Naturvårdare

Hej
Jag undrar lite grann om vad man gör om man jobbar som naturvårdare och hur mycket tjänar man ungefär? Om man jobbar som naturvårdare kan man då på något sätt jobba med djur som bor i skogen, typ hotade arter?
Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Drömjobbet...

kanske för de flesta. Men det är ett ganska tufft och krävande jobb, med mycket ensamarbete ute i fält, skoterkörning osv ( inte ofarligt) Är inte nv själv men känner en hel del och har en del att göra med dem.

De jobbar ju mycket med tex rovdjuren, främst inventeringar osv, mycket av deras andra praktiska jobb tex kolla av fjällanläggningar, rep underhåll av leder osv lämnas ju numera ut på entreprenörer och samerna har en hel del jobb åt länsstyrelsen, som är naturvårdarnas arbetsgivare. De har inga märkvärdiga löner men eftersom de ligger ute i fält långa tider så gör ju tex traktamentet en hel del.
Tyvärr har inte länsstyrelsen speciellt god ekonomi och naturvårdsverketet (regeringen) har lite lätt för att smita ifrån sitt ansvar när det gäller bidragen till åtgärderna tex i det staliga ledsystemet..
Det är alltid många sökanden när det har tjänster ute och det är numera ganska vanligt att det är akademiker som anställs. Förmodligen eftersom arbetsuppgifterna har ändrats från att vara mera hantverkare till jag vet inte vad....
Tillsynen är ju en viktig arbetsuppgift de har, men som skurits ned avsevärt senare åren.
Klart är dock att de borde vara många många fler om de skall kunna utföra alla de arbetsuppgifter som åligger dem och borde åligga dem.
Enl min mening "förfaller" en stor del av fjällvärlden därför att de som håller i slantarna inte har förstått vad det handlar om. Att tex förvalta ett världsarv som Laponia kräver en del resurser i fält inte bara trycka upp glatta färgbroschyrer för turismen.......
 
instämmer med ovanstående tolkning.. Naturvårdare innebär förmodar jag oftare en mer byråkratmässig del av naturvårdsarbetet medan det som beskrivs ovan utföres av naturbevakare.
 
Givetvis varierar arbetsuppgifterna

men Lst ser till att få pappersnytta av sina tjänstemän och drömmen om att vara ute i naturen och bland djuren lever hos de nv-are jag träffat. Tyvärr verkar de få klara sig utan speciellt mycket fälttraktamenten, den ena hade varit ute ett par dagar senaste året....på byrokratmöten.....på angränsande Lst.
Den bekannt jag däremot har som är djurinspektör, får flera kortare fältutfärder, men måste producera mängder av rapporter och statisik.
Verkligheten brukar vara just så prosaisk som den är....
Akademiker är i dagsläget ett skallkrav och sen gäller det att hitta jobb...
 
Jag tycker det är ett bra jobb, även om inte alla arbetsdagar är så fina som den gångna helgen, som jag spenderade i kajak på Båven inför en översyn av fågelskyddsområden. Jag tror inte särskilt många skulle känna igen sig i det förra inlägget - det går helt enkelt inte gå att göra ett bra jobb om man sitter inomhus 99% av arbetstiden. Men hur mycket, i vilka miljöer och med vilka syften man jobbar ute beror förstås på vilka arbetsuppgifter man har för dagen - och de kan spreta rätt rejält!

Men man blir knappast naturvårdare främst för att man gillar att vara ute - då finns det nog bättre vägar att gå. Man blir det inte heller för att skrapa ihop en så stor hög pengar på så kort tid som möjligt. Men har man ett gediget naturintresse, och en önskan om att omsätta det i handling, då är det ett toppenjobb.

Per (naturvårdare i Sörmland)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik1 Utbildning naturvårdare/tillsynsman Allmänt om friluftsliv 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.