Klenisar

Re: Risker med fel packning

jokkmokk; sa:
jag har själv vandrat många år i främst Jokkmokks-fjällen och ändrar fortfarande i packningen, ta bort och lägger till. För mig väger en veckas - 10 dagars packning omkring 25 kg, och då är vi två som vandrar tillsammans och har ett 3-mans tält, (Akka RS light)
Bytte bort det lättare och mindre 2-mans tältet därför att vi uppskattade mera ett rymligt tält osv.

Det fascinerar mig en smula att en uppenbart fjällvan och fjällkunnig
person bär så mycket som 25 kg för 7-10 dagar. Men jag tror
också att förklaringen är enkel: du klarar av det.

Själv
har jag just nu drygt 17 kg för 12 dagar, och kommer att trimma det.
Jag kanske går ned till 11 dagsransoner och försöker trimma till
16 kg; det är betydligt mer än UL-vandrarna bär
och skälet är precis lika enkelt: det är vad JAG klarar av,
eller, rättare sagt, vågar, efter min diskkrasch. Så länge
jag klarar av det finns det bekvämligheter jag inte vill
offra, hygien, värme, bärsystem; vidare har jag beredskap
för MYCKET sämre väder än det normala, fem lager på
överkroppen, osv. Avbrott är katastrof när resan tar
över 30 timmar och kostar, usch, det vill jag inte tänka på.

il C.
 
Klarar av......

......precis , jag tar med det jag tycker mig behöva, och det jag vet jag orkar bära den sträcka jag planerat gå och på den tid jag har till förfogande.
Nu är det ju som jag skrev att vi är två som går och då kan det medföra att det i t.ex min packning blir någon pryl extra. Hade jag vandrat ensam kanske den inte varit lika tung ( mindre tält osv)
Viktigt är ju, att för mig är vandring en rent nöje, jag försöker inte gå så långt som möjligt på så kort tid som möjligt med så lätt rygga som möjligt bara för att sen skryta om det här på utsidan. Vandringen skall vara en ren naturupplevelse som man minns av annan anledning än ont i kroppen......

Visst kan jag med den erfarenhet jag har minska min packning ned till 15-20 kg osv..... men min erfarenhet har också lärt mig annat.......
 
PerP; sa:
på tal om äta vad naturen bjuder..det hade varit jävligt kul att lära sig leva på det, vet ni nån trevlig bok som hänvisar till de svenska fjällen?
Jag har inte sett någon specialbok men de befintliga böckerna, kanske framförallt "Vilda växter som mat och medicin" täcker ju in en del i fjällfloran också.
Om jag skulle försöka leva på det som finns i fjällen så skulle det nog bli mycket lav, Ormrot och Rosenrot. :)
 
Arneri; sa:
Något som inte har dykt upp i denna tråd är hur matlistan ser ut för en ultravandrare i t.ex. Sarek där det inte går att fylla på matförrådet såvida man inte tar av vad naturen har att erbjuda?
Jag tror inte att matlistan förändras nämnvärt och jag ser inget större skäl till det heller. Jag ska själv iväg på en 17-dagarstur i Padjelanta och Sarek och jag försöker göra vad jag kan för att hålla ner packvikten. Jag tänker inte packa ner en enda pryl som jag inte vet hur mycket den väger. Jag är dock begränsad av att jag inte kan/hinner byta ut alla tunga prylar inför denna tur. Jag vill ju helst säkerställa att allting funkar som det ska. Till nästa tur så blir det nog ytterligare finslipning.
Vad gäller maten så kommer jag huvudsakligen att äta Knorr Spaghetteria, snabbpasta, couscous och potatismos. Som smaksättning så blir det pulvrsoppor, en del torkade grönsaker - paprika, lök, tomat och liknande - samt vitlök och litet kryddor. För att få litet extraenergi tänker jag röra ner litet solrosfrön i maten. Utöver detta så blir det havregryn, varma koppen, litet bröd och någon slags energirikt vandrargodis.
Ni ultravandrare, äter ni upp er inför turerna eller hur mycket tappar ni i vikt? Trots att jag har med mig en hel del mat brukar jag gå ner 3 kilo på en 10 dagars tur. Men ni som är ute i närmare 20 dagar med en ultrapackning?
Det vore inte helt fel om man kunde bränna en del av energidepåerna... ;)

