Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden

Det där låter väldigt o-representativt för MTB, i alla fall de jag cyklar och cyklat med. Vi börjar nu vara med 50- än 40+ och tar det alltid lugnt när man möter andra oavsett hur de tar sig fram. Hästar har hänt ett antal gånger men de har oftast helt egna stigar, de trampet upp väldigt mycket.
Min känsla är att det finns väldiga fördomar kring MTB. Oftast är det folk sol är lite äldre och tycker att det var bättre förr. Jag har bland de bredaste däcken man kan ha på 27,5” och så lågt tryck så det ibland händer att jag åker på sk snake bite (två hål i slangen när den ibland kläms mellan fälg och mark). Jag vill påstå att en gubbe med vandrarkängor sabbar mer, även om det är fel ord för någon som är ute och frilufsar. Tror MTB kommer att kännas helt naturligt längre fram när våra barn blir stora.
 
Så mycket behövs inte

En stig skapas möjligen av åratal av vandring på samma yta.

Det beror väl på vad man menar med stig. På den här bilden ser du en stig som har skapats enbart av mig genom att gå fram och tillbaka ca 3 ggr/vecka under mindre än ett år. Det är lättare än man tror!
 

Bilagor

  • 2019-05-16 05.57.24.jpg
    2019-05-16 05.57.24.jpg
    110.8 KB · Visningar: 570
Fördomar??

Citat från Niklaz:
Min känsla är att det finns väldiga fördomar kring MTB. Oftast är det folk sol är lite äldre och tycker att det var bättre förr. Slut citat.

Jag tror nog att du själv har en hel del fördomar - om äldre. Jag är själv 74 år och vandrar mycket. Jag uppskattar att MTB-cyklisterna använder en del lågfrekventerade stigar och på så sätt bidrar till att dom hålls öppna.

Det var faktiskt sämre förr!
 
Det beror väl på vad man menar med stig. På den här bilden ser du en stig som har skapats enbart av mig genom att gå fram och tillbaka ca 3 ggr/vecka under mindre än ett år. Det är lättare än man tror!

Det intressanta vore ju att jämföra med hur det hade sett om du cyklat fram och tillbaka 3 gånger per vecka.
 
Känns som om denna debatten aldrig kommer att ta slut. Främst beroende på den totala oförståelsen för den andra parten. Alla kommer att försöka tolka allemansrätten och diverse lokala föreskrifter till sin egen fördel även om det i vissa fall inte går att misstolka.

Efter ett regn så är det absolut fult med däckspår från mtb ut i leran, men det samma gäller djupa fotspår. Håller helt klart med om att man bör undvika att ge sig ut direkt efter regn och absolut inte gå vid sidan av och därmed bredda stigen.

Ser dock en positiv förändring i en del områden som exempelvis Hellas utanför Stockholm där man sedan ett par år börjat anlägga och rusta upp spänger som ska passa både vandrare och mtb-cyklister med inställningen att alla ska kunna utnyttja naturen.
Fler och fler stigar runt om i Sverige anläggs och underhålls av mtb-cyklister. I vissa fall börjar även dessa mtb-stigar att utnyttjas av de som gillar trail-running eftersom det vanliga löparspåret är "för enkelt". Så snart har vi väl en ny forumtråd här på utsidan där mtb-cyklister klagar på trailrunners.

Jag är en aktiv trailrunner, mtbcyklist som även gillar att vandra och försöker se det ur dessa perpektiv.

Tror att det i många delar av landet är ovanligt att någon skulle skrika "Ur spår" när man kommer på sin mtb i en gemensam stig. Men vill inte hävda att det aldrig sker. Men kan tänka mig att det kan uppfattas väldigt olika. Det som av cyklisten uppfattas som att man försöker uppmärksamma vandrare om att man finns, då de flesta mtbcyklar inte är utrustad med cykelklocka, uppfattas av vandraren som en hord skrikande cykelmarodörer.

Som någon skriver så finns det många undersökningar om mtb kontra vandrares skador på naturen från många länder och det känns som de mesta inlägg om mtbcyklingens skada snarare bygger på personliga och känslomässiga iaktagelser.
 
Jennys häst tvingades avlivas – rasar mot cyklisternas agerande

https://www.aftonbladet.se/a/g74qr9

Om ändå de som tillverkar skivbromsar till cykel kunde göra dem tysta. MIna skrikhalsar till bromsar skulel jag betala mycket för om de kunde gå att få tysta -se annan tråd om mina fruktlösa försök.

Synd på hästenoch ryttaren, ömsesidig hänsyn men hände olyckan på en ridväg eller vanlig stig?

/Patrik, som också tar det lugnt nära stora djur
 
Fick du inte till dem? För mig är organiska belägg alltid tysta men med sämre bett än sintrade som tjuter som en elefantjord när de är blöta.

Om ändå de som tillverkar skivbromsar till cykel kunde göra dem tysta. MIna skrikhalsar till bromsar skulel jag betala mycket för om de kunde gå att få tysta -se annan tråd om mina fruktlösa försök.
 
Citat från Niklaz:
Min känsla är att det finns väldiga fördomar kring MTB. Oftast är det folk som är lite äldre och tycker att det var bättre förr. Slut citat.

Jag tror nog att du själv har en hel del fördomar - om äldre. Jag är själv 74 år och vandrar mycket. Jag uppskattar att MTB-cyklisterna använder en del lågfrekventerade stigar och på så sätt bidrar till att dom hålls öppna.

Det var faktiskt sämre förr!

Jag har lite empiri i frågan. Dels från STFs stugvärdskurs 2014 och ganska många snack i olika grupperingar. Cyklister är i regel ett elände oavsett om det är på cykelbana, vägbana eller stig så tycker många att "vi" (som att "vi" är en slags klubb som alla tycker lika och cyklar likadant) är galningar med Tour de France-fart som skiter i alla rödljus osv. Och det går jag igång på varje gång och måste berätta hur det ligger till.
 
För att utveckla det jag skrev i början av tråden, att jag ibland råkar ut för cyklister som skriker "ur vägen" och tycker det är irriterande.

Det är inte ATT det cyklas jag har problem med. Det är HUR det IBLAND görs. Cyklade själv MTB när jag var ung, första vågen som kom. Men för mig var det ett sätt att transportera mig dit jag ville komma.

Jag har samma problem med joggare eller orienterare som tycker att jag ska flytta mig snabbt som ögat så deras tid på rundan inte försämras. Eller vem som helst som vill ta sig fram snabbast möjligt och tycker andra är ivägen och helst inte ska vara där alls.

Det är väl rimligtvis också mer störarande för djurlivet med folk som rör sig ljudligt och med hög fart i grupp.

Nu verkar ju de flesta inte ha den här erfarenheten. Det kanske är dålig cykelkultur i vissa områden eller bland vissa grupper, vad vet jag. Det var ivf inte cyklingen i sig jag vände mig mot.
 
Får flika in att många som inte cyklar själva tror att ”MTB-banor” är lösningen men det är enormt tråkigt att cykla samma runda om och om igen. Jag var med i styrelsen för NICK-spåret i Solna och höll mig endast på den mileundan de år jag bodde där. Det blir riktigt tråkigt i längden.
Jag ser cykel som vandring med den skillnaden att man kommer några mil om dagen, beror helt på svårighetsgraden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...