Hilleberg kvalté

På vår folkhögskola har vi köpt in två tält av märket Hilleberg Namatj 3GT för 6900 kr/st minus skolrabatt. Efter en veckotur ( 5 dygn )med båda tälten händer följande. Nästan samtliga tältpinnar (vinklade alupinnar) är de så krökta och deformerade att vissa riskerar att gå av eftersom de är "tillbakaböjda" flera gånger. Vid en förfrågan hos Hilleberg fick jag beskedet att köpa nya pinnar för som han sa -hårt underlag- Ingen diskussion om att vi skulle få pinnarna utbytta eller extra förmånligt pris vid köp av nya! Nej...Jag tycker att detta är skandal att Hilleberg har försämrat kvalitén på en sådan viktig grej. Vi har betalat drygt 11 000 kr och Hilleberg byter ut de gamla "vinklade" tältpinnarna till bara skräp enligt min mening. Till saken hör att jag själv har "gamla alupinnar" där ordet "Hilleberg" är präglat. De är utmärkt hållbara. Är det det som kallas för vinstmaximering, när man höjer priserna och försämrar materialet. Det är på tiden att nya aktörer kommer in på tältmarknaden och konkurrerar om kvalité och service på denna marknad.
 
Konkurrens är väl alltid bra. Har du tagit reda på mer om tältpinnarna? Var dina gamla t ex av tjockare material, så att Hileberg har skurit ned på materialet i pinnarna (av viktskäl?), eller är aluminiumen helt enkelt av en annan hårdhet idag än förr?

Gillar du inte originalpinnarna så borde du hitta pinnar av något annat märke som är stadigare. Hör dig för, det måste ju finnas alpint bevandrade personer som vet vilka pinnar som passar till riktigt hårt underlag.
 
Mitt gamla Keron har plastpinnar (tältspik) i två dimensioner.

Har fått hjälp av en kamrat en gång så att en har gått av. Själv har jag varit för svag...
 
-PaTRiC-; sa:
jag håller med, jag tycker att det är bra att Hilleberg försämrar sina produkter och fortsätter med bibehållet högt pris!!

*s* Kanske är därför Naturkompaniet rear ut Hillebergtälten...

Blev faktiskt förvånad över tältpinnarna själv när jag köpte mitt tält för ett par å sedan. Håller defenitivt inte s.k Hillebergkvalité.
 
Jag köpte ett par Hillebergtält i sommras och kan hålla med om att tältpinnarna ger ett klent intryck, dessutom var det ett litet hål i ena innertältet men det byttes snabbt ut av Hilleberg och jag fick en bra förklaring till hur det kunde vara ett hål i nytt oanvänt tält.
Förutom pinnarna så är jag väldigt nöjd med tälten :)
 
Beroende på tältmodell så skickar Hilleberg med olika tältpinnar. Till tälten som är gjorda av kerlon 1800 får man med ProPeg (rund) vilken jag tycker är helt ok. Den har dock något sämre grepp än den vanliga vinklade pinnen i riktigt mjuk mark.
// Pär
 
Tältpinnar

Jag har själv ett gammalt Keron som har använts hur mycket som helst och har några få markpinnar som är böjda.

Sen har vi i scoutkåren ett keron som inte används lika mycket men alla markpinnar är krokiga som bara den. Mycket beror på att personer inte är så försiktiga när det inte är deras egna grejor, man trycker ner markpinnen med foten fast det är hårt osv.

Skall man använda i hårt underlag använder jag numera vanlig 6" spik, den böjer man inte i första taget;-)

Jag har även snömarkpinnar som efter en utlåning såg ut som fan, det handlar ofta om hur man behandlar grejorna...
 
Njae, mitt Keron 3 är nog i Kerlon 1800 och några runda tältpinnar fanns inte med, de var vinklade och irriterande känsliga för minsta småsten i marken. Tältet i övrigt är kanon men tältpinnarna är av kass kvalité. Intressant nog lånade jag ett åtta år gammal Keron förra sommaren, och de pinnarna böjdes definitivt inte vid minska hårdhet. Detta tolkar jag som att Hilleberg har gjort en materialförsämring, vilket känns helt idiotiskt när tältet i övrigt är av sådan toppkvalité. Drar verkligen ned helhetsintrycket.
 
