trolla harr?

ping; sa:
Kustlevande harr? Det visste inte jag heller? :)

Om man kan kalla enbart spö och drag efter båt för trolling så har jag provat. Det funkar utmärkt, små spinnare är bäst men även små skeddrag och wobbler funkar. Jag har faktiskt fått en harr på en hi-lo gäddwobbler.. och ingen är mer förvånad än mig? Det kan ju inte vara normalt, stor fisk men ändå?

Men det garanterat bästa och sättet att fånga harr på är utan tvekan utter! Det kan vara mer effektivt än nätfiske. Men det har ju sina svarta dagar det också... :)

Samma saker funkar också för sik, och det tycker jag är mer förvånande?
 
Re: Utter

greendanger; sa:
Nu kommer jag nog att ligga risigt till hos många...
Men utter med flugor alternativt spinnare är mycket effektivt. Självklart måste man kolla att redskapet är tillåtet i vattnet där man tänkt att fiska.
Utter är ju överlägset! Men jag förstår inte varför du skulle ligga risigt till hos många? t.ex bara för att man fiskar med utter? Det är inget farligt med det? Inga fler skador än vanligt fiske. Visst, ibland skulle man säkert kunna rensa en hel sjö på fisk. Men som allt annat fiske handlar det ju om att fiska med respekt för fiskbeståndet och miljön. :)
 
Re: Re: Utter

Mepps; sa:
greendanger; sa:
Nu kommer jag nog att ligga risigt till hos många...
Men utter med flugor alternativt spinnare är mycket effektivt. Självklart måste man kolla att redskapet är tillåtet i vattnet där man tänkt att fiska.
Utter är ju överlägset! Men jag förstår inte varför du skulle ligga risigt till hos många? t.ex bara för att man fiskar med utter? Det är inget farligt med det? Inga fler skador än vanligt fiske. Visst, ibland skulle man säkert kunna rensa en hel sjö på fisk. Men som allt annat fiske handlar det ju om att fiska med respekt för fiskbeståndet och miljön. :)

Det finns många som anser att utter inte är ett sportfiskeredskap, så det var pga detta jag menade att jag kunde ligga risigt till.
 
Re: Re: Utter

Mepps; sa:
greendanger; sa:
Nu kommer jag nog att ligga risigt till hos många...
Men utter med flugor alternativt spinnare är mycket effektivt. Självklart måste man kolla att redskapet är tillåtet i vattnet där man tänkt att fiska.
Utter är ju överlägset! Men jag förstår inte varför du skulle ligga risigt till hos många? t.ex bara för att man fiskar med utter? Det är inget farligt med det? Inga fler skador än vanligt fiske. Visst, ibland skulle man säkert kunna rensa en hel sjö på fisk. Men som allt annat fiske handlar det ju om att fiska med respekt för fiskbeståndet och miljön. :)


ahh,utter.fin gammal hederlig sportfiske-metod.(ironi).


peter
 
Re: Re: Re: Utter

greendanger; sa:
Det finns många som anser att utter inte är ett sportfiskeredskap, så det var pga detta jag menade att jag kunde ligga risigt till.
Jaha.. hmm.. fast "sportfiskeredskap" vet jag inte om jag vågar kalla det heller.. :)

Fiskeredskap är nog ett tryggare namn bland duktiga flugfiskare å sånt.. :)

Fast det är ju lite teknik å sånt med de där prylarna också! Och sen beror det ju lite på hur man uttrar också.

Många av de där sportfiskarna har ju idag t.ex ekolod, sonar, racerbåt, djupriggar och allt vad det heter. Jag tycker då det är mycket mindre sportfiske än en som sitter med utter i en roddbåt.
 
Re: Re: Re: Re: Utter

Mepps; sa:
greendanger; sa:
Det finns många som anser att utter inte är ett sportfiskeredskap, så det var pga detta jag menade att jag kunde ligga risigt till.
Jaha.. hmm.. fast "sportfiskeredskap" vet jag inte om jag vågar kalla det heller.. :)

Fiskeredskap är nog ett tryggare namn bland duktiga flugfiskare å sånt.. :)

Fast det är ju lite teknik å sånt med de där prylarna också! Och sen beror det ju lite på hur man uttrar också.

Många av de där sportfiskarna har ju idag t.ex ekolod, sonar, racerbåt, djupriggar och allt vad det heter. Jag tycker då det är mycket mindre sportfiske än en som sitter med utter i en roddbåt.


fiske-teknik används inom alla "grenar" bara tänk på all användning av preparat som som får beten att flyta,lukta,sjunka mm allt handlar om att fiska där fisken finns.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Utter

Mepps; sa:
greendanger; sa:
Det finns många som anser att utter inte är ett sportfiskeredskap, så det var pga detta jag menade att jag kunde ligga risigt till.
Jaha.. hmm.. fast "sportfiskeredskap" vet jag inte om jag vågar kalla det heller.. :)

Fiskeredskap är nog ett tryggare namn bland duktiga flugfiskare å sånt.. :)

Fast det är ju lite teknik å sånt med de där prylarna också! Och sen beror det ju lite på hur man uttrar också.

Många av de där sportfiskarna har ju idag t.ex ekolod, sonar, racerbåt, djupriggar och allt vad det heter. Jag tycker då det är mycket mindre sportfiske än en som sitter med utter i en roddbåt.

Men kul är det, första gången jag uttrade var det efter abborre med mask på kroken (nu ryser nog alla flugfiskare, både mask & utter i samma inlägg...) det var sport, en som rodde och en som skötte uttern och om man inte passade sig när man landade fisken fick man ett skatbo med en jäkla massa krok i!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Utter

greendanger; sa:
Men kul är det, första gången jag uttrade var det efter abborre med mask på kroken (nu ryser nog alla flugfiskare, både mask & utter i samma inlägg...) det var sport, en som rodde och en som skötte uttern och om man inte passade sig när man landade fisken fick man ett skatbo med en jäkla massa krok i!
Ja, det är ju jättekul! Och spännande!

Man bör ju också vara två i båten, precis som du säger!
Men jag vet om iallafall en person (finns/fanns säkert fler?) som rodde båten själv samtidigt som han styrde 2 uttrar, en på var sida båten!! Hallå, det går ju bara inte.. jag begriper inte. Har någon provat det? :)

I fisktomma vatten går det ju kanske, men smäller det på flera fiskar på varje utter så har man ju ett intressant problem!
 
I fisktomma vatten

Haha, ja, nog måste det vara svårt att uttra med en, för att inte säga två uttrar om man samtidigt ska ro skutan själv. "Halva fisken är roddarens", det vet man om man någon gång måstat klara sig med en roddare som inte själv är fiskekunnig.

Uttra är riktigt roligt, inte minst i vatten med mycket sik! Om de tar i perioder så är det inte alls svårt att få dubbel-trippelnapp, men de är så mjuka i käften (och tar så försiktigt) att de är kniviga att ta upp på uttern, då denna har ett stort motstånd i vattnet oavsett hur mjuk på handen fiskaren än är.

Men, det går många historier om äldre (gubbar) som kan ro, ta upp nät och pimpla abborre samtidigt som de tänder pipan (med tårna). Känner en som pimplar gös från drivande båt, samtidigt som han använder en (!) åra för att parera vinden. Båten driver rakt och gubben drar ibland ruggigt med gös!

Dock är drunkningsolyckor från båt överrepresenterade bland gamla sjöbjörnar vilket är djupt tragiskt. Simultanförmågan har en gräns.

/A.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...