koppelfäste. Enklast är nog att sy sele och väska som en integrerad enhet, så inget kan åka runt och skava.Tyvärr är jag för tekniskt inkompetent för att skicka ut några teckningar på webben (nog lika bra), men det vore nästan kul att provsy. Omöjligt är det nog inte, Tussi bär som nämnts täckjacka. Lycka till med dressyren! Anna
 
har katten haft sele, koppel mm är det väl inget större problem att utvidga arranegemanget till att även innehålla små väskor.

men av känslan man får genom att läsa dina frågor misstänker jag att katten (du) inte är van vid detta och då finns det nog ingen chans i världen att han eller hon finner sig i detta.


sen kommer vi till nästa fråga;

varför i hela fridens namn ens försöka?

det är ju emot hela kattens natur att vara belastad och tungfotat av ett sådant arrangemang.
till skillnad från hunden har, mig veterligen, inte katten i sitt naturliga beteende att vara ett nyttodjur, på det här viset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Vad skiljer lätt-, medelsvår-, och svår terräng åt? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.