Fjällfiskedrag- topp 5?

Raskesven; sa:
fly; sa:
När man skall vandra i fjällen skall man ha så
lite som möjligt med sig.
Altså inte två kilo skrot utan 20 gram fjäder.
M.V.H. fly
Tror inte det är särskilt vanligt att ta med sig 400 spinnare á 5 gram.

Raskesven
Om det är riktigt gott om gädda och du saknar tafs så! Det var därför jag propagerade för en Rapala...

Om jag jämför utrustningarna rakt av så är mina fluggrejor marginellt lättare. 1 ask spinnare+drag, haspelrullen och -spöt blir lite tyngre än flugasken (en med nymfer och en med torrisar), flugspöt och -rullen. Men, vad händer sedan? Jag klarar inte flugfisket i många dagar utan:
-impregneringsmedel för torrflugor
-ett par extra flättafsar, flyt och sjunk
-tafsspetsmaterial i olika dimensioner
-sjunklinan, alt sinktip
och då är det plötsligt dött lopp!

Sedan, för att flugfiska "på riktigt", måste jag även ha:
vadarbyxor
töntig kopia av rallarhatt med flugor fastsydda
väst med ungefär 57 fickor så man får leta riktigt länge efter prylen-med-engelskt-namn
fiskdödare/priest
peang
nagelknipsare att ansa flugorna med
osv...

Fast, vid närmare eftertanke brukar mitt flugfiske nog vinna lätthetsligan. Eftersom jag får så lite fisk, så blir det lättare att bära då...
 
Inga namn

Jag har inte koll på vad mina drag heter.
1. Tillverkad av herre i hoting. refflad röd blykropp med svart sked med röda prickar(önskar jag kunde få tag i några till) Vadat ut flera gånger när linangått av för att återfå mitt drag.
2-5 hemgjorda drag inköpta på gränsmarknaden i tärnaby
två modeller olika bra beroende på vind och djup.
färgerna bestämmer vilken ordning de kommer i (sked/prickar) 2=svart/röd 3=gul/svart 4=röd/svart 5=mässing med röd eller grön prick

Men det är roligare med fluga

mvh
ht
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...