Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-05-20, 17:05
John_T John_T är inte uppkopplad

Jämtlandsleden på MTB?

Någon som har cyklat Jämtlandsleden på MTB. Är framför allt nyfiken hur den ser ut mellan Sylarna och Helags.

//John_t
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 20:30
yps yps är inte uppkopplad

Jag körde där 2006. Från Storulvån - Blåhammaren - Sylarna (topptur och övernattning)
Forsatte dag två till Helags och svängde av mot Gåsen innan vi nådde Helgas, sen tillbaka till Storulvån.
Från Sylarna till Helags valde vi vägen över berget, blev en del att gå uppför sen rullade vi utför. Var sjukt vassa skifferstenar som låg på högkant, men vi klarade oss utan punka iaf.
Sen blev det en del att gå upp mot gåsen från dalen innan gåsen. Skön utför från Gåsen till Storulvån, gäller att komma ihåg att svänga av från grusvägen över hängbron.
Körde med Schwable Fat Albert däck.
Trevligaste delen var från Gåsen tillbaka, otroligt vackert och ger bra flyt.
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 23:24
af65 af65 är inte uppkopplad

Jag har cyklat åt andra hållet. Roligaste sträckan var Blåhammaren-Storulvån. Två stugor per dag var inga större problem att hinna med. Mellan Sylarna och Helags var det helt ok cykling. En del spänger och knöligt vid berget närmast Sylarna. Gåsen är också fint. Hela området är riktigt trevligt.
Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 08:52
jamo jamo är inte uppkopplad

I tillägg till inläggen ovan som jag håller med om, ifall du vill se lite bilder/video för att få ännu tydligare uppfattning om stigarna du kommer cykla på är du välkommen att kika här, jag har gjort några mtb-rundor däruppe:

http://jarladventures.blogspot ... fj%C3%A4llen
Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 10:19
Jockemeister Jockemeister är inte uppkopplad

Hej.

Jag vet att det finns flera RR på happymtb.org, och jag hittade en artikel om blåhammaren men det finns nog fler som sagt.

http://happymtb.org/2014/08/11 ... varldsklass/

//Jocke
Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 08:55
sih sih är inte uppkopplad

Var det inte en artikeln i Turist för några nummer sedan? Kommer dock inte ihåg exakt hur de cyklade, till Gåsens vindskydd kanske.
Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 11:47
John_T John_T är inte uppkopplad

Tack för alla svar med länkar och filmer. En del av sträckorna har jag testat, men tänkte nu cykla runt med tanken att ha med mig det som jag behöver och sova under min tarp.

//John
Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 12:43
jamo jamo är inte uppkopplad

Ja det är ett bra upplägg , lättast möjliga packning så blir cyklingen roligast. Skulle det slå om till riktigt fulväder så finns det ju alltid vindskydd/stationer inom någon timmas räckhåll.

Nu har du ju redan cyklat i området, men en allmän rekommendation som redan nämnts är lite grövre däck som framförallt har bra riv/punkterings-skydd (Schwalbe SnakeSkin eller motsvarande), gott om vassa stenar att pajja däck på . (egen erfarenhet..)
Svara med citat
Gammal 2015-05-22, 12:50
erito erito är inte uppkopplad

John_T återkom med recension och bilder sedan
Tänkte också försöka cykla min heldämpade AM cykel från Storulvån - Blåhammaren - Gåsen eller liknande med tältning (har ett litet 1-manna tält).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.

Logga in

Tips!