Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

@joanna
(...) Här har du ett exempel på nedklankningen av sprit (...)
...fast jag tycker de är rätt sakliga med att lista plus och minus. Det finns ju fler av bägge, men då skulle beskrivningen aldrig ta slut - folk använder köken på olika sätt under olika omständigheter, och prioriterar olika ovanpå det.

Det var intressant att läsa om dina försök, men även de skedde ju i en av många tänkbara situationer, vars relevans kan skifta från person till person.
Det är t ex inte helt rättvisande att jämföra en kall gasbehållare med en sprit-dito som förvärms. Jag ser alltid till att starta med en minst kroppsvarm gaspatron, men den rutinen är mycket lättare att upprätthålla med mina 100 grams behållare, än med din 450-dito.
Initialvikter beror ju också helt på vilka kök man jämför med. Har man ändå med sig ett tungt kök, är skillnaderna inte värda att finlira med. Å andra sidan väger bara vintertillsatsen till spritköket ungefär lika mycket, som hela mitt kökskit och gas för minst en vecka.

Jag är dessutom mycket ovillig att byta säkerhetsflaskan mot en PET-dito att förvara spriten i. Anledning: se här.
 
Intressanta vikter

Å andra sidan väger bara vintertillsatsen till spritköket ungefär lika mycket, som hela mitt kökskit och gas för minst en vecka.

Vintertillsatsen väger 22,7 gram.
Tallriken 106,5 gram
Vågen är kalibrerad men inte krönt.
Trangias vinterkitt innehåller förutom tallrik och vintertillsats, en komplett brännare med lock och strypring en påse och en manual.

/John
 
Det där med det röda klegget och denatureringsmedlet i T-röd, är det något som provat att få bort det? Jag vet att denatureringsmedlet som används i 70-procentig sjukhussprit är myckt lätt att få väck, men har aldrig provat med T. Är ju inte säkert att det är samma medel, t.o.m. troligt att det inte är det.
 
Halaj!

Gas.
Många framhåller att gasens stora fördel är att man kan reglera/ändra effekten noga (och SNABBT!). jag har bott i lägenhet med gasspis, och känner till smidigheten med detta.
Ändå är, för mig, denna feature inte värt någonting. Jag har en simmerring till mitt spritkök, men använder den aldrig. Om mat behöver dra sig, under värme, brukar jag köra ett uppkok, släcka och sen virar jag in kastrullen i sovsäcken under 10 min. Sen ett uppkok till. Klart. Funkar precis lika bra.

Tiden. En fördel med gas.
Det går kanske dubbelt så snabbt att värma upp en given mängd vatten med gas kontra sprit.
5 min för en ½ liter vatten med gas, 10 min med sprit.
Objektivt: man går 2 mil/dag. Det tar effektiv tid ca 4 timmar. 8 timmar sover man. Det lämnar 12 timmar tid till annat. Det råder ingen tidsbrist till matlagning.
Subjektivt: när man slått läger och sitter och glor på det upptända köket där maten ligger i kastrullen under uppvärmning. Magen vråålar efter mat. Då känns varenda sekund som en evighet. jag förstår. Jag köper argumentet.


//T
 
Det där med det röda klegget och denatureringsmedlet i T-röd, är det något som provat att få bort det? Jag vet att denatureringsmedlet som används i 70-procentig sjukhussprit är myckt lätt att få väck, men har aldrig provat med T. Är ju inte säkert att det är samma medel, t.o.m. troligt att det inte är det.

Du menar ta bort det ur spriten innan förbränning eller ta bort det från brännarhålen efteråt? Misstänker det första alternativet?
Aldrig provat faktiskt. Aktivt kol kanske? Dock tar ju inte det bitrexen men man skall ändå inte dricka det så...;) Men jag tror inte bitrexen är röd så det är säkert bara nåt färgämne, därav kanske det funkar. Dock blir det ju lite jobb. Bättre då att gå på spisbränsle (finns på biltema 29:- flaskan dvs samma som t röd typ) och det sägs inte sota alls. Så då behöver man inte kladda med att bearbeta t röden före förbränningen.

