lätt packning

Guest

Gäst
halloj!

jag tycker lätt packning och lite men funktionella grejer är bra eftersom jag är minimalist. har alltid tyckt att militärutrustning verkar så klumpig. oproffsiga material och sånt. men den är väl tålig och man blir ju kamouflerad!

vad tycker ni om haglöfs?
jag är lite haglöfstönt men det beror på att jag inte har provat så många andra märken.

tycker folk att det är tufft att bära så tugnt som möjligt och slita ut sig eller?
nåväl om man inte vill betala så mkt men det kan det vara värt ibland!

/ha det
 
Jag la ett mail till Utsidan om förslaget att ha ett eget Lättviktsforum. Förslag tillbaka om att
diskutera Lättvikt under Transportera. Åsikter om detta?
 
Lättsinne

Man kan väl prata om lättviktspackning var det passar sig, "Transportera" är väl inte så dumt, och på Fjällvandring finns det väl en del lättviktiga trådar redan.

Och Haglöfs.. de gör väl en del som är tungt och en del som är lätt. Jag har svårt att förlåta dem att de angav att Alaska-säcken vägde 2.4 kg och den sedan visade sig väga 3.2 kg. Fast numera väger den visst 3.8 kg, gräsligt! Men jag är nöjd med min Lim #12-sovsäck..
 
haglöfs

jag gillar inte haglöfs, min climber ed läckte rejält åsså har de dåliga spännen på sina alaskasäckar. Dessa två prod får väl anses ligga i toppskiktet, och hur skall de de billigare pårod fungera? mina rabotbyxar har taskiga sömmar
militärkläder håller måttet iaf, men det finns det ju många ndra märken som åsså gör
//Nyman
 
Lite lätt syn på saken

Hej
Som gammal fjälljägare i lumpen vill jag säga. UNDVIK TUNGT. Där bar vi säckar på 30kg ibland, samt AK5. Militärkläderna är det inget större fel på, men det finns lika bra civila (eller bättre). Något däremot som det ofta inte slår är pris och prestanda, då brukar militära kläder vara bäst.

Säckar ska vara enkla, utan en massa sömn och dragkedjor. Tyget ska vara rejält för att hålla i långa loppet, inget lättvikt där inte. I säcken stoppar man en plast soppåse av modell större, för att förhindra fukt. Impregnera gärna säcken tyg, så slipper ni problem att den blir tung vid regn. Den bästa säck jag vet är från företaget Klättermus, dyra och tunga, men så bra de är.

Om man vill ha en optimal lätt ryggsäck som är robust tyg och vatten tålig. Finns det så kallade kanotsäckar med axel och höft bär remmar. (kommer inte på namnet i skrivande stund). Säcken blir väl lite vinglig om man ska bära tungt, men det skulle Ni ju inte göra. Sedan brukar det bli problem med fukt transporten från ryggen, för vist svettar man väl även om man bär lätt?
 

Guest

Gäst
hrmm

en liten parentes...
jag e visst ganska b på detta forumet...råkade starta ett nytt "topic" när jag skulle svara på inlägg...ojojoj.....jaja, så ,kan det bli ibland...=)

ha det!

var får man tag i "lembas" eller överlevnadskex som försvaret har i nödgrejer?
 
Kaka

Lembas eller annan färdkost importeras
oftast från SydAmerika. Vanligtvis den
Columbianska varianten men även den
Bolivianska förekommer flitigt.

En gång i tiden kunde man köpa allt möjligt
militärt godis på soldathemmet i Kiruna, tills det
gick i konkurs (?)/lades ned. Nu finns inte
ens regementet kvar längre.

Baruk Khazâd! Khazâd ai-ménu!

/mats
 
Det verkar som om du är lite tänd på militärgrejer trots allt Sara. Du skriver ju om dem i vartenda inlägg...
/Roble
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Att vandra lätt Fjällvandring 10
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
tsd Lätt tält Fjällvandring 6
Tinttu66 Lätt att få skavsår Fjällvandring 19
joa_bj Packa lätt. Tipsa en nybörjare. Fjällvandring 72
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.