Flugbindningsverktyg?

Om man nu är nästan total nybörjare på flugbindning men vill ha ett basic-set för att snabbt komma igång, vilket städ och vilka verktyg behövs?

Det finns många hemsidor om flugbindning mm, och jag var inne och kollade på t.ex Edgeflyfishing men deras sida om verktyg är under uppbyggnad. Vore fint med råd här om hela den uppsättning flugbindningsutrustning som är nödvändig.

Tanken är att jag ska kunna knåpa ihop några Klinkhammer, Black Gnat och, ja vad det nu kan bli till sommarens flugfiskerevansch (förra året vred en vrång fjällbjörk sönder flugspöt mitt första vandringsdagen i fjällbjörkskogen)

Mvh Raskesven- som senast band en fluga 1974 med "Flug-Pelle" på ABU´s fiskeläger i Rörvattnet.
 
Jag...

vet inte om det är så stor idé att redan nu börja orera om fabrikat på de verktyg som är lämpliga, så att jag går direkt på "listan" enligt min egen prioritering:
- Städ
- Sax(ar) (gärna 2 olika; liten för "fina klipp", en större för klipp av tinsel och dyl)
- Trådrullehållare (gärna med keramisk tub)
- Hackeltång (gärna en roterande)
- Whip finisher
- Dubbingnål
- Hair stacker

Hmmm, tror att det var det mest grundläggande...

/Anders B
 
1.Trådrullehållare - för att hålla trådrullen på plats. Köp görna en lite dyrare med keramiskt rör. Blir inte bara billigare i längden, men slipper även avskurna trådar.

2.Sax - Gärna två, en nätt liten sak för pilljobb samt en lite grövre för metallmaterial och liknande. Har själv inte testat några dyrare då jag inte kan följa mitt råd om att inte klippa tinsel mm med alla saxar. erfarenheten säger mig att det nog blir billigare med lågprissaxar som man byter med jämna mellanrum.

3.Hackeltång - För att linda saker som är svårt att hålla i. Lite tyngd på den är bra så man kan släppa den utan att det man gjort åker upp. Se även till så att det inte är några grader på skänklarna som skär av fjädrar mm. Billigast duger.

4. Dubbingnål. mao. synål på en kork. Används till det mesta.

5.Whipfinisher - För att avsluta flugan fint. Krånglig i början men det lossnar snart.

//Putte
 
Städet..

Röstar på städet som nr 1.
Inte så lite irriterande när en nästan färdig fluga lossnar och rammlar ner i golvet.
Nr 2 tycker jag nog är hackeltången.Inte nåt kul när den tappar greppet.
Sedan är det en bra sax som gäller.
 
Är liksom du newbie på flugbindning och en inte helt dum idé är att peta sig iväg till biblioteket och låna lite böcker om flugbindning... Kanske ett triviaförslag, men vad jag snabbt upptäckte var alla varianter på inbindningstekniker etc som finns och med fler källor än en så blir det lättare att hitta nåt man trivs med. Inbillar jag mig i alla fall.

Att hitta en god vän som instruktör är ett annat bra knep :)
 
Det finns egentligen bara en bok.. Lennarst Bergqvist´s "Flugbindning på mitt sätt" han går igenom alla vertyg och material av intresse på ett bra sätt..
 
Tack för det. Städ, saxar, keramisk trådrullehållare, hackeltång, whip finisher, dubbingnål och hair stacker
alltså. Såg recensionerna om Bergqvist´s bok och ska skaffa den snarast. Återkommer säkert framöver när jag vet vad jag mer ska fråga om.

Mvh Raskesven
 
Det...

jag brukar rekommendera är att gå en kurs i Flugbindning, brukar vanligtvis ge mer effekt än att "gissa" sig fram på egen hand ;)

Hör med fiskeklubbarna och studieförbunden i din närhet.

I värsta fall så får vi väl starta upp en tråd med en interaktiv flugbindarkurs...

/Anders B
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.