Rengöra lager

Efter flera års tvekande köpte jag i våras mina första inlines, ett par K2 Velocity Titanium och så långt allt väl. Efter ungefär en månad och 30-40 mils åkning började ett par av lagren rassla väldigt mycket. Inget problem tänkte jag och plockade isär lagerna och lät dom ligga i ett bensinbad över natten. Fettade sedan in dom med något som kallas för Lithium fett från Intersport. Tycker att lagerna blev väldigt sega och rullade dåligt men jag läste i något tidigare inlägg att det är normalt. Problemet är att när jag gjort allting klart och provåker dom lät lagerna värre än innan jag rengjorde dom. Vad kan jag ha gjort för fel? Tips?
 

Guest

Gäst
min metod

själv så provrullar jag varje enskilt lager för sig efter jag avfettat dem. Lyssna efter knaster o.dyl. Är något av lagerna tveksamma så byt ut det. Ett kullager som får verka under idealiska förhållande (rent + smörjning) har en väldigt lång livstid. Denna livslängd kan snabbt förkortas under sämre driftsförhållanden.
 
Väck med sidoskydden

Om jag har ett problemlager så tar jag bort sidoskydden och lägger lagret i en liten glasburk typ minsta kaprisburken i lacknafta eller annan avfettning och låter den skramla i byxfickan en dag. Därefter torkar jag lagret med en tygtrasa så all smuts och avfettning försvinner. Sedan torkning med t ex hårtork och därefter återfettning.

Thure
 
Rengöring av lager

B3; sa:
Inget problem tänkte jag och plockade isär lagerna och lät dom ligga i ett bensinbad över natten. Fettade sedan in dom med något som kallas för Lithium fett från Intersport

Jag tror att bensin avfettar för mycket, det är skiten som ska bort inte fettet. Lacknafta (som Thure använder) är nog bättre, liksom fotogen eller diesel. Jag brukar borsta rent utsidan av lagren med en tandborste (utan kemikalier) när det blir lite smuts på lagren/hjulen. Han jag köpte mina inlines av (f.d. landslagstränare) rekommenderade något slag av ett smörjmedel med teflon i.

Ett annat tips, ring SKF och fråga, dom om någon bör veta.

Per Brune
 
Tack för tipsen

Tack för tipsen, nu har jag lite att prova.
Vad brukar ni använda för fett eller olja till lagren?
 
Re: Tack för tipsen

B3; sa:
Vad brukar ni använda för fett eller olja till lagren?

Utombordarfett ett par tior för en tub på OK/Q8. Jag pytsar över lite ien engångsspruta för att kunna ge mindre mängd i lagret. En sträng om 5mm X 1 mm per lager räcker mycket länge.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joebi Demontering av lager för Matter-hjul Inlines 2
Henriku Rengöring av ILQ 7 lager Inlines 4
llko Byta lager Inlines 5
verducci Hjul & Lager Säljes Inlines 5
S Johansson Tröga lager? Inlines 11
najp Underhållsfria lager ...... Inlines 12
ekis Lager och spacers Inlines 2
JATI LAGER Inlines 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.