Fiskevandring i Arjeplogsfjällen?!

Tack!

Det låter ju hur bra som helst isf :) Fisket är av stort intresse som sagt så det var trevligt att höra att det är bra fiske i laisälven också. Jokkarna har jag testat tidigare och fått en del, även i tjärnarna därikring. Får väl se hur det blir med toppturen, det är ju trots allt en bit men vid fint väder så :)

Är det någon stuga som är bemannad eller som har bastu? Skulle vara ett trevligt inslag.
 
Då bär det av V32 till Vuoggatjålme. Kommer att ta bilen upp och hoppas att kunna åka på fredag lite senare på kvällen och ev göra ett stop på vägen. Det är ändå 130 mil att köra.

Tack alla som har bidragit med ideer och tips=)
 
Hur gick fisket i vuoggatjålme? Jag upplever fisket där som totalt kasst. Har vart där vid ett par olika tillfällen och knappt fått fisk så det blir till middag. Hoppas det gick bättre för dig
/M
 
Jodå! Fisket var enligt mig OK, vi fick mycket fisk men inte allt för stora. Dom som man mötte på vägen hade också ganske så små fångster. Träffade vid flera tillfällen på en kille som hade vart där tidigare och han sa att denna gången var det ovanligt dåligt.

Skulle kunna rekomendera er att åka dit även om man inte tänker fiska. På vissa ställen så är naturen oslagbar!

Resan upp gick bra, tror vi körde från Gbg på 15 timmar, och då åkte vi in i Arvidsjaur, vi hittade bra parkering vid camp polcirkeln där bilen fick stå ifred. Många hade även parkerat på parkeringsfickor längt med vägen.

Nedan kommer en bild på hur vi gick, första dagen gick vi inte så långt då vi var helt slut efter att ha kört så långt, vi gick bara så att vi kom upp på själva fjället där det inte fanns så mycket mygg.

Uppe vid Guoletisjavrre fick vi rödingar, men inte i några större mängder!
Det var först när vi kom till Guijaurestugorna som vi fick lite mer fisk och då i fom av öring, där stannade vi i 2 nätter och vi gick även syd-väst (Nasaleden) till ett vattendrag där man bara fick fiska fluga, detta ställe var det sämsta fiskestället på hela resan.

Personligen så tyckte jag att jag fick mer fisk på Europa 12an, men när man körde med spinnare så fick man betydligt mer och större fisk. Så jag rekomendrar alla att ta med sig ett spinnspö.
 

Bilagor

  • Vougga karta 1.jpg
    Vougga karta 1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 2,616
Det där är en riktigt trevlig tripp där det finns mycket att se och fina fiskevatten.
Det vatten du nämnde där man bara får fiska med flugspö och som var det sämsta fiskevattnet är ett riktigt storöringsvatten (Smuolejåkken/Smuolejaure). Problemet med det vattnet är att det är svåråtkomligt med mycket videsnår och sankmark. Jag vet inte om det är tillåtet att paddla där men det är i alla fall ett tips om man vill komma åt bättre fiskeställen. Paddla kanot/gummibåt med andra ord.

För lättpackaren är det packraft som gäller..... (läste du detta Staffan?)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...