Elbilar o cyklar...en återvändsgränd?

Jag håller med om att vi inom överskådlig tid kommer behöva metall som ledare, och till viss del som byggmaterial. Men utvecklingen går framåt även på den fronten, och som tidigare nämnts så finns det idag andra/grönare tekniker för att framställa plaster, keramik kan ersätta metall i konstruktioner etc.
 
Jag är såpass ålderstigen att jag kommer ihåg visionen om atomdrivna bilar och flygplan på varje garageuppfart.

Riktigt så tokigt blev det ju inte som tur var.

Men solen må vara allts drivkraft på denna lilla planeten, dessvärre bor vi nordligt och som tur är i ett grönt land med många molntimmar och riklig nederbörd.

Mitt inlägg var inte namnat som ditt jordbrukaren och jag beklagar om du kände dig trampad på tårna.
Det var absolut inte meningen.

Det utdraget du gjort om tidigare tråd utelämnar du medvetet TS direkta svar till ego där han ber mig sluta med mina råd.

Ser fram mot en fortsatt trevlig tråd baserat på fakta. Kan rekommendera Professor Gunnar Pleijels bok Solenergi, Aldus 1966.

go tur
 
Jag är såpass ålderstigen att jag kommer ihåg visionen om atomdrivna bilar och flygplan på varje garageuppfart.

Riktigt så tokigt blev det ju inte som tur var.

Lite OT. Eller ryssarnas stora ambitioner om att leda om några av de stora floderrna som rinner ut i ishavet söderut för att skapa bättre bevattning till jordbruket. En serie kärnexplosioner skulle lösa problemet galant och underlätta omledningen utan traditionell grävning.......som sagt tur att det inte blev så!
 
Till seobserver och utanför ämnet: Jag tog det inte personligt, jag ville bara stävja en tendens att tillskriva andra skribenter negativa egenskaper. Och inte heller jag tycker att det är bra att man inte kan bläddra vidare i en tråd när man har länkat ett inlägg. Här är länken till hela tråden.

Innanför ämnet: Du har rätt i att vi har lite dåligt med sol i det här landet. Jag räknar med ett fortsatt prisras för solpaneler. Först då blir det riktigt lönsamt. Ytan ska inte vara något problem. Vi kompletterar ju med en stor mängd befintlig vattenkraft och mer vindkraft än jag trodde på för tio år sedan, då jag också var skeptisk. När allt det här är utbyggt, vilken energiform det än blir, kommer vi kunna åka hur mycket bil vi vill osv.

Ett alternativ är att ställa solpanelerna längre söderut där det är mer sol och skicka hit elen med högspänd likström. Men det allt oroligare världsläget kan sätta käppar i hjulet för det.

Gruvor är inget negativt i sig. Sverige är en stor gruvnation och vi konsumerar alla en massa metaller. Annars hade vi varit kvar i stenåldern.

Go tur seobserver!
 
Utan subsidier som idag skulle ingen bygga vindkraft. Här i landet. Vattenfalls problem i Maglarp består med alla vindmöllefarikat. Lagerutbyten betydligt tidigare än utlovat. Och det är dessvärre ett på marken arbete ännu.

Vi hoppas alla på bättre solceller för värme och el, men de som finns är inte så dåliga.

smux sovjetiska flodäventyr kommer jag väl ihåg och Aralsjön.

go tur
 
Sen är det ju så att bara för att det idag är litium som gäller i batterierna så betyder det ju inte att det är det imorgon.

Läste idag om forskare som tagit ett kliv framåt med batterier som bygger på natrium (det de hade löst var problemet med laddningshastigheten, men det finns kanske andra problem kvar att lösa).

Sen måste ju en elbil inte heller gå på batteri, det finns ju faktiskt även bränsleceller. Och som några har påpekat i tråden, med en utbyggd infrastruktur för elen ("el i gatan") så minskar behovet av batterier.

Ingen tvivlar väl på att elektriska lok är miljövänligare än diesellok? Det finns ju redan idag försökssträckor där man kör lastbilar med kontaktledning över vägen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...