Fjällräven Polar - fast inte...

Tjoho!

Tänkte bara slänga ut en fråga till er alla här på forumet.

Jag har som säkert flera andra av er skickat in en ansökan till "Fjällräven Polar"-tävlingen och är riktigt sugen på att få vara med.

http://www.fjallraven.se/friluftsliv/polar/tavling/tavlingsbidrag/bidrag/?uid=269

Dock är det så att jag är en ganska tystlåten person som har svårt att be om röster från vem som helst och med rätt få vänner som jag kan domdera med för att få dem att rösta :) Så jag inser att chansen att jag skulle vinna en plats endast ligger i den som Fjällräven själva väljer vinnaren av och att det skulle bli jag finner jag oerhört osannolikt. Dock är det så att jag ALDRIG ger upp på ett äventyr om jag börjat tänka mig in i det....

SÅ!.. Jag tänker företa mig en tur enligt ungefär samma sträckning men per skidor i stället för hundspann och jag hade nog tänkt mig att göra det solo (dock oerhört öppen för om någon vill hänga på!).

Jag har bra utrustning och är hyfsat erfaren av att färdas och sova ute i sträng kyla och vind och jag är fullt redo att uppleva min värsta natt någonsin :), jag är helt okej tränad och mycket bra på att lösa problem "on the fly" och för mig handlar inte detta OM utan om NÄR och HUR!

Mina frågor handlar om färdvägen och lite om vilka förväntningar man kan ha på vädret.

Enligt Fjällräven så startar expeditionen i Signaldalen i Norge och slutar i Jukkasjärvi men vad jag vet så finns det ingen "färdig" led som går den vägen men där är min fråga 1: Finns färdiga/säkra leder? läste något vid någon Googling om just en Hundsläd-led som skall finnas där, stämmer det?

Fjällrävens Expedition skall börja färdas den 10e April men jag skulle gärna göra det lite tidigare bara därför att ;)

Men vad kan man förvänta sig för väder och temperaturer egentligen? April är ju ändå efter den värsta vintern och kollar man medeltemperaturen på yr.no för Signaldalen så ligger ju till och med över 0 an för hela April i år så det känns inte som någon större utmaning vad gäller just detta.

http://www.yr.no/sted/Norge/Troms/Storfjord/Signaldalen/statistikk.html

Såå... vad tror ni? Mars, 33mil (eller vad lämpligaste vägen nu blir), skidor och en liten pulka, minst 5mil / dag... Något sånt..?

/Tobbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rand Polar Quest! Expeditioner 24
thureb Fast i isen Expeditioner 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.