Expeditionsmat Modifast!

Under veckans expedition så prövade jag en tanke som jag fått från Lene Gammelgaard och hennes bok Climbing High. I denna skriver hon att i "dödens zon" så orkade ingen i expeditionen att äta utan det enda de levde på var chokladdryck. Jag kände igen detta från Mont Blanc då jag inte var speciellt matsugen när jag blev höjdsjuk på strax över 4000 och efter att ha rastat i Vallot Hut gick jag ner till Gouter Hut knappt lyckades få i mig någon mat alls.

Jag har efter detta letat efter chokladdryck med högt energivärde och fastnade till slut för Modifast, www.modifast.se

2 påsar (som tar riktigt liten plats när man väl punkterat dem med en liten nål, trycker ut luften och sedan tejpar över hålet) innehåller 110 gram pulver och 440 kcal (25% protein, 55% kolhydrat, 20% fett). Jag hällde 2,5 dl kallt vatten i en halvliters Nalgene och hällde sedan i 2 påsar och skakade runt rejält. Hällde sedan på 2,5 dl varmt vatten för att få en varm måltid så att säga.

Kompletterade detta med en Wholebake Flapjack (pistage är min favorit, 443 kcal) och på 5-10 minuter beroende på hur stressad jag kände mig hade jag fått i mig 883 kcal. Går utmärkt att förbereda kvällen innan och sedan äta i sovsäcken utan att behöva böka med köket. Sedan gällde det bara att under natten att inte förväxla min halvfulla blåa Nalgene med chokladpulver och min gula kissflaska :)

På toppdagen så rullade jag ur sovsäcken och drog på mig skalbyxorna 10 minuter efter att väckarklockan ringde och då hade jag redan ätit frukost!!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...