Äventyrets stigar av Claes Grundsten

Köpte denna "coffe table book" till mig själv i julklapp och har nu bläddrat i den ganska ordentligt och till och med läst en del ;)

För en total nybörjare som mig var denna bok väldigt inspirerande med galet vackra bilder och en lagom avvägning av lokal historia, anekdoter och vandringstips i texterna. Jag vill genast ge mig ut på äventyr, upplevelser och långväga resor. Det är framförallt bilderna som fångar en och drar en in i boken. Ska jag vara ärlig tog det flera dagar innan jag började läsa texterna, bortsett från bildtexterna, men väl där är dom som sagt väl avvägda och ger mervärde till bilderna.

Ska man försöka ge någon kritik så kan det väl vara att denna bok just är gjord för att ligga framme som något slags statement och kan kännas lite skrytig. Man kan faktiskt ha underbara upplevelser bara runt knuten, man måste inte alltid åka till jordens alla avlägsna hörn för det. Och även om bilderna håller väldigt hög kvalité så finns det en här och där som kanske inte borde ha fått komma med och känns lite som utfyllnad. Sedan kan det kanske finnas invändningar om en massa rent tekniska detaljer men dessa går mig som nybörjare rakt förbi.

En annan sak är att det bara handlar om berg. Japp, av dom närmare 40 platser som beskrivs är inte ett enda frikopplat från berg eller bergskjedjor. Jag gillar berg och har inga problem med det men man kan lätt inbilla sig att vandring är sammankopplat med berg vilket väl inte riktigt är ett krav. Så, om du inte gillar berg är detta inte boken för dig, oavsett vackert foto eller inte.

Boken är utgiven på Bokförlaget Max Ström:
http://www.maxstrom.se/bok.aspx?id=9171260056
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.