Önskar kommentarer om vår planerade rutt

Hej!

Vi är två st nybörjare (en tidigare vandring från Ritsem-Nikkaluokta) som har planerat att gå Riksgränsen-Nikkaluokta om en vecka (se karta, om jag laddat upp den rätt). Vi är hyfsat starka och förberedda (och har självklart läst de två långa trådarna med blandade tips för fjällvandring).

- Vi planerar totalt 127km, med tält, på 7 dagar, plus nästan två hela dagar för vila eller för att hinna ikapp. Altså 9dagar totalt, och mellan 15 och 20km per dag.
- Vi undviker gärna kungsleden, då den vid förra besöket var rätt upptrampad och med "mycket" folk.

Frågor:
- Hur långt behöver vi riskera att gå för att hitta godkänd tältplats? Detta är speciellt av intresse i de stenigare regionerna. Vore rätt trist om vi står i väldigt oländig terräng i slutet av dagen med 10km i båda riktningar till vettig tältplats.
- Är det något som är uppenbart galet med vår rutt? Det vi är mest oroliga för är den kasst markerade stigen norr om Kebnekajse via Tarfala-dalen, men vi räknar med att ta det lugnt och försiktigt.
 

Bilagor

  • hiking_trail2.jpg
    hiking_trail2.jpg
    50.8 KB · Visningar: 535
- Är det något som är uppenbart galet med vår rutt? Det vi är mest oroliga för är den kasst markerade stigen norr om Kebnekajse via Tarfala-dalen, men vi räknar med att ta det lugnt och försiktigt.

Hej!

Angående sträckan genom Kuopervagge till Tarfala: varken stigar eller rösen finns, men väl på plats är det ganska självklart hur man väljer att gå. Enda stället som kräver lite mer "noggrann" orientering är sträckan precis efter Svarta sjön, där man får göra en liten krok ut på glaciärkanten för att komma förbi ner mot sidmoränen (där det är stig ner mot sjön). Första gången jag gick där höll jag för rakt på och fick en lite mer "äventyrlig" nerfart till sjön.

Mvh Filip
 
Tack Christian!
Läste om vadet vid Valfojåkka. Enligt fjällkartan (edition 5, nov. 2015) finns där två vad och en sommarled. Jag tänkte att led utan markerat vad gick över bro eller liknande. Stämmer detta inte, eller tipsar du helt enkelt om en minnesvärd omväg?
 
Tack Christian!
Läste om vadet vid Valfojåkka. Enligt fjällkartan (edition 5, nov. 2015) finns där två vad och en sommarled. Jag tänkte att led utan markerat vad gick över bro eller liknande. Stämmer detta inte, eller tipsar du helt enkelt om en minnesvärd omväg?

Tänk tvärtom, led utan markerad bro har ingen bro.

Nedan två exempel, vid Katterjaurestugan har du en bro markerad, Vid Valfojokka har du två vad, och en vinterled där det förut var markerat ett tredje.
 

Bilagor

  • valfo.PNG
    valfo.PNG
    114 KB · Visningar: 439
  • katter.PNG
    katter.PNG
    100 KB · Visningar: 467
Hej!
...men väl på plats är det ganska självklart hur man väljer att gå.

Tack Filip!
Hur ser det i övrigt ut med ev. tältplatser längs sträckan? Är det konstanta bumblingar från dalmynningen (väst) till Tarfalastugan eller kan det finnas möjlighet att tälta däremellan?
 
Känns rätt vettigt att ha lärt sig. Tackar!
Bara för att klargöra; Betyder det alltså att leder kan vara markera över sträckor där det inte är tänkt att gå (som Valfojåkka, där det ändå står sommar- och vinterled)?

Allt du gör är under eget ansvar. Men en MARKERAD sommarled brukar ha vad utsatta på kartan, och broar på större ställen, Så en led är ju tänkt att vara en färdväg.

Men tex i Koupervage har du inte en markerad led (glesare prickar, se kartan för vad tecknen betyder)

Om jag var er skulle jag plöja en av de nyare böckerna om området, Titta text på http://www.bokus.com/bok/9789186773601/fjallvandra-kring-kebnekaise-abisko-och-riksgransen/
 
Allt du gör är under eget ansvar. Men en MARKERAD sommarled brukar ha vad utsatta på kartan, och broar på större ställen, Så en led är ju tänkt att vara en färdväg.

Kartmarkeringarna har vi koll på, men då låter det som lite av ett undantagsfall att en sommarled är markerad vid Valfojåkka, trots att den går över vatten utan vadställe eller bro markerad (dock med de två vadställena väster om leden). Hade du inte sagt det nu hade jag helt enkelt trott att leden täckte någon liten landremsa så att man kunde komma torrskodd över.

Ett bokköp får det bli. Tack för tipset!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...