brohopp

Morsnig

jag skulle vilja pröva på brohopp men känner ingen med den erfarenheten så om non ska ut å hoppa lite så hänger ja järna på om det funkar. Alltså med rep och sånt.

[Ändrat av klätterpojken 2003-03-11 kl 10:55]
 
Jag tror jag såg en glimt av det i Åre, verkade helt idiotiskt. Kasta sig ut från en bro med ett snöre runt midjan...
 
Pendelhopp heter det i Norge och det e dödsskönt!!! Du ser till å ta en hög bro så du får en rejäl pendel, plus att du får fritt fall några meter. Men det är inte lagligt i Norge, vet ej hur det är i Sverige.
 
Bropendling

Hej,

Ganska kul grej om man ändå har klätterutrustning. Kan rekomenderas för lite pirr i magen.

Så här gjorde vi:
Rep infästs på sida av bron vilken man avser att pendla mot. Hoppa ut bakåt på motsatt sida (med rep hängande under bron).
Anpassa repets längd först efter hur hög bron är (inte lattjo att få markkänning och tänk på att ett dynaimskt rep är dynamiskt), sedan med avseende på hur bred bron är och hur mycket pirr ni vill ha.

När man pendlat färdigt finns lite olika alternativ. Repklättra, skicka ner en repstege eller hoppa om det är vatten under.
 
DIF-Larson; sa:
Pendelhopp heter det i Norge och det e dödsskönt!!! Du ser till å ta en hög bro så du får en rejäl pendel, plus att du får fritt fall några meter. Men det är inte lagligt i Norge, vet ej hur det är i Sverige.

Det e inte lagligt utan tillstånd i Sverige heller..
 
He he, tänkte nästan det :)
Men väldigt kul e det iaf. Klart nått som må prövas. Har man sele och rep så är det bara att sätta igång :)
 
Macaco; sa:
Hur gör man hållbarhetsberäkningar på repet vid såna här övningar?

Ingen aning. Men jag såg på tv en gång om några i USA som inte hade gjort det. De skulle gunga fyra stycken tillsammans i en väldigt pendel. Repet gick av och de damp i vattnet i en hiskelig hastighet med riktigt svåra skador som följd. :-(
 
Rep

I princip kan man säga att så länge repet är helt så håller det. Det är fästpunkterna som är den svaga länken. Vad som hände i USA var att länken mellan repet och den grej som de 4 (var dom fler?) personerna som hoppade satt fast i var underdimensionerad.

Jag tror t ex inte att det finns ett enda rapporterat dödsfall i sportklättring på grund av brustet rep.

Om jag tänker rätt så kan det inte bli frågan om maxbelastning (2:1) på repet under ett brohopp?
 
fräck grej =)

kan ju aldrig komma upp i faktor 2 då du hoppar från samma höjd som repet är infästat på. eftersom man faller lika långt som man har rep ute så kommer fallfaktorn alltid att vara 1, men sen har ju pendlingen en "förmildrande" effekt.

/einaR
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ehlana brohopp sundsvallsområdet Fritt fall 2
cybber BROHOPP+BANGIJUMP Fritt fall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...