Praktisk övning, var?

Var på kurs i veckan och fick en fråga om jag visste någon "grundkurs" för den som inte hade fått förmånen att växa upp till skogis. Hänvisade frågor till forumet här och den praktiska övningen till närmaste scoutförening. Standardsvar alltså. Vet någon om och var det finns en kortare introduktion i basalt friluftsliv? Kanske något som fler än min blivande kollega skulle ha glädje av? Anna
 
Ja

Friluftsfrämjandet brukar anordna lokalt.
Frivilligförsvaret har ibland.
Överlevnadsenheten i Karlsborg har en.
Svenska Överlevnadssällskapet har.
Via vänner och bekannta är väl den vanligaste vägen om man inte som de flesta här blivit berövad en del av bardomen av nitiska föräldrar ;-)
 
Närmaste skog, man behöver inte göra det konstigare än så. Ge dig ut i skog och mark och ha det bra - resten kommer av sig själv.
 
Närmaste skog, man behöver inte göra det konstigare än så. Ge dig ut i skog och mark och ha det bra - resten kommer av sig själv.

Bra förslag, men prova att resa tält och att använda köket hemma först. En lämplig övning kan ju vara att vandra någon markerad led i hemtrakterna, då behöver ni ju inte gå vilse heller. Karta ska ni ha med er så kan ni träna kartläsning också.
Det värsta som kan hända är väl att ni blir blöta och fryser.
Pär
 
Och skulle det inträffa

Gå hem och torka samt värm er. Det är bara att våga lämna asfalten en stund....samt njuta av natur och varm mat/dryck ute.
De gamla böckerna Ute och Mera Ute, de modernare Friluftsboken av Fält och Färd har säkert biblioteket....
 
Jo, det är klart att det går bra att bara ge sig ut. Hade tagit med tjejen ut själv om hon bott i närheten, men tyvärr har vi hela sverige mellan oss. Tror kanske att det för hennes del krävs (minst) sällskap första gångerna, annars hade hon nog inte ställt frågan. Ska vidarebefodra tipsen via hennes kusin.
För egen del har jag både all utrustning och all rutin jag behöver för vardagens friluftsliv. Har just "dumpat" två elvaåringar i skogen, med både tält, sovsäckar och stormkök! Anna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.