Edert längsta spinnkast?

alven; sa:
Det förtar inte underhållningsvärdet av achilles lilla research tycker jag :)
Det håller jag med om. Men man behöver kanske inte syssla med personangrepp innan hela bilden står klar för en eller att man läser ett inlägg på ett slarvigt sätt.

I övrigt håller jag med om att man ibland får dra på smilbanden när folk skryter hur långt de har kastat för att senare få förmånen av att se dem "in action".

~Paul~
 
Svenska Castingförbundets hemsida

Ok, nu har jag varit på svenska castingförbundets hemsida för att ta del av utdraget som achilles hänvisar till. Som det ser ut så har achilles inte varit helt ärlig i sin beskrivning. Så här står det nämligen i reglerna gällande tvåhandsspinn:

"Man använder samma kast bana som i de båda haspel längd grenarna, dvs. kastsektor, 5 meter ansats. Spöet är valfritt (tvåhands) och rullen är av typen spinnrulle / multi. Kastvikten är 18 gram och linans minimidimension är 0.25 mm. Kastaren har tre kast på sig. De längsta kastet inom kastsektorn mäts. Vanligtvis använder man sig av en så kallad rotationsteknik. Kastlängderna för eliten ligger runt 100 meter."

Observera att man här talar om en kastvikt på 18 gram och inte 40 som i mitt fall med Kosterdraget. Dessutom använde jag en Berkley Fireline Whiplash Pro med dimension av 0,10 mm. När man beaktar dessa uppgifter och lägger till med/sidvind på ca 12-15 sekundmeter så inser man kanske att det inte är helt omöjligt att prestera längder runt 100 meter.

Ytterligare uppgifter som förtydligar. Jag körde inte med någon rostig Recordrulle utan en trimmad Ambassadeur 6000C från 1971 och ett Daiwa Samurai spö på 11 foot, 20-70 gram.

Med trimmad menar jag en rulle utan aktiverad mekanisk broms (den är helt släppt. Man trycker in frikopplingsknappen och släpper på den mekaniska bromsen för att uppnå ett rejälv glapp i spolen när man vickar på den. Sedan tightar man den mekaniska kastbromsen lite i taget tills glappet är helt borta). Centrifugalbromsen är bromsad med endast en bromsklutsch (bakelit) i mellanstorlek. Kullagren och linspridaren är värmebehandlade med Militec 1. Ibland har jag gått så långt att jag tagit bort linspridaren helt. Dock inte i det nämnda fallet.

På tal om Recordrullar. I många år långt in på 90-talet har ett otal rekordkast utförts just med "antika" Recordrullar. Den mest berömda är den med magnesiumspole från 40-50 talet. Tror att det är modell 1500 (eller 1700?).

~Paul~
 
Re: fy fan vad kul!!!

achilles; sa:
Haspel längd tvåhands 119.41 Mikael Boettge Sverige 1996
Spinn längd tvåhands 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004

det svenska rekordet med multirulle:
Spinn längd tvåhands 98.34 Gert Persson Malmö CC 1997

och detta är med specialtrimmade rullar, INTE gamla rostiga recordrullar. eller som dom själva skriver på sin hemsida "Detta är grenen där rullen har störst betydelse. Utan en väl fungerande och balanserad rulle kan man helt enkelt inte hänga med. "

Liiiiiteeee intressant är det ändå att haspeln kommer längst,kanske har med mindre motstånd att göra.


peter
 
Re: Re: fy fan vad kul!!!

ping; sa:
Liiiiiteeee intressant är det ändå att haspeln kommer längst,kanske har med mindre motstånd att göra.


peter
Jag tror att det kan ha att göra med två viktiga faktorer:
1. Den moderna haspelrullens spolform - grisnos, som är överlägsen de gamla och bredspoliga varianterna.
2. De nya linorna, som är starkare och därför är risken för linbrott mindre vid själva utkastet. Något som tidigare påverkade haspelrullarna mer än multi dito.

Men skillnaden är inte jättestor. Det viktigaste är hur skicklig den enskilde utövaren är på att hantera "sin" utrustning.

~Paul~
 
Re: Svenska Castingförbundets hemsida

dePaul; sa:
Den mest berömda är den med magnesiumspole från 40-50 talet. Tror att det är modell 1500 (eller 1700?).

~Paul~
Nu har jag tagit reda på litet mer ang den här modellen. Den hette tydligen Record 2100 och tillverkades mellan 1940-1963.

Record2100.jpg

ABU Record 2100

Tydligen används den flitigt än idag i castingsammanhang!

~Paul~
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.