Inplastad karta eller ej ??

Re: Re: Syntetmaterial

joru; sa:
Raskesven; sa:
Jag gick precis förbi Naturkompaniet på Kungsgatan i Stockholm. De har kartor i syntetmaterial som ska klara väta, inte gå sönder när man viker dem hit och dit, det går att skriva på dem med blyerts och sen bara sudda bort det. De kartor som fanns var 12 stycken över trakterna kring Stockholm, och det stod SSSK på kartorna. Skalan var 1:50000 och priset cirka 130 kr. Kartan var större, och täcker större område än vad gröna kartan gör. Jag kollade kartan och såg ingen större skillnad mot t.ex gröna kartan. Materialet känns nästan som lite vaxat. Idén verkar god. Hoppas det materialet kommer för övriga kartor också. Med en sådan karta i kartfodralet (byxor & hängslen) behöver man kanske aldrig mer köpa en ny karta p.g.a. slitage i alla fall.

Det lär vara SSSK: s specialedition som lanserades för några år sedan. Kartorna är särtryck av Gröna Kartan för Sthlms län och angränsande områden. Den är gjord i tyvekk :).

J
Vad katten tillverkar inte Lantmäteriet sina kartor i Tyvekk för? Det kanske blir som gamla Volvo; grejerna går aldrig sönder, så försäljningen minskar. Eller?
 
Re: Re: Re: Syntetmaterial

Raskesven; sa:
Vad katten tillverkar inte Lantmäteriet sina kartor i Tyvekk för? Det kanske blir som gamla Volvo; grejerna går aldrig sönder, så försäljningen minskar. Eller?
Om detta finns det ett större antal inlägg under Navigering.

Lantmäteriverkets är ett statligt verk som lever på skatteintäkter och har ingen större vilja att göra det kunderna vill ha. Till detta krävs privata initiativ. Lyckligtvis har Harry Flam http://www.firmaflam.se insett detta, och dessutom lyckats köpa rättigheten att trycka kartor, utan att Lantmäteriverket vill ha flera 100 SEK/ karta i licensavgift (måste vara en prestation värd Nobelpris). Jag tror inte Harry Flam är så dum att han säljer kartorna till ett lägre pris än det kostar att tillverka dom.

Per Brune /nöjd Tyvek kartägare
 
Skridskokartan i Tyvek

Köp den hos pikmarn för strax under 1300:- ,en ren investering är det då den täcker hela skärgården från Nyköping till Örskär, hela mälaren, västra och centrala Södermanland,Uppsala-Sigtuna, Nedre Dalälven samt Tämnaren.
I Terrängkartan, 42 delar i papp lågt räknat kostar det över 3000:-
CD varianten skall inte ens nämnas!
Tyvek kartan har exakt samma info som den gröna och är lite ljusare i trycket som gör det lättare att urskilja detaljer.
/Bosse.
[Ändrat av Boosse 2003-03-22 kl 02:26]
 
Re: Re: Re: Syntetmaterial

Raskesven; sa:
joru; sa:
Raskesven; sa:
Jag gick precis förbi Naturkompaniet på Kungsgatan i Stockholm. De har kartor i syntetmaterial som ska klara väta, inte gå sönder när man viker dem hit och dit, det går att skriva på dem med blyerts och sen bara sudda bort det. De kartor som fanns var 12 stycken över trakterna kring Stockholm, och det stod SSSK på kartorna. Skalan var 1:50000 och priset cirka 130 kr. Kartan var större, och täcker större område än vad gröna kartan gör. Jag kollade kartan och såg ingen större skillnad mot t.ex gröna kartan. Materialet känns nästan som lite vaxat. Idén verkar god. Hoppas det materialet kommer för övriga kartor också. Med en sådan karta i kartfodralet (byxor & hängslen) behöver man kanske aldrig mer köpa en ny karta p.g.a. slitage i alla fall.

Det lär vara SSSK: s specialedition som lanserades för några år sedan. Kartorna är särtryck av Gröna Kartan för Sthlms län och angränsande områden. Den är gjord i tyvekk :).

J
Vad katten tillverkar inte Lantmäteriet sina kartor i Tyvekk för? Det kanske blir som gamla Volvo; grejerna går aldrig sönder, så försäljningen minskar. Eller?
Idag var jag förbi kartbutiken på Kungsgatan. Lantmäteriet säljer nu fjällkartan inplastad, för c.a. 250 spänn. Frågade varför de inte istället börjar tillverka den i tyvekk. Fick svaret att "det var inte jag den ende som frågat". Så, det verkar ju finnas en efterfrågan.
 
Jag har i dag fått 8 kartor (fjällkartan och gröna kartan) över hela Lainioälv, inplastade. Gratis! Det lönar sig att ha kontakter ibland. :)

/D
 
dave1; sa:
Jag har i dag fått 8 kartor (fjällkartan och gröna kartan) över hela Lainioälv, inplastade. Gratis! Det lönar sig att ha kontakter ibland. :)
Vad har du för kontakter? Kan inte kontakten fixa så att Lantmäteriet trycker upp kartorna på Tyvek?

*avis* ;-/
 
haskell; sa:
dave1; sa:
Jag har i dag fått 8 kartor (fjällkartan och gröna kartan) över hela Lainioälv, inplastade. Gratis! Det lönar sig att ha kontakter ibland. :)
Vad har du för kontakter? Kan inte kontakten fixa så att Lantmäteriet trycker upp kartorna på Tyvek?

*avis* ;-/

Hehe.. jag tror inte min kontakts kontakter sträcker sig så långt i hiearkin, men jag håller med om att det inte vore så dumt!
 
Skydda kartan!

Att ha en oskyddad karta är väl inte det bästa man kan tänka sig. En väl plastad karta tycker jag fungerar bra, även om det kan bli lite otympligt. Kartfodral/Kartväska är också en bra idé. Även det lite otympligt men samtidigt användbart till många olika kartor och annat som man vill fuktskydda ordentligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.