När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad...

Guest

Gäst
...hahaha. Jag brukar ha med en liten whisky att fira med efter en lyckad topptur.

Jonas
 
Den här tråden har potentialer!!!

Hejsan,

Ha, ha, jag trodde det skulle bli ytterligare en vetenskaplig tråd om vad och hur mycket (utrustning) man skall ha med sig. Men det här är ju mycket trevligare.

Jag brukar låta mig berusas av själva friluftsupplevelsen, den friska luften eller dom vackra vyerna, men visst är en liten whisky trevlig som belöning när man slagit upp tältet och börjat varva ner för kvällen.
Inte bara whisky förresten, jag brukar ha en skvätt vin med för att skölja ner de grillade fläskkotletterna med. (för tydlighetens skull kanske jag skall nämna att fläsket bara är med på kortare låglandsvandringar)

Om man skall vara "lätt" packad eller "rätt" packad torde väl däremot vara en smaksak.

god (i dubbel bemärkelse) tur

Bengt
 
Under dom tidiga paddelturerna brukar kylan uppmärksammas först när vinet smakar ful.

Ibland på fjället har jag haft med vin i en 0,5 liters petflaska som man delar på första kvällen.
Snålar man så dricker man vin till maten två kvällar och det måste ju betecknas som lyx på fjället!

I vintras upptäckte jag att man kan göra Irish Coffee under vinterturen genom att ha med grädde på sprayburk och pulverkaffe, glömde dock farinsocker men vanligt går ju bra det med. Det bör väl nämnas att temperaturen var snäll så grädden hann inte frysa.


Alltså, mer Wisky, vin, grädde & farin.




JL
 
Saker som smakar gott hemma smakar vidunderligt ute, är min regel.
Tyvärr är det inte riktigt lika gott att dricka rödvin ur kåsa som ur Orreforsglas... men det duger.

Håller med om Irish coffee! Suverän utedryck.

En annan skönis är en burk med öl när man badar i någon vildmarkssjö. Man låter burken flyta inom räckhåll när man plaskar och njuter av storspovens parningsrop (eller nåt sånt).

Packa lätt så att du kan ta med dig grejer för att bli lätt packad!
 
En påse och spä ut!

Jag tror jag köper en påse på tre liter som jag fyller med Whisky. Eftersom denna ädla dryck bara blir bättre när man spär ut den med vatten kan man börja rätt häftigt och få en mildare smak för varje dag. ;-) // Roland
 
Axel Hamberg (1922) :
"Spirituosa bör alldeles undvikas under pågående strabatser, men vid hemkomsten til lägret efter en ansträngande dag är en liten konjak en härlig, fast ingalunda nödvändig sak."
 
Väntar bara på...

...inlägget från den gamle fjällräven som jäser hjortronen under marsch i en näverkont innanför ullfrottekallingarna och bränner själv på det ombyggda trangiaköket, förmodligen med hjälp av solpanel för att spara bränsle.
 
Glögg.

Hade med oss starkt kryddad glögg ut under nyårsvandringen. Tvingades ta med den i sovsäcken för att den inte skulle frysa, så den kanske var lite klen, men suveränt gott. Problemet var att jag förvarade den i en Nalgeneflaska av den mjukare typen, och trots upprepade diskningar och trots att flaskan har stått vattenfylld i månader så stinker den fortfarande glögg. Det får nog bli min glöggflaska för alla kommande jul- och nyårsvandringar. Tips på en god mild whiskey: Talisman.
 
Talisman??

Hejsan...

God dryck är underbart vid vandring i fjällen.
Jag brukar flyga upp till någon fiskeplats och sedan ibland vandra tillbaks till bilen, Whisky föredrar jag samt någon god likör.. Undrar dock vad Talisman är för sorts whisky, hittar inte den!
Skotsk eller??
Ursäkt... Hittade visst The Talisman...
Blenden... Gillar malten bättre utan att för den skull se ner på blended.. The Macallan 18, Ardbeg och Laphroaig är favvisarna....

Väntar med späning på Mackmyras egna Whisky...
Provsmakningen lovar mumma!!

Ha det gott...

Henka.
[Ändrat av vuogga 2003-04-25 kl 19:36]
 
Mammas räddare

skulle vilja ge en eloge till min bror som drog pulkan lastad med bl.a. ca 8 liter vin under senaste fjällturen. Behöver jag nämna att det var vår kära mors idé att släpa med all drickan ut på fjället..?
 
Labbsprit

Har en kompis som jobbar i ett labb och eftersom man gärna sparar in på vikten där det går är den 96 %-iga labbspriten en höjdare i fjällen, kaffegök på labbspit är riktigt fint efter en dags vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.