Frågor till Trangia samt Kemetyl

Någon som har efarenhet av isopropanol som bränsle?

Någon som vet hur man får tag i ren isopropanol?
--
 
fe; sa:
Någon som har efarenhet av isopropanol som bränsle?

Någon som vet hur man får tag i ren isopropanol?
--

På mitt förra jobb används isopropanol som rengöringsmedel. Man tog bort ev fettfläckar och annat skit innan leverans (gnuggade med en trasa). Jag gissar att man köper det via en färghandel, men det kanske är på 50 eller 200 liters fat. Karburatorsprit på bensinstationen innehåller nog 98-99 % isopropanol, om det inte till och med är 100 %.

Sedan finns nog isopropanol i 0,1 –1 dl flaskor till ett hutlöst literpris för rengöring av tonhuvuden på bandspelare/videobandspelare.

Per Brune
 
fe; sa:
Någon som har efarenhet av isopropanol som bränsle?

Någon som vet hur man får tag i ren isopropanol?
--

Har anvendt noen liter i Trangia, primært fordi Rødsprit lukter ille.
Det funker OK men jeg også det gir en del sot.

Isopropanol selges i norge hos jernvarehandlere og fargehandlere. Det selges også i kanner till lastvagns folk som anvender det for å ta bort vatten från trycklut til bremser etc.

Jeg har også anvendt Biltemas konsentrert spolarvätska
enbart fordi det var billig, og lukter mindre.
(anbefales kun for testing)

I Norge opplever jeg forøvrig att Biltemas Röd etanol sotar mindre enn annen rødsprit, det beror nog på hva dom anvender av denatureringsmedel.

dsk
 
dsk; sa:
I Norge opplever jeg forøvrig att Biltemas Röd etanol sotar mindre enn annen rødsprit, det beror nog på hva dom anvender av denatureringsmedel.

dsk

Jag upplever samma sak. Biltemas rödsprit (65:- för 4 liter) sotar ganska lite. (Det måste inte vara dyrt och svårt att få tag i för att vara bra. :)) Använde den i en "Trangia King size" dvs Origo Heat Pal. Värmde skönt i kåtan när vi var i Jotunheimen och åkte skidor.

04391c.jpg
 
fe; sa:
Rent kemiskt står det klart att metanol har ett lägre energivärde än etanol. Men gäller det även vid förbränning i mitt Trangia ute i skogen? Rimligtvis borde det vara så.
--
Intressant tråd.

Jag köpte en gång för många år sedan metanol i Spanien, för användning i mitt spritkök. Det var påtagligt hur odrygt det var jämfört med T-Röd.

Jag minns inte exakt, men har för mig att metanol har 60-70% av energiinnehållet i etanol. Det stämde nog ganska bra med förbrukningen ute i busken också. Skillnaden mellan etanol och metanol är alltså inte försumbar enligt denna, min enda, erfarenhet. I valet mellan mindre sotning och lättare vikt valde jag då, liksom nu, lättare vikt.

Jörgen
 
[/QUOTE]

Jag upplever samma sak. Biltemas rödsprit (65:- för 4 liter) sotar ganska lite. (Det måste inte vara dyrt och svårt att få tag i för att vara bra. :)) Använde den i en "Trangia King size" dvs Origo Heat Pal. Värmde skönt i kåtan när vi var i Jotunheimen och åkte skidor.
[/QUOTE]

Intressant. Jag borde nog testa Biltemas rödsprit.
Det kan vara skillnad i tillverkningen av Biltemas produkt i jmf med Kemetyls, sannolikt främst vad gäller denatureringen. Dessutom bra mycket billigare hos Biltema.
--
 
NUI; sa:
Intressant tråd.

Jag köpte en gång för många år sedan metanol i Spanien, för användning i mitt spritkök. Det var påtagligt hur odrygt det var jämfört med T-Röd.

Jag minns inte exakt, men har för mig att metanol har 60-70% av energiinnehållet i etanol. Det stämde nog ganska bra med förbrukningen ute i busken också. Skillnaden mellan etanol och metanol är alltså inte försumbar enligt denna, min enda, erfarenhet. I valet mellan mindre sotning och lättare vikt valde jag då, liksom nu, lättare vikt.

Jörgen

Din uppskattning av energiinnehållet stämmer bra. Variationen i kvalitén på metanol kan ha betydelse men det står nog klart att metanol är mer odrygt än etanol.

För min del är den enda anledningen till att överhuvudtaget bruka metanol i mitt kök att det gör sotningen till ett minne blott. Annars är det endast ett problem då metanolen har ett lägre energivärde samt är mycket giftigt.

Mitt testprojekt går ut på att blanda etanol och metanol för att nå ett resultat som ger maximal energieffektivitet och ingen sotning. Min första blandning, som väntar på att bli testad, är 70% etanol (Kemetyl T-röd) samt 30% 100%-ig metanol. Jag återkommer efter testet.

En bra utgångspunkt är Kemetyls Tenol, med en metanolhalt på 10% eller mindre samt resten etanol, se Kemetyls hemsida. Tenolen brinner inte utan sotning. Den är dock mindre i jmf med T-röd. Om man sedan gör en egen blandning med 30% metanol och 70% etanol kanske sotningen försvinner helt. Isf har man en spritblandning som torde vara optimal också ur energieffektivitetsaspekt.
--
 
Innan jag gick över till ett KAP-kök 1987 så vill jag minnas att vi blandade i 1/4 - 1/3 metanol. Det gav inget sot men kunde ge en lätt gulfärgning på kastrullerna som dock inte kletade eller färgade av sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
TekWiz Mera frågor om brännare och kök. Kök och brännare 4
sestos Frågor på NOVA Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...