/Fredrik, ingen ultralightfreak utan en vanlig vandrare som vill öka rörligheten och nöjet samt minska slitet. Det är ju trots allt semester... ;)

[Ändrat av haskell 2003-07-12 kl 18:39]
 
Re: Re: Provocera

Jag som trodde att man ville uppleva massa saker när man går på tur, inte stressa runt i skogen som en annan ekorre, och sen att det skulle vara säkrare med lättare packning? Att ta med sig så lätt och så lite packning som möjligt, det tycker jag verkar som att man tullar på säkerheten.


Äh, det är ju bara korkat att välja tunga saker! Förstår inte alls vad som skulle vara vekt med att ha lätta prylar. Dessutom kanske en del tycker om upplevelsen att tilldrygalägga långa avstånd så snabbt som möjligt i vacker orörd natur!
 
maten

även om jag inte är ultravandrare så vill jag haka
på diskussionen om maten. Jag bär så mycket jag orkar
(just nu drygt 17 kg för 12 dagar)
och i övrigt gäller att jag aldrig ska bli hungrig och
inte heller väldigt seg och hängig. Jag ska orka
med en och annan stigning.

Då har jag under åren
kommit fram till en dagsranson på 700 gram
(eller snarare 650-660, ty packpåsarna och emballage
väger en del). Maten är mäktig och mättande och
jag tar mycket god tid på mig att äta efter etappen.

http://www.mai.liu.se/~pehac/mat.html


På det förlorar jag gissningsvis två kilo
i vikt på en Norge-tur. Jag tror det var så
i Jotunheimen förra året.

Jag har precis lika stora dagsransoner
i Sydeuropa, och det skulle nog aldrig hålla om jag
tältvandrade 10-12 dagar irad. Nyss gick jag 18 dagar
i Alperna, tältade fritt 11 nätter, däribland de fem första.
Jag tappade åtskilligt dessa första dagar.
Sen var det jämnare fördelning mellan
tält och stugor, dessutom en natt på campingplats
i en by med åtskilliga restauranger.
och det tycktes hjälpa till att hålla
balansen. En dag, eftersom jag hade lite knappt med gas,
passade jag på att äta på restaurang i dalen jag passerade
innan jag gick
upp mot höjden igen; och köpte med något sött som inte krävde tillagning.


Jag vägde 68.5 kg när jag reste och 66
när jag kom hem (på vinterna väger jag väl över 70 kg)
och hade nog ätit på mig en del redan under hemresan.
Nu har jag ätit upp mig ett kilo och det kanske blir ett till
före avresan.

Jag gissar att om jag kan minska min baspackning ytterligare
kommer jag nog att lägga vinsten på mer mat.
Dvs. taket bli oförändrat 16 kg för 10 dagar.

il C.
 
Diskussionen får mig att tänka på:
Det finns människor (läs män) som tycker att det är tufft att äta stark mat.
"Tycker du det där är starkt? Det är inte starkt. Då ska du smaka på det här, det är starkt."
(Kanske något felciterat från Fredrik Lindströms kåseri i programmet Centralen.)
/F
 
Re: Klarar av......

jokkmokk; sa:
......precis , jag tar med det jag tycker mig behöva, och det jag vet jag orkar bära den sträcka jag planerat gå och på den tid jag har till förfogande.
Nu är det ju som jag skrev att vi är två som går och då kan det medföra att det i t.ex min packning blir någon pryl extra. Hade jag vandrat ensam kanske den inte varit lika tung ( mindre tält osv)
Viktigt är ju, att för mig är vandring en rent nöje, jag försöker inte gå så långt som möjligt på så kort tid som möjligt med så lätt rygga som möjligt bara för att sen skryta om det här på utsidan. Vandringen skall vara en ren naturupplevelse som man minns av annan anledning än ont i kroppen......

