Vilket kök vid elavbrott?

Jag tycker att man ska ha beredskap för betydligt längre tid än tre dagar. Det jag tänker på är att risken för krig har ökat. Och civilförsvaret med alla stora förråd av mat och förbrukningsvaror är borta.

Räkna med att el och telekommunikation kommer att slås ut i inledningsskedet vid en militär konflikt. Om vi inte klarar det behöver fienden inte ens använda några vapen. Det är åt det hållet utvecklingen är på väg med så kallade hybridkrig.

Sverige är inte ett troligt militärt mål i sig. Men det är troligt att vi blir inblandade om det blir en konflikt i vårt närområde. Värdlandsavtalet handlar om det. För att förhindra att NATO flyttar fram sina styrkor till vårt territorium är det troligt att vi blir attackerade innan det hinner ske.

Det är svårt att bedöma hur stor risken är för krig i vårt närområde inom en tioårsperiod. Själv tycker jag att krig vore ologiskt. Men vissa andra makthavare styrs av en annan logik hävdar många. Lyssnar jag på många andras bedömningar landar jag i några procents risk för krig. Skulle vara kul att höra hur stor ni andra tror att risken är, men den diskussionen kanske ska tas i någon av civilförsvarstrådarna? Länk 1 & 2.

För hur lång tid ska man ha beredskap? Samma sak där. Mycket svårt att bedöma. Flera månader är mitt svar idag. Undrar hur ni andra tänker.

Sannolikheten för fullt utvecklat kärnvapenkrig är betydligt lägre. Men då krävs mycket tyngre förberedelser. Då får man nog räkna med åratal av misär.
 
Bor man i villa eller radhus så är svaret en gasolgrill. Alltid med två gasoltuber, en inkopplad och en full i reserv.

Samt valfritt primuskök för kaffe och vatten.
 
Det är tänkt för kortare tid för att klara de 72 timmar som MSB rekommenderar så att jag kan värma lite konserv mat och få kaffe så det är inte för långtidsbruk som ju så klart kräver mera bränsle på lager.
Den där "kokplattan" såg smidig ut och med några flaskor på lager till den borde jag väl klara mig eller?

OK. Ja, versionen med tändsäkring är en bra lösning inomhus (som miljoner asiater använder dagligen!) och de avsedda 227g [CP250] engångsbehållarna är vanligen klart billigast per gram butan, ca hälften av priset för propan/butan-blandningar i vanliga Lindal-gängade [EN417] engångsbehållare. Och du kan normalt ställa din vanliga (kok-)kaffepanna, kastrull eller stekpanna på den. Versioner utan tändsäkring ska du undvika...

Så hur länge kan gas flaskor lagras utan att vara anslutna innan de är körda pga bäst före datum eller finns inte sånt på dessa
Jag har aldrig stött på en campinggasolbehållare som "blivit för gammal" möjligen att de läcker i ventilen om de är riktigt antika (det finns lite gummi där inne) - från 60-talet eller så. Om du till ditt cassettegas-kök jag diskuterat ovan köper hem 5-15 behållare så kommer du att kunna laga mat för en svensk standardfamilj i långt mer än MSB's 3 dygn. Jag gissar ett par tre veckor, och kommer vattenbrist/vattenkvalitet att vara ett större problem... Cassettegasköken förbrukar ungefär 200 gram i timmen vid full effekt och behållaren rymmer 227 gram butan. Det går alltså åt ungefär en flaska i timmen vid fullt pådrag. Men med mera jordnära normalförbrukande blir det ungefär en flaska om dagen, så räkna med minst 5 behållare per vecka.

Ett mindre (och kanske parentetiskt) problem med cassettekök och ordinarie kokkärl är att de blir tunga klumpar att ha i din Bug-Out-Bag den dag det blir den enda återstående lösningen...

Tänk också på att det är 100% butan i cassettegasbehållarna så de fungerar inte alls i minusgrader, och börjar säkert bli svåra att använda under +10°C. Väl värt att tänka på om man tänkt använda köket vid låga temperaturer. Erfarenhetsmässigt så funkar dom i cirka 3 minuter innan effekten går ner från "6an" till "2an" vid mellan 5-12°C i utrymmet.

Bensin och fotogen låter i mina öron mera riskfyllt än gasol och ev sprit men kan ha fel men jag har på nära håll upplevt resultatet av en explosion i en bensin behållare och det var inget jag vill vara med om igen ;-(
Jag håller med dig (och vår lärde vän xxargs) - bensin och framför allt bränslesprit ska man om möjligt undvika när det alls går. Fotogen är det säkraste av alla alternativen (eftersom det inte tar eld utan veke eller trycksatt förgasning) och detta gör att säkraste alternativet av de som föreslagits är ett Trangiakök eldat med fotogen i en lämplig multifuelbrännare. Med 5 eller 10 liter fotogen/flygfotogen att elda i en Trangiakonverterad Optimus Polarisbrännare kan du laga mat dagligen i några månader... Och som jag sa tidigare - då är vattenbristen det STORA bekymret. Men med 10-litersdunken fotogen samt ditt Trangia+Polaris -kök så kan du kosta på dig att steriliseringskoka varenda droppe vatten du och din familj behöver under de där månaderna. Ta och sök här på Utsidan om sånt som "Trangiakonvertering av Polaris" respektive att "koka på skruv"...

