Lemmenjoki / norra Finland

Vi var inne på att boka flygbiljetter från Helsingfors till Ivalo i god tid när det var hyfsat billigt men kom fram till att transporten från Ivalo till Lemmenjoki kunde bli lite krångligt. Vi är fyra så det blir istället en biltur från södra småland till norra Finland.

Har fundering på att vandra in i Pöyrisjärvi eller Muotkatunturi istället för Lemmenjoki. Det verkar vara lite mer vatten och kanske lite färre turister.
 
...

Har fundering på att vandra in i Pöyrisjärvi eller Muotkatunturi istället för Lemmenjoki. Det verkar vara lite mer vatten och kanske lite färre turister.

Muotkatunturi känner jag inte till, men jag skulle nog tro att Lemmenjoki, speciellt den "svårare" delen ger mer vildmarkskänsla än Pöyrisjärvi. Här är en liten reseberättelse från en cykeltur jag gjorde i Pöyrisjärvi-trakten för något år sedan. Den borde ge en bra bild av trakten, även om avstånden är helt andra med cykel än till fots.

Edit: Jag kom just på att jag skrev ihop en reserapport på svenska också.
 
Hej igen,

Kollade på utinaturen.fi på Lemmenjoki och nu vet jag hur vi gick.

Vi började i Njurkulahti vid Naturstugan, köpte även nån tröja, kopp o karta där :)
Vi slog läger en bit innan hyresstugan i Härkäkoski och just den leden var då väldigt lätt att gå. Vi hade kunna ta oss hela biten, 7-8 km, i gympaskor...

Det är en otroligt fin led att gå, man ser hela dalen med älven längst ner och skog så långt ögat kan nå. Som sagt, fina eldplatser med ordentliga bänkar, vindskydd, utedass och bra med ved. Finnarna kan detta. Väldigt snyggt och välorganiserat.

Vi kanske sett så många ställen, men vi var imponerade.

Lycka till!
 
Att paddla och fiska i lemmenjoki, fantastiskt! Det är ungefär det jag hoppas på att göra! Jag bläddrar i Lars Monsens bok Nordkalotten och ser att det finns många vattendrag men få sjöar, hur stora är dessa, jag får intrycket att det är några stora vattendrag med forsar eller mest små vattendrag, kan man paddla i dessa (de små då menar jag? Monsen noterar också olika fiskezoner där man i den yttre inte får fiska i strömmande vattendrag. Jag jämför t ex med Femundsmarka där man löser kort över en mycket stor yta och fiskar överallt. Men man kan inte få allt.

Nu blev jag ännu mer sugen!

Hur lång tid tar det egenligen att köra bil från mellansverige ( i mitt fall göteborg) dit?
 
Körde från Lemmenjoki- Helsingborg förra året och vill minnas att det tog runt 23 timmar.. så 20-21h från Göteborg låter rimligt.
 
Tack för info! Låter lockande och förhoppningsvis blir man då kanske av med det mesta folket om man rör sig utanför rekreationsområdet? Karta är redan beställd och förhoppningsvis snart i brevlådan. Dessutom hittade jag nyss att man kan ladda ner terrängkarta (1:50 000) gratis från finska lantmäteriet, fin service!

Har du länk kvar till den sidan?
 
Har du länk kvar till den sidan?

Jag vet inte vilken sida som avses, men det finns flera alternativ för gratis kartor i Finland. Har du en Garmin GPS eller en Garmin-läsare i mobilen, t.ex Oruxmaps, kan du ladda ner en 1,2 GB stor fil över hela Finland härifrån. Med lite trick, googla fetch_map.py, kan man även ladda ner valfria områden i valfri skala i bitmap-format med OziExplorer kalibrering. Ytterligare finns det en möjlighet att få Oruxmaps att cachea online-kartor.

Online studerar man lättast kartor via www.retkikartta.fi
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...