För att ta bort klegget som fastnar vid brännarhalsen och hålen så går stålull + rensa hålen med tandpetare utmärkt. Men det är rätt mkt klegg så det känns som att regelbundet underhåll är ett måste för bra prestanda.
Mvy
 
Kalla kök

Det är t ex inte helt rättvisande att jämföra en kall gasbehållare med en sprit-dito som förvärms.

Spriten som används till förvärmningen är kall.
Du kan ju försöka förvärma kall gas med kall gas.

År det tillräckligt kallt så funkar inte engångs gaskartucher. Inte ens med förvärmt termosvatten som starthjälp, I varje fall inte för mig. Och jag är envis och ger mig inte i första taget.
Det kallaste jag kört trangia sprit i är -39 grader c. Jag hade övernattat på hotell på väg till kristallrallyt och på morgonen fick jag inte runt motorn med kicken. Så jag körde trangiaköket under motorcykeln. Det är det kallaste jag kört trangia sprit i. Det är även det kallaste jag kört motorcyckel i. Hittills.

/John
 
Före, menade jag. Ja, det är aktivt kol som funkar på sjukhusspriten.

Skulle inte ha några problem själv att skilja dricksprit från kökssprit utan de här tillsatserna, så många spritflaskor håller jag mig inte med. ;)
Men det är klart, ska man hårdra det kanske det är ansvarslöst att gå omkring med en aluminiumflaska odenaturerad t-sprit i ryggan ifall ryggan skulle bli stulen av någon sugen person som dricker upp den.
 
@Nordiska Motorcyklister
Jodå, jag är ganska så hemma (som i Västerås/Stockholm). Nästa äventyr ser inte ut att bli förrän i oktober. :)
Tycker du verkligen ska försöka testa vätskemata och se skillnader i tid till uppkok. Var dock försiktig så du aldrig vätskematar ett kök utan förvärmningsrör (GB74 har ett sådant).
Alltid intressant med tester!
 
Konsekvenser

Men det är klart, ska man hårdra det kanske det är ansvarslöst att gå omkring med en aluminiumflaska odenaturerad t-sprit i ryggan ifall ryggan skulle bli stulen av någon sugen person som dricker upp den.
Det är väl bättre än att dom dricker ren metanol som jag hade till köken i många år.
Det känns som att det skulle vara lättare att väcka en bakfull än att plantera ett lik.
/John
 
Bra tråd!

Med god ton blir det bra diskussioner.

Jag ska köpa nytt kök, men för solovandring...sommartid. Inne på gas...fast vet inte vilket kök ännu.

10 dagar i Sarek. Lätt kök är ett krav då jag haft ett vanligt Trangiakök med T-röd under alla år jag vandrat.

Ser fram mot att läsa mer...bra tråd som sagt.
 
Spriten som används till förvärmningen är kall. Du kan ju försöka förvärma kall gas med kall gas.
Du har naturligtvis rätt i att det är principiellt korrekt att starta experimentet med samma utgångstemperatur för bägge bränslena. Men experimentet har ju ett värde, om man kan dra någon praktisk slutsats av det. Och åtminstone personligen har jag gärna en 100 g gaspatron i innerfickan alt. sovsäcken, men kan inte riktigt tänka mig att göra samma sak med en flaska spritbränsle ;).
År det tillräckligt kallt så funkar inte engångs gaskartucher.
Helt överens. Men trådens titel är "Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats." När det "börjar bli kallt" är ju en tolkningsfråga, men experimentet utfördes i -2 grader och det är det jag relaterar alla följande resonemang till. I de temperaturerna och en bra bit därunder har jag personligen inte minsta problem med den vanliga gasblandningen (alltså inte ens "vintergas").
Det kallaste jag kört trangia sprit i är -39 grader c. Jag hade övernattat på hotell på väg till kristallrallyt och på morgonen fick jag inte runt motorn med kicken. Så jag körde trangiaköket under motorcykeln.
Fin historia :) Påminner mig om min fars berättelser från östfronten, om hur ryssarna fick igång sina stora GAZ-lastbilar i ungefär samma temperaturer, genom att fixa en lagom brasa under :)
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...