Guldskallarnas vara eller?

Harörat e väl den sista flugan jag dubbar med naturmtrl, annars så blirre mest syntet nu för tiden..

mm.. det var väl precis så som du beskrev jag hade förstått att det skulle funka, visst e det konstigt att man inte får någon rytm på vissa flugor.. Jaja, jag har ju bundit upp nya guldskallar till i år så det e väl bara å prova igen, försöka med lite mer tålamod kanske..

Ang Westrins mössa: Det ser nog mer ut som en kvarleva från den hårda reaggie perioden på 60-talet.. Undrar vad han har i pipan?

:)
 
Jo jag har bundit den även med äkta vara, helt ok det också.

Konstigt Westrin påstod i ett annat forum, att han lagt bort pipan.
Om han läser detta, skall jag passa på att rekommendera ETTAN, håller väl inte myggen borta, men sänker andningsfrekvensen vid fjällvandring.

/Björn
 
*skallar tror jag på (oftast guld- eller silver).

T ex haröra med guldskalle/silverskalle eller double legs med guldskalle. Fungerar bäst i strömmande vatten, tycker jag. Jag kastar snett uppströms, låter den sjunka, mendar och "pimplar" lite med flugan då den driver nerströms. Det kan vara effektivt!

Och sen måste man ha rätt keps på sej!

/Uffe
 
Du kan kanske prova med såna här små plastpärlor med hål i som barnen har för att göra halsband och annat. Finns i hobbyaffärer t ex. En fiskebroder gör fina flicksländenymfer med sådana som huvud.

/Uffe
 
Guldskallar...

rockar FETT!
Patric & Co, ni får komma upp till sommaren så skall jag visa hur guldskallarna skall se ut och fiskas...eller nåt sånt.

Jag fiskar gärna med guldskallar och har aldrig haft problem med att måste vara tvungen att böja "om" krokböjen...kanske har det med krokfabrikatet att göra *HOST* KAMASAN! *HOST* KAMASAN! *HOST* ;)

När det gäller syntet eller inte i Harörat så har jag haft förmånen att få ett par väldans fina kaninskinn, ett lite mörkare än det som är av "vanlig" gråaktig färg...hur bra som helst! Annars så är SLF Finesse och "vanlig" SLF toppen...hmm mina flugor kanske ska heta kaninöron istället ?

Nåväl, guldskallar är...ehhh...guld värda. Sen så finns det faktiskt en regel (Anders regel) som säger att INGEN och då menar jag f*nimej INGEN annan får ha på sig min fiskekepa, morsan lånade en SAGE keps av mig för ett par år sen...skulle väl plocka bär eller nåt annat dumt...å så blev den förstörd...och jag som är en sådan SAGE...man får nog inte skriva b*g här, så att jag skriver....ehhh....fantast istället, grät blod!

Så att regeln är att INGEN annan än jag har kepan på sig...annars så kaseras den.

Patrick dina blommiga thights skulle väl kunna bli en hit att ha på dej i fiskefängandets äventyr?! (HA HA HA HA)

Ha det !

/Anders B


(OJ j*vlar glömde den sedvanliga disclaimern så att alla fattar att jag bitvis i detta inlägg skämtar ironiskt...;)..Häpp!)
 
Min teori! Det positiva med guldskalle är att det blir lite mer tygnd i flugan vilket får den att sjunka snabbare. Jag brukar binda även med förtyngning under kroppsdubbingen. Detta är framför allt viktigt vid fiske i strömmande vatten så man får ner flugan mot bottenregionen snabbt. Jag börjar med att göra kastet uppströms och flugan sjunker samt följer med strömmen utan att påverkas av fluglina eller tafs. Nu har fisken inte så mycket tid på sig att bestämma om den skall ta eller inte och blänket från guldskallen i mörkt grumligt vatten fungerar kanske som en extra "attraktor" för att utlösa hugget.
Efter att flugan spolats förbi en själv stiger den sedan då fluglina + taft bromsar upp i strömmen och då fortsätter jag att fiska den såsom nerströmsteknik och oftast har jag fått huggen här. Möjligen följer fisken med en bit och när flugan stiger bestämmer sig fisken för att ta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Alternativ riggning istället för jiggskallar som verkar vara jättebra Fiske 2
peppe_malmqvist Hur dum får man vara? Fiske 25
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...