Hjulbyte - hur ofta?

Jag har börjat konditionsträna genom att åka inlines. Mina inlines är nya och nu ställer jag mig frågan om hur ofta man bör byta plats på hjulen? Jag brukar köra omkring 1,5 mil per pass - ska jag byta efter varje pass, var tionde mil eller när man kan med blotta ögat kan se att hjulen slitits olika???

/Joakim
 
Personligen skiftar jag i samband med att jag gör rent lagren alternativt när man ser förslitningen vilket som råkar komma först. Detta är egentligen för sällan eftersom ett snedslitet hjul i princip är omöjligt att slita symetrisk igen även om man skiftar. (Något att tänka på innan man monterar bort bromsen. T-bromsning i branta nerförbackar kostar pengar...)

/Erik
 
Skifta hjulposition

Hur ofta beror på bl a din åkteknik, asfalten, hjulens hårdhet, hjulstorlek, antal hjul, fast häl eller klap.

Skifta bör du göra när du ser att hjulen slitits asymmetriska för då börjar så småningom fästet bli sämre, rullmotståndet öka och skridskon drar lite snett när du rullar.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.