Plus! Trangialösningen är ett problem mindre för din Bug-Out-Bag den dag det blir den enda återstående lösningen - iom att Trangia med kokkärl och brännare med bränsleflaska är såväl kompakt som bärbart...
/Odd
 
Som tidigare nämnts så kommer du knappast att ha strömavbrott några längre stunder om du bor i en större stad. Men, om du får det så kan du också räkna med att det kommer vara besvärligt en längre tid framöver och då tycker jag att du lika gärna bör rusta dig rejält. Ska man rusta sig rejält så bör man även fundera på hur man ska få tag i bränsle till sitt kök de närmaste månaderna. Då är gas inte något bra alternativ, när apokalypsen kommer så ska vi inte räkna med att kineserna förser oss med biltemagasol... Även bensin och fotogen kommer bli bristvara vid samhällskriser så inte heller det är ett bra alternativ.
Då är spritköken istället helt perfekta! Sprit finns av många olika sorter i alla samhällen över hela jorden. Om det helt oväntat skulle ta slut så kan man faktiskt framställa det själv och då bli självförsörjande (snacka om att vara en ansvarstagande medborgare!).
Dessutom så är det billigt i inköp, funktionstestat under typ 60 års tid och multi-purpose - du kan använda det till vardags i sin helhet eller sno delar ifrån det när du är ute och frilufsar.
Så gå nu till närmaste second hand och köp dig ett trangiakök från det glada 80-talet för 30kr. Köp till en multifuelbrännare eller motsv så att du vågar använda det även till vardags (i denna tråden framstår t-sprit som en biljett till döden. Jag förstår inte hur mänskligheten kunnat överleva innan gasbrännaren kom in i våra liv...).

För övrigt tycker jag att detta var klokt skrivet.
Jag håller med dig (och vår lärde vän xxargs) - bensin och framför allt bränslesprit ska man om möjligt undvika när det alls går. Fotogen är det säkraste av alla alternativen (eftersom det inte tar eld utan veke eller trycksatt förgasning) och detta gör att säkraste alternativet av de som föreslagits är ett Trangiakök eldat med fotogen i en lämplig multifuelbrännare. Med 5 eller 10 liter fotogen/flygfotogen att elda i en Trangiakonverterad Optimus Polarisbrännare kan du laga mat dagligen i några månader... Och som jag sa tidigare - då är vattenbristen det STORA bekymret. Men med 10-litersdunken fotogen samt ditt Trangia+Polaris -kök så kan du kosta på dig att steriliseringskoka varenda droppe vatten du och din familj behöver under de där månaderna.
Plus! Trangialösningen är ett problem mindre för din Bug-Out-Bag den dag det blir den enda återstående lösningen - iom att Trangia med kokkärl och brännare med bränsleflaska är såväl kompakt som bärbart...
/Odd
 
Så många bra tips och kloka ord men så väcks då fler frågor och Ni campingköks proffs får överse med en novis "dumma frågor" i ämnet, men för mig är gas kök = Gasol samma som i värmare och kök på båtar som jag har bättre koll på men så ser jag i tipsen att Ni nämner flera olika gaser, Butan, propan och vad det var mera samt någon blandning och casett gas?

Så nu känner jag mig helt virrig, vad skiljer dessa åt för och nackdelar?

Fotogen ska då vara säkert enligt flera och hur är det i lagringssyfte?

Kan säga att det är inte för att klara den totala apokalypsen jag gör detta utan för att klara kortare tid i stan, brinner det till på allvar så drar jag till annat ställe där jag har bättre förutsättningar för att klara mig med enkla medel under lång tid ;-)
 
Om du bor i villa.

Gasolgrill eller Muurikka + p11 gasoltub.
En p11 räcker ett antal veckor till all matlagning en familj behöver.
Funkar även vid sträng kyla.
Används lämpligen utomhus.

Mys-alternativ om skorsten finns. Vedspis av gjutjärn.
Och ett förråd med ved.

/John
 
Egenskaper

, Butan, propan och vad det var mera samt någon blandning och casett gas?

Så nu känner jag mig helt virrig, vad skiljer dessa åt för och nackdelar?

Fotogen ska då vara säkert enligt flera och hur är det i lagringssyfte?

Propan klarar 30 minusgrader lätt. köper man en gasoltub (p11 etc) i Umeå där jag bor är den troligen 100% propan.
Gasblandningar med butan och propan i lätta tuber avsedda för camping där man bär packningen på ryggen, är lite känsligare för kallgrader.
Kassettgas är ren butangas och klarar kyla sämst. Men är en rätt smidig lösning för den som bor i lägenhet.
Fotogenkök klarar sträng kyla. Fotogen går bra att lagra i 10 år eller mer. Det har blivit knepigare att hitta fotogen av god kvalitet. Men den finns om man letar. Polarexpeditioner har ofta använt just fotogenkök.
Gasolkök kan vara riktigt lyxigt att använda, Fotogen är lite bökigare. Båda funkar.

/John
 
Gasolgrill eller Muurikka + p11 gasoltub.
En p11 räcker ett antal veckor till all matlagning en familj behöver.
Funkar även vid sträng kyla.
Används lämpligen utomhus.

Mys-alternativ om skorsten finns. Vedspis av gjutjärn.
Och ett förråd med ved.

/John

Gasolgrill måste väl vara att elda för kråkorna?
I en "kris" vill man snåla på bränslet, så liten brännare som behövs för jobbet och inte värma mer än kokkärlet.
Jag som bor på landet men inte i storskogen räknar med att myndigheternas 72 timmar i verkligheten nog kan bli 150 timmar om något skiter sig rejält.
För matlagning har vi ett par kök, Trangia med gas eller sprit, ett gammalt spritkök och i campingbilen har vi gasol. Utöver det så köpte jag en gammal fotogenkamin typ KåCe K30 på auktion för 50:-
Vattenförsörjningen är största bekymret, vi har ju egen brunn men det går åt elverk för att få upp vattnet :-( Förutom infryst vatten förlitar jag mig på ett filter typ Katadyn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.