Nej till vargjakt 2011!

Inte? De sparar data, analyserar och kan presentera detta, brukar kallas för statistik.

De kan tom svara på vilken hundras som drabbas av vad. Ett exempel är att det är vanligare för en jämthund att bli skjuten än att bli dödad av tåget.


Döda hundar och orsak, stycken.
År
2000-2005
Trafik
7252
Rovdjur
78
Annat vilt
43
Vådaskott
135
Totalt
7508
Det här har varit på en tidigare tråd och statistiken är helt irrelevant.
Moster Märtas pudel som blev överkörd är med i statistiken om du förstår vad jag menar.
Dessutom har jag mailat och frågat dom och svaret är att dom inte för någon jaktskadestatistik.
Så det här har ingenting med vargar att göra.
 
Vissa här på utsidan drar verkligen sitt strå till stacken för att slå fast myten om att vi norrlänningar är insnöade och allmänt puckade verkligen stämmer.

Jag tycker inte du ska vara alltför orolig. De flesta av oss har säkert inga problem att skilja normalbegåvade norrlänningar och jägare från supergeten och aktiv-jägare. Att diskutera vargfrågan med dessa två är som diskutera faran med internet med min faster. (Man ska vara riktigt uttråkad och/eller berusad innan man ger sig på nåt sånt.)
 
Jag tycker inte du ska vara alltför orolig. De flesta av oss har säkert inga problem att skilja normalbegåvade norrlänningar och jägare från supergeten och aktiv-jägare. Att diskutera vargfrågan med dessa två är som diskutera faran med internet med min faster. (Man ska vara riktigt uttråkad och/eller berusad innan man ger sig på nåt sånt.)

Fick jag själv välja så skall det få finnas varg, som jag tidigare sa - men uppenbarligen inte tillräckligt tydligt.
Men; min personliga uppfattning skall inte väga lika tungt som de som verkligen berörs av vargarna - de måste få bestämma. Om vi nu vill ha en levande landsbygd.

Tycker jag.
 
Fick jag själv välja så skall det få finnas varg, som jag tidigare sa - men uppenbarligen inte tillräckligt tydligt.
Men; min personliga uppfattning skall inte väga lika tungt som de som verkligen berörs av vargarna - de måste få bestämma. Om vi nu vill ha en levande landsbygd.

Tycker jag.

Lite kul att här ska det bestämmas lokalt, men när det ska ske saker i stan ska alla få ha en åsikt. var inte så länge sen som jag fick mothugg i ämnet att trängselskattepengar i stockholm ska investeras i stockholm. då skulle alla vara med och dela.

Tydligen en enkelriktad gata det där.
 
Lite kul att här ska det bestämmas lokalt, men när det ska ske saker i stan ska alla få ha en åsikt. var inte så länge sen som jag fick mothugg i ämnet att trängselskattepengar i stockholm ska investeras i stockholm. då skulle alla vara med och dela.

Tydligen en enkelriktad gata det där.


Herregud vad usla folk är på att föra en debatt på detta forum. Varför skriver du ens här när du bara är otrevlig och vägrar debattera på ett sakligt sätt?

För sakens skull - mitt landsting bidrar med många miljoner till norra länken. Hoppas den blir bra åt er.


God Jul på dig.
 
Herregud vad usla folk är på att föra en debatt på detta forum. Varför skriver du ens här när du bara är otrevlig och vägrar debattera på ett sakligt sätt?

För sakens skull - mitt landsting bidrar med många miljoner till norra länken. Hoppas den blir bra åt er.


God Jul på dig.

Ja när man inte har något vettigt kallar man andra otrevliga. Synd, men tyvärr så fungerar väl internet så.

På vilket sätt bidrar ditt landsting till norra länken?
 
Det här har varit på en tidigare tråd och statistiken är helt irrelevant.
Moster Märtas pudel som blev överkörd är med i statistiken om du förstår vad jag menar.
Dessutom har jag mailat och frågat dom och svaret är att dom inte för någon jaktskadestatistik.
Så det här har ingenting med vargar att göra.

det fina är att det inte behövs mer statistik än så här, vi kan lämna bilarna därhän.. för en hund oavsett ras så är det större chans att bli skjuten än att bli dödad av rovdjur.. jag kan dessutom tänka mig att man är mer benägen att anmäla rovdjursskador på hund än vådaskott.
 
det fina är att det inte behövs mer statistik än så här, vi kan lämna bilarna därhän.. för en hund oavsett ras så är det större chans att bli skjuten än att bli dödad av rovdjur.. jag kan dessutom tänka mig att man är mer benägen att anmäla rovdjursskador på hund än vådaskott.

Dina statiska tankegångar haltar rejält. Mellan 2000-2005 fanns det inte så många revir.
Bara en mycket liten del av sverige kunde kallas vargområde.
Mestadels i Värmland och en del av Dalarna. (här vid mig fanns ingen)
Skottstatistiken gäller däremot för hela sverige. Skillnaden var överaskande liten i alla fall!
Dessutom är ju jägarna lite fega, dom vägrar ju att släppa hunden på vissa ställen.
Synd, kunde dom inte prova bara för statistikens skull?

Är vi någorlunda överens? Gud Jul i alla lägen !
 
Jag orkar inte debattera vargjakt men läste en ganska rolig galghumoristisk sak om löshundsjakt i vargrevir:

"Släppte faktiskt vargwobblern (taxen) en dag i norra delarna av Rialareviret, gick bra den gången, men inget man kanske provar på att göra varje dag. För det är han mig för kär, som de flestas hundar."

Vargwobbler :)
 

Ja detta är förmodligen den mest relevanta statistiken som finns idag.
Chansen att bli tagen av varg är relativt liten men ändå något större än trafiken!
Då har alla använts sig av alla kända försiktighetsåtgärder...att betänka.

Tyvärr är den 10 år gammal.

Sen finns det mycket risker för en lös hund i skogen. En del blir dödade av älg och t o m råbockar. Vassa pinnar som sticker upp och drunkningar, och en del svälter ihjäl.....(eller ingen får veta nåt)
Så några fler faror behövs inte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...