Friluftssmör?

Jag har också vanligt smör med på turerna. Ligger i en plastburk (som passar ett smörpaket precis) med tätslutande lock, inlagd i en ihopknuten plastpåse. På kvällarna sparkar jag ett hål i backen och stoppar ned asken i, ofta med resultat att smöret är stenhårt och kallt inför nästa dag. Att försöka hålla det kallt i bäcken eller sjön är mer vanskligt. Om minsta droppe vatten letar sig in till smöret härsknar det snabbt och blir onjutbart.

Fungerar detta även om det t.ex. är 25 °C dagtid och hur länge är du ute på tur?
 
Jag brukar på sommartur alltid ha med nido pulvermjölk.
Har kört med att massera ihop lite pulvermjölk och några droppar vatten i en påse, och sen en klick ghee. Blir ett helt ok smör till mackan. Smakar inte som bregott men klart godkänt. Lite som utländskt hotellsmör om ni förstår vad jag menar med det.

I vilket fall. Har nu köpt en burk av arla-podukten som OP tar upp, och måste säga att jag tror på det. Det smakar inte alls sådär härsket som ghee kan göra. Däremot är det ju också helt osaltat, så det får man ju hantera. Har ingen torrmjölk hemma så kan inte testa att blanda enligt ovan.
 
(...) Det smakar inte alls sådär härsket som ghee kan göra. (...)
Det beror på att tillverkningsmetoden skiljer sig; sammanfattning här.
Syftet i bägge fallen är ju bl a att få en vattenfri produkt (smör innehåller ca 20% vatten, samt lite sockerarter och proteinrester). Det ger ökad hållbarhet, höjer smältpunkten, och naturligtvis minskar vikten i förhållande till kaloriinnehållet. Man slipper också stänk och vidbränning vid stekning (det är vattnet som "fräser" och sockret + proteinet som bränns vid).
Till längre turer har jag därför tyckt att det varit lönt att skira smöret. Det är ju enkelt att göra själv, men nu kommer jag absolut att spara på jobbet och köpa färdigt :)

OT för historieintresserade
Saltat smör är ingen självklarhet. Efter 40 år i Sverige använde mina föräldrar fortfarande endast osaltat smör på mackan. I Mellaneuropa har man associerat saltat smör med fattigdom, krig och distributionsproblem i öststaternas planekonomier. Jag minns, hur den polska regimen vid något av dessa tillfällen panikimporterade stora mängder smör från Danmark; antagligen till ett fantasipris, med tanke på att den fick betalas i västvaluta. Men det visade sig, att smöret var skandinaviskt normalsaltat... Det blev närmast upplopp bland folket, djupt förorättat av att regimen försökte pracka på dem denna sekunda vara ;)
 
Varför inte vanliga plastpåsar?

Pulvermjölken i treorör? I somras hade jag med två liter torrmjölk på en tvåveckorstur. Det skulle bli en ruskig massa treorör. Så mycket huvudvärk har jag inte... :)

(Näe, torrmjölk, neskaffe och liknande är ju bäst att ha i små PET-flaskor - 0,3-liters är perfekta...)


Intressant med olika lösningar för att förvara torrmat typ kaffe, men är det ingen som tänker på vikten av exempelvis treorör eller petflaskor?? Jag kör med vanliga fryspåsar med dubbel förslutning. De är extra tåliga och inget vatten kommer in. Trycker man ur all luft så tar de inte större plats än innehållet och de väger så gott som inget extra :cool:
 
Ja de funkar fint men plastpåsar är inte fukt och gastäta men som sagt - korta turer inga problem.

Faktum är att inte ens treorör i plast är fukttäta då vatten kan vandra genom plasten - därför har dom torktopp med Silcagel.Desutom hjälper torktoppen till och hålla fukt borta när man öppnar förpackningen.

Dock är dom inte ett alternativ vid stora mängder och relativt kort tid på grund av vikt och form som tar plats.

Har ni ett standbykit med torrkaffe och torrmjölk alltid liggande är det dock det bästa.
 
Jag brukar på sommartur alltid ha med nido pulvermjölk.
Har kört med att massera ihop lite pulvermjölk och några droppar vatten i en påse, och sen en klick ghee. Blir ett helt ok smör till mackan. Smakar inte som bregott men klart godkänt. Lite som utländskt hotellsmör om ni förstår vad jag menar med det. .

Halaj!

Vilket bra tips!
Jag brukar ha torrmjölk med mig i en drickyoughurtflaska.

//T
 
Större risk för möss än väta :)

Jag kör som sagt med fryspåsar när jag är ute och vandrar och de står emot det mesta i form av vatten och regn. Men det är klart om jag skulle sänka fryspåsen i vatten under en något längre tid, så skulle vatten ta sig in. Fast jag anser att denna risken är ganska liten. Det skulle i praktiken innebära att jag tappar min packning i en sjö eller vattendrag och då har jag betydligt större problem än blött kaffe. Däremot talar treorör och petflaskor och liknande lösningar för att skydda maten mot möss. På senaste turen i somras i Abisko så fick jag lära mig att fryspåsar inte är säkra för möss. De tuggade sig lätt igenom...hmpfsss.
 
Fungerar detta även om det t.ex. är 25 °C dagtid och hur länge är du ute på tur?

Det blir naturligtvis kämpigare att hålla smöret färskt och gott om det är långa, varma dagar hela turen. Men det fungerar om man har lite koll hela tiden. Det handlar mycket om att ta vara på kylan som fås när smöret ligger "under jord" nattetid - att undvika att burken står i solen, att kanske undvika att det ligger ytterst i ryggsäcken om solen steker på och att man stoppar ned det i backen (alternativt lägger det skuggigt och lägger något isolerande ovanpå, tex sittunderlag eller dylikt) så fort man slår läger.
Normalt är jag ute på 7-10 dagar långa turer och hittills har smöret hållit sig bra hela tiden, även om det kan kännas lite kladdigt de sista dagarna. Fullt ätbart dock och jag är normalt ganska kräsen med "dålig" mat.
 
Arlas klarifierade smör har hängt med mig i fjällen de senaste åren och har varit en succé att ha på tortillabröd och i maten. Förpackningen har varit toppen.

Nu verkar den dock ha slutats tillverkas, eller tagit slut helt, för jag har varit runt i 6st affärer utan att hitta den. På min lokala ica sa dom att den inte har gått att få in på några månader.

Finns det några andra tillverkare som är lätta att hitta i stockholmsområdet? Som gärna kommer i en smidig förpackning.
 
Saknade också detta senast, antog att det bara var min nya närbutik som var dålig men kanske inte då.

Provade att koka ghee och det var en succé även det. Liknande burkar som smöret fanns i finns det gott om i affären. Lång tid på spisen, visst, men inte särskilt aktiv tid. Nån kvart totalt kanske.
 
Smakar gheen härsket beror det nog på att den är härsken.

Ja, det är buslätt att göra ghee. Skulle jag ta med det ut skulle jag helt enkelt ha det i en flaska. Är ju lätt att få det flytande om det inte redan är det.

Däremot håller jag inte med om att det inte skvätter när man steker i det. Tycker det skvätter lika mycket som alla andra oljor och rena fetter. Samma problem om man renar talg eller smälter grisfett till ister. Skvätter!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...