Klenisar

Här kan du ta en titt på mina älskade sandaler. De kommer garanterat ersättas med ett par likadana när de tar slut: http://backpacker.altrec.com/shop/detail/12687/1

Med en Golite Gust bär man ganska mycket av vikten med axelremmarna, och via höftbältet (kan inte kallas ett avbärarbälte, det är helt mjukt) drar man in resterande vikt så den vilar på svanket ovanför sätesmusklerna. Inte alls säkert att den skulle passa dig med tanke på dina ryggproblem alltså, men jag tycker den är kanon eftersom man inte blir låst i höften som med en del säckar med inbyggd ram, man går naturligare, mer som man skulle utan ryggsäck.
 
Jalles sandaler

Jag känner ocksâ folk som glada i hâgen trekkar omkring med sandaler i de mest ovántade sammanhang och miljöer. Själv hâller jag med Bergsgeten il. C. om att ett par kängor nog kánns sákrast och bekvämast vid lànga marcher med packning och pà steniga och ojämna underlag..

De tvà NIKE sandalerna du länkar till ovan ser ju onekligen láckra, snygga och lätta ut. Har du nâgon uppfattning om hâllbarheten jämfÑort med exempelvis Source, Teva..?

Mvh / Mats
 
Re: insändare till Ute-magasinet

Bra initiativ!
Det ska bli kul att se vad de svarar. En översikt över lättviktsalternativ pä den svenska marknaden - det finns trots allt en hel del saker här som amerikanerna inte känner till - hade varit mumma. :)
 
Kalasbra!

Säg till om det blir nåt, så kan jag beställa ett ex från kompisar i Sverige. Förra numret av engelska Trail är rejält sönderlöst, ett helt nummer enbart dedikerat åt ultra-lightweight. Den som vill kan nog beställa det även från Sverige: http://www.trailmag.co.uk/ , finns telefonnummer så man kan ringa.
 
Re: Jalles sandaler

malindo; sa:
Jag känner ocksâ folk som glada i hâgen trekkar omkring med sandaler i de mest ovántade sammanhang och miljöer. Själv hâller jag med Bergsgeten il. C. om att ett par kängor nog kánns sákrast och bekvämast vid lànga marcher med packning och pà steniga och ojämna underlag..

Mvh / Mats

På dagens testrunda, kanske 16 km,
gick jag med Norge-packningen
och Ecco Receptor på fötterna. Det är utmärkta låga
vandrarskor med mycket styv sula, mest i plast
med med mönstrat gummi på strategiska ställen.
Men när jag kom in på steniga stigar i skogen
insåg jag att så låga skor kan ge upphov till samma
problem som sandaler för min del, närmligen att man trampar
ur dem; t ex på grova och skeva block - det kan vara
så illa att man tappar skon och det vill man INTE
i grovt ur!!!!

Samma kan också hända på
klafsiga ställen som det ofta är i björkskogen.

Det blir ett par kängor, jag har två lättare par och som vanligt
beslutar jag i sista stund.

il C.
 
jarlmoden; sa:
Med en Golite Gust bär man ganska mycket av vikten med axelremmarna, och via höftbältet (kan inte kallas ett avbärarbälte, det är helt mjukt) drar man in resterande vikt så den vilar på svanket ovanför sätesmusklerna. Inte alls säkert att den skulle passa dig med tanke på dina ryggproblem alltså, men jag tycker den är kanon eftersom man inte blir låst i höften som med en del säckar med inbyggd ram, man går naturligare, mer som man skulle utan ryggsäck.

Fler ryggpatienter än jag har upptäckt att deras hållning
förändras till det bättre med ryggsäck med bra bärsystem.
Bruttovikten avgör dock hur mycket ryggraden pressas ihop
och redan de 17 kg jag har nu är i överkant. Jag tröstar
mig med att det är en enda dag och att 250 gram försvinner
ned i magen
i Finse innan jag ens har börjat gå!

il C.
 
Lätt är svårt...

Ja lätt är rätt men efter ev veckas springande på Jostedalsbreen så försökte jag lätta så mycket som möjligt, men ändå slutar det på 25 kg.

Lätt sovsäck under 500g,alu isyxa, real turmat, gaskök

Okej, träkåsan kom med och jag tog 8g träskeden istället för kolfiberskeden.

Men stegjärn, isyxa, snöankare, rep, hjälm, karbiner, första förband, stegjärnsfasta skor kommer nog aldrig att bli lätt vad man än gör.

Jag har en lätt isyxa i alu som knappt fungerar, ingen höjdare när det blir knepit eller tekniskt. Stegjärnen har jag rejäla grejor eftersom det känns så mycket säkrare och att man faktist kan isklättra med dem...

Sen behöver man i alla fall 3l vatten i värmen som vi hade...

Skall man ut på lite mer äventyrliga turer så blir det tungt:-(
 
Mentalt klena!

Det är visst några som känner sig mer träffade än andra. De har bara bevisat, att de inte har varken någon fysisk eller mental styrka, stackars krakar. Sen vill jag också upplysa Er om att Utsidan vill att vi alla håller oss till insändarens ämne, annars får man starta upp ett nytt ämne!!
 
Go Patric!!

Patricks uppstartade foruminlägg:

Klenisar
1 (Patrik Nilsson) 82 2003-07-16 Fjällvandring
SPAM?
1 (Patrik Nilsson) 37 2003-06-13 utsidan.se
Lågvattenmärke
1 (Patrik Nilsson) 6 2003-04-15 Fritt Forum
VÄRLDENS STÖRSTA BOMBSLÄPP!
1 (Patrik Nilsson) 0 2003-03-06 Fritt Forum
Respekt!
1 (Patrik Nilsson)

Jag kan skriva ut de som säger mest om honom :)

Klenisar: Patric Nilson
Lågvattenmärke: Patric Nilsson

Och sist men inte minst, Respekt! Patric Nilsson. Du kan inte rå över omständigheter som att vissa kommer ha lättare packning än dig, utan att sakna någonting och ändå KUNNA MED ATT KALLA SIG FRISKUS, Som du skrev att vi inte borde göra om vi inte kånkade runt på en (för) tung väska. När erfarenheten växer, kryper väskan. Tyvärr krymper bara du i mina ögon. Läs igenom ditt sista och första inlägg, och hälsa Hitler.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.