Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera

Hej,

Köpte ett Bergans Trollhetta Tunnel 1 tält för en tid sedan, dock är instruktionerna som följer med samt info som finns på nätet minst sagt sparsmakat. Har också varit i kontakt med Bergans och det finns visst inget mer officiellt mtrl (inte riktigt Hillebergkvalitet på manualer och instruktionsfilmer)

Är det någon annan här som har samma tält? Har ni några tips på hur man sätter upp det på bästa sätt så att innertältet sträcks upp mer samt hur ni justerat/vikt tältväven för att få till god ventilation utan att släppa in allt regn?

Gärna lite bilder på era uppsättningar hade varit extra uppskattat :)

https://www.bergans.com/se/katalog/utrustning/tält/tunneltält/trollhetta-tunnel-1-tent
 
Får du till yttertältet bra men innertältet hänger slappt ändå?

Hur är ventilationen konstruerad? Har sett en bild där det ser ut som en ventil vid dragkedjans övre del, typ en flärp man spänner ut med en kardborreförsedd pinne men bilden var otydlig så jag kan ha sett helt fel också.

Har själv sneglat lite på detta tält, men valt att avvakta då jag varken hittat användarbilder eller recensioner vid tidigare efterforskningar, nu har det funnits ett tag så några användare borde väl ha lite synpunkter att dela med sig av.
 
Jag kan försöka ta lite fler bilder när vädret tillåter så får du/ni se hur det ser ut för mig.

Tycker dock det är "dåligt" av Bergans att det inte finns mer info att tillgå... Borde också som du skriver finnas några fler som har köpt detta tält...
 
Det stämmer att det är långt ifrån Hilleberg nivå på instruktionen. Den galanta slängen med tältets stänger, bågar är i Hillebergs instruktioner något som uttryckligen inte ska göras eftersom de kan skada dem. Bergans gör en hel del bra produkter men sånt här drar ner deras renommé.
 
Om duken slackar lite ser det nästan ut att kunna bli vatten stående på biten mellan hörnpinnarna och bågen, men det kanske bara är en synvilla.

Antar att glipan mot marken är det som gäller för ventilation, har haft ett anjan tidigare och då tyckte jag lösningen fungerade.

Nja, tror inte detta tält är rätt för mig.
 
Livar upp denna tråd då jag funderar på att skaffa mig ett mindre tält för enmansturer. Har trådstartaren kvar tältet? Är det till belåtenhet?
 
Jag har ett sånt tält. Har bara använt det 5 nätter, så jag inte jättemycket att säga, 1 natt i finväder hemma, 2 i finväder på fjället och 2 i ösregn hemma, den ena natten värre än den andra. Det är knepigt att resa, särskilt den värsta av ösregnsnätterna slackade duken rejält när den blev blöt, men det regnade åtminstone inte in. Inga extrema kondensproblem har jag märkt av hittills. Ventilation finns ju vid marken där tältduken inte går ända ner. En sak som inte framgick så tydligt är att innertältstaket är i mesh, men väggarna är duk så det blåser inte rakt in ändå. Jag litar mer på mitt Nallo 3 men det är för stort för bara mig, och då duger det här gott. Kanske jag skulle satsa högre om jag planerade att vandra själv oftare men i nuläget är jag nöjd med ett prisvärt tält.
 
Jag har ett sånt tält. Har bara använt det 5 nätter, så jag inte jättemycket att säga, 1 natt i finväder hemma, 2 i finväder på fjället och 2 i ösregn hemma, den ena natten värre än den andra. Det är knepigt att resa, särskilt den värsta av ösregnsnätterna slackade duken rejält när den blev blöt, men det regnade åtminstone inte in. Inga extrema kondensproblem har jag märkt av hittills. Ventilation finns ju vid marken där tältduken inte går ända ner. En sak som inte framgick så tydligt är att innertältstaket är i mesh, men väggarna är duk så det blåser inte rakt in ändå. Jag litar mer på mitt Nallo 3 men det är för stort för bara mig, och då duger det här gott. Kanske jag skulle satsa högre om jag planerade att vandra själv oftare men i nuläget är jag nöjd med ett prisvärt tält.
Tack, det finns lite information om detta tält online
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...