Smärta i finger

Hej, klättrade senast för fyra år sedan och har nu börjat klättra igen (främst bouldring) och nu efter ungefär 3 veckor av intensivare klättring har ett finger börjat krångla. känner inte av det om jag inte använder fingret. Får endast ont när jag har fingret lite böjt och trycker med det. smärta i innersta leden. är detta något jag bör göra något åt? känns tråkigt att bara sluta klättra när det är så kul som det är! tips på rehabövningar?
 
Långfingret? Kör enklare problem och leder tills fingrar och leder är med. Bra klätterteknik är viktigt för att spara fingrarna, finns nog massa videos på Youtube - men jag vet ju inte hur du klättrar. Rehab? Kanske någon boll, som Metolius Gripsaver.
 
Sen brukar det ju vara en bra idé att *inte* gå från "inget på 4 år" till "intensiv klättring". Prova att gå lite lugnare fram?
 
Att genast hoppa upp till vad du minns som en lagom träningsnivå från förr låter inte optimalt.

Standardreceptet när man har fingerproblem brukar ju vara att fortsätta röra på och använda fingrarna, men på en smärtfri nivå som inte förvärrar skadan. Kan du klättra lätta problem utan att det gör ont, prova att göra det och se om ditt smärttest (trycka med böjt finger) ger mer eller mindre utslag efteråt. Blir det värre någon av de följande dagarna har du kört för hårt.

Och när valet står mellan att vila onödigt mycket och att vila för lite, välj alltid det första. Klättra lite, ägna ett par dagar åt att utröna vad det hade för effekt, prova lite igen. Fall inte i fällan att "det gör inte ont efter dagens pass, då kan jag ju köra hårdare imorgon".
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...