Optimus Svea, tips och trix.

Tips på ett dyrt kastrullset till Svea

Jag använder Snow Peak Trek Combo. Det är egentligen för dyrt men riktigt bra. Innergrytan (0,9 l) passar precis och yttergrytan är stor (1,4 l).Kastrullerna är graderade. Locket till yttergrytan funkar bra att steka burgare eller parisare i. Med det blir oftast på mitt Nova.

Jag har sällan med hela kastrullsetet utan brukar plocka ihop det jag behöver.

http://www.snowpeak.com/cookware/backpacking/trek-combo-titanium-scs-010t.html

Säljs bla av Globetrotter.

/Tommy
 
Egen tändpasta/gel?

Är det någon som tillverkar egen tändpasta/gel förförvärmning av sitt kök (Svea)? Närmast jag har kommit är när vi blandade napalm i lumpen och det var på halvfabrikat som knappast finns i handeln. Alla uppslag är välkomna.

Hälsningar

Tommy
 
Inget egentillverkat.
Jag använder tändvätska i gel-form som jag har i en liten flaska med pip. Litet väl rinnigt men bättre än vätskor, och framför allt dunstar den inte bort direkt.
 
Är det någon som tillverkar egen tändpasta/gel förförvärmning av sitt kök (Svea)? Närmast jag har kommit är när vi blandade napalm i lumpen och det var på halvfabrikat som knappast finns i handeln. Alla uppslag är välkomna.

Hälsningar

Tommy

100g alcohol10 g stearin (stearinsyre) 3 g NaOH løst i så lite vann som mulig. Varm alkohol og stearin til stearinen smelter. (Bruk vannbad) tilset lut-oppløsningen, og rør det sammen.

OBS! mye giftig og brannfarlig her, så ta alle mulige forhåndsregler.


dsk
 
Tack!

Tack för receptet!

Jag har en rätt god labvana från jobbet så jag inser riskerna och kommer inte att göra detta under köksfläkten.

/Tommy
 
Är det någon signifikant skillnad mellan gamla svensktillverkade sveaköken och de nyfabricerade av asiatiskt ursprung? Eller, för att formulera sig annorlunda: Ska man göra sig omaket att leta begagnat på Ebay (motsv) eller är det bara att köpa ett från första bästa uteprylaffär?
 
100g alcohol10 g stearin (stearinsyre) 3 g NaOH løst i så lite vann som mulig. Varm alkohol og stearin til stearinen smelter. (Bruk vannbad) tilset lut-oppløsningen, og rør det sammen.

OBS! mye giftig og brannfarlig her, så ta alle mulige forhåndsregler.


dsk

Hmm...

blir det inte en massa rester kvar efter NaOh när det brunnit färdig - ser nästa ut som man gör någon form av tvål mellan stearinsyran och NaOH och den vägen tjockar upp det hela blandningen
 
kanske dags att lugna ner sig ;-)

bensen är dessutom cancerogen så den har också en långsiktig fara utöver att slabbet i sig är akut brandfarligt så in i h*lv*te.
 
Är det någon signifikant skillnad mellan gamla svensktillverkade sveaköken och de nyfabricerade av asiatiskt ursprung? Eller, för att formulera sig annorlunda: Ska man göra sig omaket att leta begagnat på Ebay (motsv) eller är det bara att köpa ett från första bästa uteprylaffär?

Säkerligen (som med allt annat), men i detta fall vet jag inte om det gör någon praktisk skillnad. Köket i sig är så enormt primitivt. De ska väl isf vara att det är fel storlek på munstycket då =)

Av samma anledning kan man förmodligen, utan att oroa sig, handla ett som är 20 år gammalt.

Handlar du ett så gammalt måste du säkert byta packningar, vilket du slipper på ett nytt.
 
Har alltid varit litet skeptisk till Sveas "burn time up to 50 minutes on full tank", så jag gjorde ett litet test.

Jag fyllde bränsle ända till kanten och lämnade endast den uppstickande lockanslutningen o-fylld (kanske EN cm3 luft).
Då fick jag ut 46 minuter och 28 sekunder. Jag stängde av när jag hörde att det bara fanns bränsle kvar i veken (man ska enligt uppgift inte köra veken torr då den kan kola) , så det hade kanske gått att köra en minut till.
Trycket var naturligtvis dåligt under de första fem minuterna då tanken var så full, men det brann rent och fint.

Alltså. Om man fyller hela tanken får man ut det som lovas. Optimus säger dock också att man inte ska fylla mer än 2/3, så det rör sig om ett fult marknadsföringsknep :)


PS.
Så fullt som jag fyllde bör man enbart göra om man ska tända köket direkt och behöver köra extra länge, men det var kanske underförstått :)
 
Din försöksstation var givetvis vid havsytan, +20° och dragfri samt du gjorde 50 repetioner? Och det du skrev var medelvärdena?
;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Karlaugust Optimus Svea Kök och brännare 85
limosa Alkylatbensin till Optimus svea? Kök och brännare 7
xyzxyz Optimus Svea Kök och brännare 6
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...