Renars betestryck i härjefjällen

Efter att ha spenderat ett par veckor i härjedalsfjällen senaste året så kan jag inte sluta fundera på hur det egentligen är med hållbarheten i renskötseln. Jag kan observera att det just nu springer runt en hel del ren i Vemdalen (bland husen i skalet). Det är ren längs vägen mellan Sveg och Funäs. Det är inte renar på kalfjället (kesu-helags) och det är extremt hårt betat där. Där det vuxit renlav är marken bar! Bara ris som återstår. Och det gäller alla områden jag besökt från flatruet ändå upp till vålådalen.

Detta leder mig till att tro att renbetet på fjället kollapsat! Och med negativa följder för alla arter på fjället som gnagare och alla som kalasar på dessa. I början på juni kunde jag se tjugo samtidiga fjällabbar sitta längs flatruetvägen och äta insekter! Nu är det inga alls. Skulle tro att dom hoppar över häckningen när det inte finns några lämlar och stuckit ut till kusten.

Vad är det som reglerar mängden renar i en sameby? Jag tycker att det verkar gått galet här med negativa konsekvenser för alla!
 
Håller med!

Jo det är ett dilemma och tillika svårlöst problem.

Kan bara hålla med om att det är riktigt eländigt i Härjedalsfjällen och tyvärr ganska dåligt var man än vandrar i Sverige. Man får vandra i riktigt oländig blockterräng för att hitta någon "riktig" renlav över huvud taget.

Vet inte om det finns regler, men misstänker att det är upp till samebyarna att bestämma. Och som alla vet som vandrat i fjällen är rennäringen idag starkt motoriserad och därför givetvis dyr i drift. Är ju inte gratis direkt att flyga kors och tvärs med helikopter. Och man läser ju ofta om renägare som får kämpa med ekonomin. Tyvärr är ju inte vår fjällvärld speciellt bra lämpad för industriell boskapsskötsel, vilket medför att betestrycket är på tok för högt.

/ Stefan
 
På Sonjället

var det ganska mycket fönsterlav och renlav när jag besökte berget för ca en månad sedan. Därför blev jag förvånad över att där också var mycket ren. Frågan är om renantalet har ökat där nyligen och om laven riskerar att försvinna även där?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...