Klenisar

Det verkar bra, jag kör för det mesta med ett neoair all season i storlek large, 193 x 63 x ca 5 cm uppblåst om jag minns rätt, korrigera mig gärna här, men jag vill gärna ha ett closed cell i tillägg.
Köpte du det från denna hemsidan eller var var det?

Yes, från denna sida. Globetrotter är mkt snabba i sin hantering - även om det bombardemang av olika typer av beställnings-/bekräftelse-/räkningsmejl som man får av dem när man beställer kan göra en lite förvirrad första gången man beställer därifrån.

/Mats
 
Personligen vet jag ett det kan finnas flera orsaker till att man vill, bör eller måste minska vikten på sin packning/utrustning, här är mina:

1. Vi människor har något som heter kropp….och den slits (även om man som 19-åring inte förstått det än). Jag har en vän som är bergsguide och pga ganska bra avtal med diverse butiker plockar han ut det han har användning för. Senaste åren har han nästan enbart använt sig av lättare produkter vilket jag har kommenterat då jag tyckt att ett lättare plagg aldrig kan vara värt den sk. trade off mellan viktskillnad och kvalitet.
******
Jag vill gärna fortsätta vara ute även när jag passerat 50.

Det är det säkert många som bortser ifrån; muskler är inte allt. Jag fick min första varning 1997, när en misskött hälskada tvingade mig att avbryta en tur. Jag var då 52. Hälen opererades
feb 1998.

1999 drabbades jag av buktande disk och 2002-2003 började jag få problem med den andra hälen. Ingen operation, man gör inte sånt längre, men det finns övningar. 2006, min första sommar som pensionär, hade jag en del knäproblem. Jag har allt eftersom inrättat mig.

Jag vet inte om jag siktar på ett vandringsliv långt efter 70, men jag är inställd på att åtminstone
fira min 70-årsdag nästa år med vandring, precis som jag firat mina sju senaste födelsedagar i Alperna.

Betr. kläder så vill jag att de ska vara lätta, för att det är skönast så. JAg provade en Lundhagsskjorta en vår, den vägde c:a 350 gram och jag insåg att den kommer inte att bli skön på långa vandringar. Strax därpå hittade jag en TNF som inte ens vägde 200 gram och den har följt mig ett par somrar och är hur skön som helst. På Naturkompaniet såg jag nyss ett par
"vandringsbyxor" i något grovt tyg med massor av förstärkningar. De kostade c:a 2000 kronor. Vikten vet jag inte, skulle gissa 6 hg eller så (med tanke på vad ett par vardagsbyxor väger).
Min Adidas-overall, jacka och byxor, väger 400 gram, kostade några hundra och är tillräckligt varm för det mesta. Annars klarar mina regnbrallor biffen, de väger c:a 200 gram.

På tyska trekkingforum finns en lång tråd, Wieviel Kilo schleppt ihr mit euch:

http://www.trekkingforum.com/forum/showthread.php?t=9331

Jag bidrar på sid. 18, 21

Jag gillar speciellt kommentaren 5/11 2013:

"Ich würde auf knappe 10kg tippen, die ich mit mir rumschleppe.
Allerdings bin ich nie darauf gekommen zu wiegen.

Bei meinem eigenen Körpergewicht würden mich aber auch 20 jetzt nicht besonders stören. Was viel nerviger ist, ist die eingeschränkte Bewegungsfühigkeit durch den Rucksack und anderes mitgeschlepptes Zeug."

(Bewegungsfähigkeit ska det väl stå.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.