Dricka vatten ur sjöar?

Jag gick en annan bit av sörmlandsleden förra helgen och det fanns gott om kallvattenkällor längs leden.
Va lite tveksam i början.. men det var ingen fara.
Sista dagen drack jag också sjövatten utan att koka det.. Det gick bra.
 
Jag har druckit åtskilliga mängder vatten ur sjöar och varken kokt eller renat det på något annat sätt. Förutom att filtrera det då. Jag har aldrig haft några problem med det.

Även om mina vänner oftast vägrar dricka det så kan dom inte säga något annat än att det funkar eftersom dom sett att det inte påverkat mig.

Men jag har samtidigt en mage av stål... ;)
//Peter
 
Liksom föregående talare så dricker jag vatten ur bäckar och sjöar ständigt, och jag har mycket känslig mage (IBS) men råkar extremt sällan ut för några symptom, och de gångerna är det svårt att avgöra ifall det är vattnet eller maten.
 
Trasig länk. Felkod 404

Tror risken för magsjuka är tämligen låg. Däremot så man man nog få i sig en del vatten som blivit förorenat av industrier. Till exempel träimpregnering (kreosot, arsenik), eller lakvatten från gruvdrift. För att inte tala på gödningsmedel från jordbruket.

Hörde ett föredrag av en som håller på med detta forskningsprojekt: http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____55333.aspx och då fick jag en liten tankeställare av vilket vatten man kan dricka eller inte.



Hejsan!
Blev nyfiken på forskningsprojektet. Minns du vad projektet eller studien helle?
I sa fall kanske man kan hitta en fungerande länk till den.

Ha de gött!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...