alla tips för en tuff stadskille

äh, nog kan man tälta på sin första fjälltur...
kan man tänka sig att gå tillsammans med nån så kanske den redan har lite tält, kök och sånt? så slipper man köpa det... hittar man ingen polare hemma som vill följa med så är ett tips att söka vandringskompis här på utsidan.
 
Jag skulle faktiskt varmt rekommendera att du kör en stugtur första gången. Då kan du bära lätt, ha tak över huvudet och skippa kök.

Se det som en provtur. Testa din utrustning och förmåga och känn dig för. Det finns inget universalsvar för vilken utrustning du ska köpa. De flesta här inne som är relativt aktiva har frilufsat sen de var barn (eller åtminstone väldigt länge) och hittat sina knep, vilken utrustning som passar mm med tiden. Om du springer iväg och handlar enligt en "måste ha"-lista för en tälttur kommer slutsumman att springa iväg till över 10 000 (blygt räknat) och flera grejer kommer att vara "fel" för dig.

Tack, det var ett bra inlägg. Ska lugnt och fint titta över detta. När man går från stuga till stuga är det bara att gå in där, inte boka, som typ vandrarhem. Så är det inte?
Köpte iallafall känger igår. Jättesköna Haglöf. Tack för svar
 
Gratulerar till valet av vandringsområde! Det är nämligen mycket vackert och lättvandrat. Leden är väl markerad. Karta och kompass ska ändå alltid finnas med!
Håller med vad några redan sagt om tält/stuga m.m. Det jag tycker du kunde använda på fötterna är de skor du har när du terränglöper. Jag antar att de skorna är väl ingångna så du slipper skavsår! Terrängen från Hemavan längs Kungsleden norrut är tämligen fri från sur-myrar och liknande. Tror därför du kan klara dig långt med dina terränglöparskor, speciellt om du vandrar "lätt" mellan stugorna! Du får dock räkna med att bli blöt om fötterna i alla fall. Du behöver dock ha med dig ett par lätta lägerskor eller sandaler att byta med när vandringen är över för dagen.
Efter att ha gjort din "Jungfrutur" i fjällvärlden så kan du enklare komponera ihop en egen utrustningslista till nästa tur!

God tur!

? liggunderlag ifall alla bäddar skulle vara upptagna, är det en bra ide´ eller är det sällan upptagna kanske. För jag tror jag kör på "lyxvarianten" nu första gången, fjällstuga.

Fjällstugorna har typ av kök?
Tack, ska bli skönt det här.
 
Stugorna behöver (kan inte) bokas. Men under högsäsong (juli) kan de ofta bli fulla men golvplats brukar alltid finnas. Observerva att förhållandena för vandring dock är bättre i augusti och september, så det finns ingen anledning att trängas.

Stugorna utmed leden är utrustade med gasspisar. Det bekvämaste när man går stugturer är att köra mat i termos under dagen så slipper man helt att bära kök. Normalt går det att proviantera i varannan stuga om man vill minimera packningen (men det är dyrt!!)


Lycka till!!
 
Fjällstugorna har sängar, madrasser och kök och de flesta säljer proviant. Du behöver inte boka i förväg och alla får alltid plats - om inte annat på en madrass på golvet (vilket jag tror är sällsynt utom typ vid påsk på sylarna). Kolla på STFs hemsida för mer information: http://www.stfturist.se/sv/

Vindskydden/primastugorna som finns efter lederna är avsedda som rastplatser och för övernattning i nödläge (främst på vintern). Det finns dom som använder dem som budgetalternativ till att betala för sig (eller för att torka ut efter ett par blöta tältnätter).

Liggunderlag kan vara skönt att ha med för raster, men det räcker med en sittlapp egentligen tycker jag.
 
Första tältet köpes med fördel begagnat, då kan du sälja vidare det till ungefär samma pris om du inte trivs med det, o lägga ut mer pengar på ett nytt du vet lite mer vad du vill ha.
 
tippsdjungeln

Tjenna, jag har följt diskussionerna ett tag på utsidan, kommer massvis av bra tipps för förstagångsvandrare. Så pass många att jag tror att det bästa tippset man kan få är att se till att pröva sig fram på hemmaplan! Följer i princip bara dessa regler..

- Håll dig torr. Både i regn och solsken.
- Allt material du tar med är för din bekvämlighet. Men, du ska bära det med.

finns gott om skog att knalla runt i, även i Sthlm - Gbg - Malmö eller var du kommer i från.

finns det ingen skog så finns det inget som säger att man inte kan gå i stan heller å testa sig och sin utrustning. Folk kollar väll lite på dig, men du lär inte skilja dig för mycket från nån som ska hem från Hultsfred. Testa själv, så mycket det går. Man lär sig massor av att bara ta en dagstur med packning på och tältet hemma.

Tack för ett otroligt bra forum föresten, jag startar min första tur i fjällen 25:e Juli och har snappat upp en massa nyttigt som kompleterar mina gamla rostiga lumpar sanningar. Men som sagt, testa så mycket det hinns med för det som funkar för en behöver inte funka för dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
erito Tips: Lunch-hajk Allmänt om friluftsliv 4
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.