Klenisar

OK, då har jag en du kan studera.

masj16; sa:
Varför enas? Är det farligt att tycka olika? Ut och lev, i stället. Jag skulle om jag kunde, men jobbet säger ett annat. Under tiden kan man ägna sig åt psykologiska fallstudier på nätet!

Gör det du tycker är kul. Extremt tungt eller lätt - skit i det - bara det passar dig. ;)
 
Re: Pengar också?

Börje H; sa:
Det finns en dimension som sällan tas upp tycker jag. Det kostar att byta till det lättaste också även om man nu skulle vara klen. Man har ju oftast utrustning av olika ålder och vikt och inte tycker jag att jag kan lägga ut en massa kosing för att få det lättaste.

"Byt till...." betyder väl också utgifter?

Eller?

Börje

njae.. riktiga ultralightfantaster tillverkar sina grejer själv till så stor del de kan. Allt kan naturligtvis gå till överdrift.

När jag i det militära gick med en rygga stor som en folkabubbla(det kändes så) på ryggen och ett p-skott gnuggandes i nacken så lovade jag mig själv att gå med lätt packning i resten av mitt liv. Jag tror inte att folk bär lätt för att dom e lata utan för att de e smarta(ooohh... det rimmade nästan).
 
Klena utlänningar (ocksâ)

FJS90/91; sa:
Jag tror inte att folk bär lätt för att dom e lata utan för att de e smarta(ooohh... det rimmade nästan).

Genialt!

F.ö. kan námnas att Spanien är ett land fyllt med klenisar (men det visste väl Svenska sektionen av det Internationella Vandrings-sállskapet redan?), pà det att det i detta land är svârt att hitta en säck över 65 L, och total omöjligt att hitta en över 75 L.

Osäljbart! lyder fabrikanternas och handlarnas motivering för att tillverka/importera större ryggor..

Varför ska man vandra omkring med en sà stor säck? lyder de lokala vandrarnas (klenisarnas) förvânade kommentar när jag komenterar mina landsmáns säck-storlekar.

Mvh / Mats
 
klenisar i Spanien - och Frankrike

Samma i Frankrike. Under en 21-dagars tur år 2000
brast en rem på min Karrimor-säck. JAg lagade med en kiltnål - en
SJÄLVKLAR utrustningsdetalj. Men säcken satt lite illa.
När jag kom till Nice tog jag tåget ut i förorten till två
stora friluftsvaruhus, det ena var Decathlon, för
att titta på säckar. Det var knappt det fanns någon över 35 liter.

Det är ju så, att ju nämre man har till bergen, desto mindre dramatik
är det med dem. Fransmännen åker kanske på stugturer
på ett fåtal dagar med lite toalettsaker och ombyte för stugan.
Några mer ihärdiga går turer på 7-8 dagar, ytterst
få går 21 dagar som jag gjorde (ändå mest stugor) eller
18 dagar som jag gjorde nyss, med 11 fria övernattningar.

Men det är förstås inför de där riktigt långa turerna,
jag kallar dem för RESOR, som man måste börja
fundera. Att följa Pyreneernas huvudkedja från ena
änden till den andra kan kräva 10 fria övernattningar,
kanske fler (jag gjorde 10 2001 och då gick jag från östra änden
till mitten, 19 dagar) och då måste man tänka igenom både det enaoch det andra. Hur många kilo vill man kånka med över
exempelvis Coll de Mulheres, 2.900 möh? Och, samtidigt,
hur många fria nätter återstår EFTER denna
erkänt krävande övergång?

il C.
 
masj16; sa:
Varför enas? Är det farligt att tycka olika? Ut och lev, i stället. Jag skulle om jag kunde, men jobbet säger ett annat. Under tiden kan man ägna sig åt psykologiska fallstudier på nätet!
Givetvis inte:)

Men att om alla har det som grund så kan man ändå få ha sin packning som man vill utan en massa ovänskap.

Givetvis finns det olika filosofier, och det ska det finnas
 
hanspers; sa:
Givetvis inte:)

Men att om alla har det som grund så kan man ändå få ha sin packning som man vill utan en massa ovänskap.

Givetvis finns det olika filosofier, och det ska det finnas

då kan vi skita i att ha ett forum om alla skall tycka likadant.. då räcker det med att en skriver ner allt på en sida så kan alla där läsa den gemensamma sanningen i Stalin's namn!!
 
Stalinitsky

FJS90/91; sa:
då kan vi skita i att ha ett forum om alla skall tycka likadant.. då räcker det med att en skriver ner allt på en sida så kan alla där läsa den gemensamma sanningen i Stalin's namn!!

Nämen Patric, nu går du hem till la familia och tar dig en bärs och funderar på den åstundande takläggningen.

Givetvis får alla tycka som de vill, så länge de tycker som jag!

:)

/ G
 
FJS90/91; sa:
hanspers; sa:
Givetvis inte:)

Men att om alla har det som grund så kan man ändå få ha sin packning som man vill utan en massa ovänskap.

Givetvis finns det olika filosofier, och det ska det finnas

då kan vi skita i att ha ett forum om alla skall tycka likadant.. då räcker det med att en skriver ner allt på en sida så kan alla där läsa den gemensamma sanningen i Stalin's namn!!
Nej nej!!

Nu missupfattade du mig, jag gillar också att diskuytera om småsaker i all oändlighet det är inte det.

Men alla dessa trådar när någon bara ska provocera och antar en åsikt han inte egentligen har irriterar mig. För trots allt blir småsaks-disskusionerna roligare om grundfilosofin är någorlunda gemensam
 
Jösses vad detta inlägg väckte känslor!
Håller med dem som håller på lätt packning. Varför slita i onödan???
Dock får det finnas gränser. Som glad seglare (jag vet, detta är ej ett forum för segling) så ser jag inte inte vitsen med at Whitbreadseglare sågar av skaftet på sina tandborstar för att minska båtens vikt.

// Jen
 
Re: Crux

svartöra; sa:
Har inte sett den, men däremot Crux A70 som är en annan mycket fin lättviktssäck med ram. Har skakat lite på den i affären, mycket imponerande. 70+15 liter, vikt 1,35 kilo.
Vilken affär då? Dvs, vilka säljer deras prylar i Sverige?

Ingen aning (Jag bor i London), kanske ingen då de är ett nytt litet engelskt företag som drivs av erfarna klättrare. De säljs åtminstone på http://www.snowandrock.com . Gå in på google.co.uk och sök på "crux A70" så hittar du säkert fler webbsäljare. A70 är i alla fall en imponerande säck, ramen är gjord av aluminiumbågar liknade Hillebergs tältbågar, och de har skalat bort alla onödiga detaljer, + att man kan ta loss topplocket, kompressionsremmar & avbärarbältet. (Då har man ändå ett enklare midjebälte kvar.) Skulle nog köpt den säcken om jag ville ha en ramsäck nu. £130 är ca 1700 SEK, ganska billigt för en fullstor mycket lätt säck som går att bära tungt me om man prompt vill.
 
Re: Crux

svartöra; sa:
Har inte sett den, men däremot Crux A70 som är en annan mycket fin lättviktssäck med ram. Har skakat lite på den i affären, mycket imponerande. 70+15 liter, vikt 1,35 kilo.
Vilken affär då? Dvs, vilka säljer deras prylar i Sverige?
Jag har letat runt som sjutton men de säljs inte på så många ställen än och nästan alla av dessa ligger i Storbritannien. Jag har dock hittat ett ställe som tar knappt 112 pund för säcken. Om jag blir tillräckligt sugen under de närmaste veckorna så beställer jag kanske en sådan innan vandringen... :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.