fulufjäll

det blir svårt med mer än 3-4 dagar sammanhängande semester i sommar, jag tänkte fulufjäll.. lidman har väl fiskat i omgivningarna, har någon tips på mindre tält tur med fiske?
 
det blir svårt med mer än 3-4 dagar sammanhängande semester i sommar, jag tänkte fulufjäll.. lidman har väl fiskat i omgivningarna, har någon tips på mindre tält tur med fiske?

Lite norrut har du Grövelsjön. Jag är ingen fiskare men jag tror att det är populärt att gå upp mot Töfsingdalens nationalpark. Det finns en bäck/fors strax innan nationalparken (kanske på gränsen)med massa vindskydd, stuga, kåtor (tror jag). Minns inte vad den heter, kollapå kartan.

Mvh
Peter P.
 
rösjöarna fiskecamp

Jag var på Fulufjället förra året. Lättvandrat och vackert. Gick förbi fiskecampet vid Rösjöarna. Namnet kommer från rödingförekomsten där. Jag är ingen fiskare, men där kan man ju anta att det är ok fiske ;) och att de känner sitt fjäll och dess fiskevatten. Men det har du säkert redan tänkt på...

Lycka till!
 
Fulufjället

Tjaba

Vid Rösjöarna finns stugor och båtar att hyra. I sjöarna (strora och lilla Rösjön) finns röding som med fördel fiskas med långdrag (ta med mask). Storleken går sällan över några hekto.

Vid Harrsjöarna, 5 km längre bort finns en stuga, 2 sjöar och tre eller fyra båtar. Här finns två fördelar framför Rösjön: Större röding (upp mot kilot är inte ovanligt) och dessutom finns skaplig öring i sjöarna vilket är bra när den svårflörtade rödningen inte är på humör.

I bäck och sjös-sytemet mellan Harrsjöarna och Lorthån (kolla på kartan) finns på sina ställen grov öring, särskilt i Skarphån. Mellan Lorthån och Getsjöarna, i vad som på kartan benämns som Getsjöbrunnan, finns massor med bäcköring. I hela detta område (Harrsjön till Getsjön via Lorthån) finns fina tältplatser och man kan fiska med flugspö, flugkast, spinnare, metspö, kastflöte, bottenmete eller vad man nu har/vill.

Man kan såklart också tälta tex vid Rösjön och hyra båt ändå. Det fina med Fulufjället är att det finns så många alternativ. Stormar det kan man alltid hitta lä vid nån bäck och är rödingen dryg kan man alltid lura nån öring osv.


Lycka till
Björn
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.