Dåliga tassar

Hejsan!
Vad gör man med en stövare som har dåliga tassar. Cyklar och går med henne dagligen men nu i höst verkar tassarna gå sönder efter bara 1 - 1½ timmes drev. Kan byte av mat hjälpa till?
Samuel
 
Hejsan!
Vad gör man med en stövare som har dåliga tassar. Cyklar och går med henne dagligen men nu i höst verkar tassarna gå sönder efter bara 1 - 1½ timmes drev. Kan byte av mat hjälpa till?
Samuel

Mindre cyklande så tassarna hinner läka ordentligt. Det tar upp till 3 veckor även för en liten skada i en trampdyna för att läka ordentligt.
Om det är lederna som ger med sig så gäller i princip samma sak, mycket vila och hellre simträning, om du nu absolut ska hålla på och jaga med henne. Alla hundar har inte fysik för allt.
 
Ett tillskott av bra fetter kan hjälpa, tex laxolja, skulle även ge tillskott av b-vitamin som är bra för huden/päls/klor rent generellt/. Ibland kan man även smörja med lite tassalva, även om vissa menar att detta istället kan göra tassarna 'beroende' av salvan... Men om du ska smörja med salva, använd en som är naturlig, dvs inte en massa människo-jox, utan en som gärna innehåller så få ingredienser som möjligt och gärna som är fet. Jag har en ekologisk människosalva som jag smorde min unghunds demodex med och jag inbillar mig att det gick tillbaka lite. Den är dock ganska dyr, typ 300 kr och då finns det andra salvor som kanske är bättre lämpade till tassar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...