Adapter mellan 2012 och EN417

I kyla så är trycket i propanflaskor samma som i engångscampingflaskor

Så det är helt OK att köra vilka toppmonterade eller andra gaskök från propan2000 flaskor om det är kallare ute
 
I kyla så är trycket i propanflaskor samma som i engångscampingflaskor



Så det är helt OK att köra vilka toppmonterade eller andra gaskök från propan2000 flaskor om det är kallare ute



Nej. Verkligen inte. Nu skulle TS driva ett kök under sommaren och ställde en fråga, då han säkerligen inte vet skillnaden men undrade då han nog tyckte det verkade praktiskt.
Han vill säker inte bli kallad Idiot för det, så som många andra blivit som frågar av ren okunskap, alla vet inte lika mycket som du!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nej. Verkligen inte. Nu skulle TS driva ett kök under sommaren och ställde en fråga, då han säkerligen inte vet skillnaden men undrade då han nog tyckte det verkade praktiskt.
Han vill säker inte bli kallad Idiot för det, så som många andra blivit som frågar av ren okunskap, alla vet inte lika mycket som du!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Haha jag kallade ingen idiot jag sa bara att i kyla går det bra då trycket är samma.
 
Nja, det går alldeles utmärkt i rumstemperatur också - förutsatt att man vet vad man leker med...
Brännaren är så strypt i inloppet att det rena propantrycket inte påverkar alls, men det är onödigt
att utmana ödet. Och definitivt inget jag rekommenderar till den oerfarne... /Odd

En normal toppmonterad brännare (i fallet nedan en vanlig Optimus Crux)
fungerar alldeles utmärkt på ren propan från en blå propanflaska i stål eller
från en fullstor propanflaska (i fallet nedan en 5kg kompositflaska) om man
sätter ihop den rätta adaptern (i fallet nedan en vinklad POL till M14 samt
en rak M14 till Lindal). Med 5kg propan kan Cruxen brinna rätt lääänge…
 

Bilagor

  • PICT7031B-72dpi.jpg
    PICT7031B-72dpi.jpg
    115.3 KB · Visningar: 633
Tryckena är inte extremhöga för Butan och Isobutan , Propan och Propylen ligger lite högre och kräver lite stöddigare behållare så man har marginaler i högre värme.

En vanlig petflaska klarar faktiskt nästan av att fungera som behållare för Butan....I nollgradigt och under kan man förvara Butan i mjölkpaket..

Xxargs har varit i trådar om detta och skrivit
 
Tryckena är inte extremhöga för Butan och Isobutan , Propan och Propylen ligger lite högre och kräver lite stöddigare behållare så man har marginaler i högre värme.



En vanlig petflaska klarar faktiskt nästan av att fungera som behållare för Butan....I nollgradigt och under kan man förvara Butan i mjölkpaket..



Xxargs har varit i trådar om detta och skrivit



Troy o Xxargs klår man inte på gas!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Men vi har inte fått någon ingenjörsmässig kommentar av Polar300’s konstruk-
tion från xxargs än. Innan dess törs jag inte ge mig på konstruktionen. Per
Vänner! Notera att det där var enbart på kul - för att jag hade alla ingredienserna liggande...
Skulle aldrig använda det där på allvar - till det har jag mycket lämpligare grejer och mojar
som reserv. (MSB och regeringen kräver ju en massa av oss numera. o.s.v.) Men det var
kul att testa hur det minimala Cruxet betedde sig...

För hantering av MSB-kraven har jag både en liten vedspis i köket, ett tre-lågigt gasolkök
och så en rejäl näve olika äldre och sprillans moderna fotogen/bensin/campinggasol -kök.
Och ett spillfat med Jet-A1... Men! Om skiten far in i fläkten så är det sannolikt det här
som får stå för (den helt strömlösa) matlagningen. Möjligen assisterad av altanens
Engströmspanna... Åtminstone tills det är slut på propan. Sedan så får det bli flygfotogen
- i något år...
 

Bilagor

  • PICT8876B-72dpi.jpg
    PICT8876B-72dpi.jpg
    48.6 KB · Visningar: 533

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...