Per Ö; sa:
Njae, mitt Keron 3 är nog i Kerlon 1800 och några runda tältpinnar fanns inte med, de var vinklade och irriterande känsliga för minsta småsten i marken.

Kanske är det bara årets modeller som har ProPeg? Jag köpte ett sexpack till mitt gamla Nammatj 3gt.


// Pär
 
Många olika typer av mark

Detta är ett problem som kommer av att hilleberg används mer av "experter" och mindre av vanligt folk tror jag. Utan att vara allt för djärv törs jag anta att det bara är en viktfråga när man får klena tältspikar.
Överlag finns det alldeles för många olika typer av mark för att alla ska passa alla marktyper. och sen så är det ju helt olika var i tältkonstruktionen som spiken ska sitta, en som ska hålla uppe nåcken på vindsidan är helt skild från en som bara ska hålla ut duken på läsidan osv. Till de måst påfrestade ställena i konstruktionen kan man använda antingen en extra pinne rakt bakom med en sten emellan eller en huvudpinne och två snett utanför med en sten ovanpå hela skiten. Till de lite mer orginella modellerna hör ju tex. "markkammar" och "prikmattor" för de tillfällen då man kan nå ner bara några centimeter i marken inna man möter på (för)hårt underlag.
Sen har vi ju de där man har en huvudpinne med hål i (lite liknande nålsögon) i vilken man sedan sticker in pinnar snett neråt i marken.
Som du förstår så är det flesta av de här lösningarna det som går under definitionen hemmabyggen men det är vad jag faktiskt håller för det bästa! Ingen vet på vilka sätt just du kommer att använda tältpinnarna och du vet exaxt vilka krav de måste uppfylla. Större spikar är bland det billigaste och mest pålitliga alternativen till dyra märkespinnar men experimentera gärna med att använda andra delar av din utrustning som du ändå har med dig. Det klart enklaste exemplet på det är ju att tälja pinnar eftersom. Ett annat är att använda ryggsäckar (specielt ramryggsäckar är bra till detta) som fäste.
Men det som är överlägset allt annat och som man ska försöka hitta är träd/buskar/stenar osv som redan sitter fast att fästa i.
Därför är extra långa och extra många förlängningssnören (en liten rulle med lina 50-100m är bäst) tältarens bästa vän! Extra linor är ju någonting som man gärna ska ha några tiotal meter på en grupp iaf och då kan man lika gärna utöka lite där.

JAg har måga fler tipps och inovationer på hur man kan fästa tält och liknande om du är intreserad? Orkar bara inte skriva mer nu utan att veta om det är av intresse eller om du bara vill ha "vanliga tältspikar" som håller högre kvalité.

Lycka till!
 
FJS; sa:
...." Vid en förfrågan hos Hilleberg fick jag beskedet att köpa nya pinnar för som han sa -hårt underlag- Ingen diskussion om att vi skulle få pinnarna utbytta eller extra förmånligt pris vid köp av nya!" ... "Det är på tiden att nya aktörer kommer in på tältmarknaden och konkurrerar om kvalité och service på denna marknad"...
Jag har en gammal Namatj med vinklade pinnar som hållit bra trots att de böjer sig om man är försöker tvinga dom i marken. Det gör dom flesta metaller och aluminium är mjukt.
Hilleberg har alltid varit kvalitetsmedvetna. Om produkter inte håller har man fått nya som håller. Även i detta fall verkar de vara kvalitesmedvetna. De vet att tältpinnarna är dåliga och därför föreslår de att du köper nya. Ingen mening med att skicka en ny uppsättning pinnar som inte håller.
Jag föreslår att du ringer - skriva är ännu bättre - och säger att ni skickar tälten i retur, ni kan inte använda tält som inte har pinnar.
Annars föreslår jag ett besök hos någon som kan göra stadiga pinnar eller köp färdiga som garanterat håller, kanse en piton?
MCSDT.jpg

Beträffande andra aktörer kan jag rekomendera
Venor a.s. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...