Visst kan jag med den erfarenhet jag har minska min packning ned till 15-20 kg osv..... men min erfarenhet har också lärt mig annat.......

Lite humor att du skryter om att du klarar av att bära 25 kilo samtidigt som du pikar om samma sak för de som förordar lättare packning. Det är inget tvång att gå fortare eller längre bara för att packningen är lättare, men man kan. Om man vill. Förstår inte hur du kan framställa det som att naturupplevelse av vandringen skulle bli större med tyngre säck, helt absurt. Och vad det gäller fjällräddning, om din kompis vrickar foten svårt lär ni få dumpa era tunga säckar bakom närmaste sten för att kunna ta er hjälp, och det är inte så säkert om det kan dra in dåligt väder. Med lättare utrustning minskar dessutom skaderisken betydligt.
 
Synd att man varit borta så man kom in i tråden sent, men jag klämmer in mina kommentarer.

Om vi ser till Ultralätt packning så är handlar det mer om en inställning: Jag ska inte ha med mig mer eller tyngre prylar än jag behöver.

Likaså brukar man prata om den "goda cirkeln": Lättare packning -> Mindre energi att bära -> Mindre mat -> Mindre ryggsäck -> Lättare packning -> Lättare för fötterna -> Mindre risk för skador -> Lättare skor osv.

Om vi ser till säkerheten så är det klart att det GÅR att ta med sig för lite om man lättar packningen på fel sätt. Men det finns en del grundregler för att lätta packningen som gör att man inte tummar på säkerheten:

1. Av två saker med samma funktion, ta den lättaste
2. Hellre en sak med två funktioner än två saker med varsin funktion
3. Ta inte med mer av förbruknings-artiklar än vad som går åt (bränsle, tandkräm etc). Många ultralätta tittar på sin meny hur mycket de behöver koka och tar med sig precis så mycket bränsle som går åt. Det kräver naturligtvis att man i förväg provat sig fram till exakt bränsleåtgång


Sen är det ju så att den ultralätta filosofin blir uppdelad i två delar: Dels hobbyn hemma, med att fixa med sin packning så den blir lättare. Och dels den lätta vandringen.
 
Lagom är bäst

Har just varit på en solotur i Abiskofjällen (låt oss hålla solo-diskussionen i annan tråd). Det var ingen långtur, men jag var ute 3 dagar. Hade mat för drygt 4 dagar. Hur som helst vägde säcken (inklusive tröja o jacka) 13kg. Om det är lite eller mycket har nog alla sina egna uppfattningar om. Själv har jag ofta burit runt 20kg på liknande turer förr, men det finns ingen anledning till det idag. Jag har inte valt några extrema lättviktsprylar, men inte heller några onödigt tunga prylar. Den slutsats jag har dragit är att det är en stor vinst att gå "light". Det jag är ute efter när jag vandrar är att uppleva något, inte leka macho. Om jag inte behöver bära ett kilo så tänker jag inte göra det heller. Om det sen blir 12.8kg eller 13.2kg i säcken så tycker jag inte det har så stor betydelse.
 
Re: Re: Klarar av......

Lite humor att du skryter om att du klarar av att bära 25 kilo samtidigt som du pikar om samma sak för de som förordar lättare packning.
Måste säga att jag inte uppfattar det inlägget som vare sig skrytsamt eller fyllt med pikar, även om jag själv föredrar en något lättare packning.
 
Vad är mest macho:
- att göra sin packning så minimal som möjligt så att man kan prestera mera?

- att man tar med sig så mycket packning att det hämmar prestationen men istället får man det trevligt på turen?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.