Vad gör du för miljön?

Det måste bli "business" med miljö och rättvisa innan det händer något..

Absolut!

Det måste bli business, och ett sätt att åstadkomma det är att fler köper t ex ekologiskt kött så att marknaden växer. Ett annat är att folks lutar köpa icke-ekologiskt kött så att brasilianska bönder tjänar mer på andra grejer, t ex att sälja de spannmål som man annarsmatar kossorna med.

Alla världens regeringar måste komma överens om t ex koldioxidskatt.

Den svenska regeringen (grovt sagt) måste skapa styrmedel för att minska bilåkandet och underlätta exempelvis ekologisk odling.

Varje individ måste bestämma sig för att använda bilen bara när det verkligen behövs, och att inte köpa varor som är stora koldioxidbovar. Jag äter aldrig mer belgiska tomater, typ.

Det måste hända saker på global, nationell OCH individuell nivå.
 
http://www.miljomat.se/

istället för att gissa.. nästan alla böner/linser/soja och linkande är importerade..
Detta blir dock först riktigt intressant när man studerar vad den importerade sojan används till. Hörde nån miljöforskare på P1 (och jag räknar den kanalen till de pålitliga källorna) som sa att de svenska korna föds upp på en stor del importerad soja, tror det var 40% eller så.

Så, närproducerat kött kan innebära att kossorna står här, men äter mat från andra sidan jorden... smart.
 
Avsäg dig all oadresserad direktreklam

Något som skadar vår miljö mer än man kan tro är all reklam vi får hem i brevlådan. Först och främst går det åt en väldig mängd skog till att producera all reklam sedan alla transporter fram och tillbaka med väldiga utsläpp, för att inte prata om energiåtgången...

Jag använder mig av sajten www.regionalreklam.se - Här finns alla utskick som dimper ner i brevlådan i digitaltformat. Mycket bra sajt!!!
 
Proteinbrist i Sverige är inte direkt vanligt. Och protein finns i andra grejer än kött, t ex bönor.

Kor är inte heller alltid förädlat gräs. På många håll får ju korna äta massor av kraftfoder av spannmål, blir dåliga i magen och pruttar ut metangas som är en kraftig växthusgas. Dessutom går väldiga arealer åt till att odla denna spannmål. Om vi åt odlade mat åt människor där istället så vore mycket vunnet. Energieffektiviteten blir löjligt dålig av att gå omvägen via kossa. Dessutom går det åt väldigt mycket vatten för att föda upp kossorna, och detta i områden som kommer att drabbas av vattenbrist efterhand som klimatförändingen fortskrider.

Kravmärkt kött kommer från kor som äter gräs, så utsläppen av växthusgaser är, såvitt jag vet, runt hälften mot kött från "pruttkossa".

Viltkött är ingen belastning för klimatet. Jag är sugen på rådjur.

Vi äter mer kött än vi behöver, och köttindustrin är en av de absolut största växthusbovarna. Slutsatsen borde vara uppenbar även för den som själv är bonde.

Metangasen kommer av idisslandet (nedbrytning i syrefri miljlö) och kommer huvudsakligen i form av rapar och utandning. Inte via tarmarna. Det spelar ingen roll hurvida kon är ekologiskt eller inte, köttproduktion ger upphov till metanutsläpp, även idisslande vilt ger metanutsläpp. Sverige kommer inte drabbas av vattenbrist i ett framtida varmare och fuktigare klimat. Välkommen att läsa klimat- och sårbarhetsutredningensarbete på det området. Den vatteneffektivaste köttproduktionen är kyckling, kan vara bra att tänka på.

Viltkött är kanske ingen direkt klimathot, men är det ekologiskt rimligt att försöka försörja en nation på viltkött? varför gick man över till jordbruk från jägarsamlarliv? Det kallas att effektivisera. Viltkött kräver än mer areal per mängd protein än nötkött. Och återigen, alla idisslande djur ger klimatpåverkan.

Ska man se till alternativet att importera bönor (vilket är det vi huvudsakligen gör) så får man stå ut med att alla sojabönor är GMOs, och tack vare transporten försvinner mkt av den ideologiska vinsten med att gå över till vegetabiliskt protein.

Kanske är det så att man på ett plan faktiskt måste inse att en population på över 6 miljarder kommer påverka klimatet? Det är ju trots allt så att det är ett av kriterierna för att få kallas levande, att man påverkar sin omgivning. Därmed inte sagt att vi inte ska försöka göra så lite inverkan som möjligt.

Själv har jag ingen dagstidning, inte heller bil (däremot en cykel tillverkad i taiwan, vilket naturligtvis påverkar mer än en från skeppshult, eller?). Jag försöker köpa lokalt odlade grönsaker, vilket kan visa sig sjukt j*vla problematiskt, ibland misstänker man att de 3 matvarujättarna i sverige aktivt försöker motverka mina miljövänliga intentioner. Vidare försöker jag analysera miljöpåverkan av min konsumtion, och köper sällan saker som jag misstänker inte kommer hålla längre än jag vill behålla dem.
 
Senast ändrad:
Trådstartarens "husbil"; var inte det den där stora ombyggda veteran-terräng-lastbilen?

Ska hålla detta kort: Står stilla, yepp, just vad den gör förutom de få resor jag valt att unna mig med den. Ska bara köra Ukrainaresan sen ska den avvecklas främst av miljöskäl. Den är inte helt hemsk ur miljösynpunkt. Bränsleförbrukningen är 23l/100km (eller 4.6l/passagerare, 5 pers) vilket endast marginellt kan överträffas med moderna motorer. Det är också en "fulldiesel" med hög verkningsgrad. Men visst är det bäst om den inte används alls! Man kan säga att det är en rest av mitt gamla tänk, att jag kan kompensera genom att vara miljövänlig med andra saker. Har dock förkastat den tanken.
 
Gav inte så mycket för "miljömatsidan." Det stod att Aborre är bra mat ur miljösynpunkt. Hade det varit så hade man kunnat tillgodose världens befolkning med Aborre men man måste nog se lite större än så. Som någon annan var inne på har vi vuxit till en hög population tack vare att vi kom på det geniala men kanske inte så klipska draget att odla vår egen tillgång. Däför orkar inte naturen med om vi skulle försöka leva på vad den har att ge vad gäller naturlig tillgång.
/J
 
Miljövinsten är knappt ens värt tillvekningen av kulan. Jagar man med pil och båge eller spjut är det dock en annan sak. Sen var det ju det att alla ska kunna leva på det. Visst, en del av behövet kan säkert täckas med jakt och jag har respekt för att själv ta ansvar för att döda/bereda djur men jag väljer själv att inte göra det.
/J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...