Spinnspö/Haspelspö?

Toby är en gammal goding. Generationer av fiskar har mött sin baneman i andra änden av en Toby. Toby är som den italienska maffian, han jagar gäddor ned till femte generationen efter förorätten. Abborrar fastnar och syns aldrig mer till under vattenytan. Öringar och rödingar ser honom fara förbi men tycker att han ser ut som en fjask. De väntar på nåt läckrare.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Toby är en gammal goding. Generationer av fiskar har mött sin baneman i andra änden av en Toby. Toby är som den italienska maffian, han jagar gäddor ned till femte generationen efter förorätten. Abborrar fastnar och syns aldrig mer till under vattenytan. Öringar och rödingar ser honom fara förbi men tycker att han ser ut som en fjask. De väntar på nåt läckrare.

Bosse

Kan nog vara så,är kanske alltför präglad av skärgårdsfisket.Där har den ändat många Öringars sniffande i sydvända vikar.


peter
[Ändrat av ping 2007-04-25 kl 15:44]
 
Vet inte varför någon nämnt det men begagnatmarknaden har en hel del att bjuda på. Ofta säljs också rullar och spön separat vilket gör att man själv kan "bygga ihop" sitt eget kit efter tycke. Du kommer dessutom undan mycket billigare än att köpa nya grejer som du ändå kanske tröttnar på efter några månader.

Det var mitt lilla bidrag.
 
Håller med PING om att ta med en spole 0.10 typ fireline crystal. Kanske skulle kuna sträcka mig till 0.17 om jag vet att det är den där storöringen på 5 kilo det snackas om här i forumet. Den skulle sitta på en Shimano UL-rulle, med Shimanos UL spö. Som jämförelse har jag själv 0.19 när jag fiskar Havsöring.

Jag lovar på heder och samvete att du förr eller senare kommer att tänka lite UL när du vandrar och fiskar. Det är helt enkelt inte roligt att bära omkring utrustningen. Tro mig!! Been there!

Dragen behöver inte heller vara stora, Jag har fått öring på över 2kg på flugor i storlek 20 (Knott!)
Alltså passar Myrspinnare upp till 7g alldeles utmärkt.

Man behöver heller inte kunna kasta 40-50m som någon sade. I de flesta vatten du träffar på under vandringen så har du kastat över ån för länge sedan om du kastar så långt. Och det verkar ju onödigt...

Att man blir av med ett drag eller två, Det får man räkna med. Min åsikt är att flätlina är helt oslagbart att kroka fisk med UL i jämförelse med Nylon. Orsaken till detta är UL spöna är helt enkelt för mjuka för att göra ett vettigt mothugg om man dessutom har en lina som töjer sig en decimeter på 10m.

Och till sist. Nu kommer jag väl bli hängd.....
Kör mycket små (2-5g) och mörka myrspinnare typ Mira, Wipp eller Panter på natten så ska du få se...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...