Nybörjarmat

nermander; sa:
tigertamjaren; sa:
Ursäkta mig Peter, men snackar herrn möjligtvis med mig nu?

Frågan var generellt riktad till alla "hemtorkare".

Jag tror nog att Tigger var lite ironisk..

Jag tycker väl att man skall göra skillnad på maten beroende på när, var och hur man frilufsar.. På en helgtur på låglandet så kan man svina på med all skånsk matkultur som finns, pratar vi 2 veckor i Sarek så gäller nog Herr Nermanders torknings/vikttips! Man behöver ju inte ha samma typ av mat till allt leverne..
 
Njaej, jag tänkte nog att det kanske var ett surt inlägg om att jag hade brutit er fina diskussion om hemtorkat...

Personligen orkar jag inte stå och fixa för mycket hemmavid inför en tur. Det räcker gott med att pula in saker och ting i plastpåsar, filmburkar, PET-flaskor etc. Får väl anföra en viss slöhet i det fallet tror jag. Men om man nu bortser från trattisarna, vad bör man satsa på att torka om man är en slö och slapp sälle som jag? (Får gärna smälta in med de angivna födoämnena ovan.)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
.....
Men om man nu bortser från trattisarna, vad bör man satsa på att torka om man är en slö och slapp sälle som jag? (Får gärna smälta in med de angivna födoämnena ovan.)

/ G
Vi brukar satsa på torkat saltat svin och torkad köttfärs. Det är enkelt. Det torkade salta grisköttet är perfekt att gnaga på under vandringens gång, när man är less på sötsaker typ Runekakor, jägarsnus, havrekakor och dylikt. Torkad köttfärs är perfekt både för att dryga ut exempelvis en Knorr gulasch, och för middagar från scratch med potatismos, ris eller pasta, gärna under en vilo/lägerdag.

Bara man låter köttfärsen ligga och dra, helst uppåt timmen, så blir den bra. Testa att låta köttfärsen ligga och dra tillsamans med vitlök, stark chilifrukt (klia dig inte i ögat efter att ha finhackat chilin ;-) ), lite tomatpasta mm. och ev. egentorkade linser (blir åt chili con carne hållet, fast med linser istället för bönor. Linserna kan dock skippas).

Raskesven
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...